Dagboek zeeaquarium juwel lido 120


J

jeroen bekkers

Guest
Ik ga gewoon een dagboek bijhouden, van het opstarten en onderhouden, zullen vast wel mensen zijn die het interessant vinden,,

Donderdag komt mn aquarium binnen, en kan het gebeuren, heb al een bestelling staan

-25kg levend steen
- verschillende koralen
-vissen (komen later pas, nadat de bak goed is ingedraaid)
 
Ik hoop dat je koralen ook pas later komen?
Heb je de Lido marine besteld?
De afschuimer die hierbij zit (skimmer 3.0) is echt een onmogelijk kleren ding.
Ik verwacht dat je deze vrij snel vervangen, hou hier budgettair wel rekening mee.

Verder wens ik je alvast veel plezier!! Erg leuke tak van sport, wel een stuk meer werk en ingewikkelder als zoetwater.

Ga je starten met osmose of gewoon kraanwater, en welk zout ga je gebruiken?

Hoeveel en welke stromingspompen?
 
Ben benieuwd naar je ervaringen Jeroen.
Succes en veel plezier.
 
Omgebouwde juwel lido word het ;)

En ga osmose gebruiken, en nu voor de start van mn bak gebruik ik altijd wat water van vrienden met de juiste waardes ect. Ging altijd goed als ik een zoutwater aquarium opstartte,

En stromingspompen, denk zelf 2,

Tips zijn altijd welkom :)
 
Zelf omgebouwd? Of de marine versie?
Juwel maakt speciaal een marine versie van de Lido, met 4x24w t5..
Die 100w verlichting heb je wel echt nodig (of overgaan op 60a70w led)

Stromingspompen. Ben zelf wel fan van hydor of tunze.
Tnze heeft een mooiere Mount, die kan alle kanten op.
Hydor heeft bredere flow, en kan je vaak meer lph nemen zonder dat je koralen van dr stenen worden geblazen
 
jaaa ik neem wel ff mooie lampen er in.

ik ga zonder sump werken, heb ik te weinig plek voor, dusja, dan maar mooi wegwerken hea :D

heb een mooi geldbedrag liggen, dus wordt een mooi bakkie, wou er een vossenkop, koraalklimmer, en miss paar juffertjes in doen.. maar vooral veel koraal. vind ik hardstikke mooi namelijk ^^
 
Zonde dat je geen plek voor een sump hebt, dit werkt wel stuk handiger is mijn mening. Vossenkop is je bak alleen te klein voor gok ik.
 
Jij tips voor paar mooie vissen dan? :)
 
oke, een paar dingen.. en ik wil echt niet als een zeikerd overkomen, ook niet als iemand die je op je vingers wil tikken!

maar:
waarom in godesnaam een lido zonder sump?
1: 2x t5 is te weinig, is ongeveer de helft van wat je nodig hebt.
2: geen sump, wat voor schuimer ga je gebruiken? neem iig NIET de juwel skimmer 3.0, beter kijk je voor een aquamedic turboflotor blue 1000 (die doet het redelijk), ideaal zou een atb hang-on zijn, maar die kosten 450 tot 500 euro, ik heb er hier 1 gehad, die lek ging, dingen zijn stil en schuimen prima
3: je vissen bestand kan je grotendeels vergeten.
mooi bestand vind ik:
3x chromis virides
1x salarias fasciatus
1x poetsgarnaal.
1x synchiropus splendidus

eventueel een klein blijvende zandhapper, ideaal zou zijn:
een koppel signigobius biocellatus, zijn wel duur (reken op 70 tot 90 euro per koppel)
ik heb ze hier zwemmen, erg leuke dieren !

vossenkoppen, nemo's e.d. worden VEEEL te groot voor jou bak (jonge nemo's als opgroei zou kunnen, maar op formaat worden ze echt veel te groot).

als het budget niet echt een groot probleem is, ben je in de basis al niet ideaal begonnen, en had je beter een opmaat bak kunnen kopen met sump, dit scheelt je veel ellende..
en al je techniek kan je zo wegwerken.
en je kan ALLE filters en reactors van een opvoerpomp voeden (je gaat zoiezo ooit een po4/no3/sio3 verhoging krijgen)

maar een lido met hang-on schuimer is te doen hoor.
je zal alleen flink moeten investeren in juiste verlichting (als in: zeker 2x t5 erbij, minimaal, of GOEDE led verlichting aanschaffen, JMB maakt betaalbare, en goede balken)

tips voor vissen zijn verder nog niet nodig, ga eerst maar minimaal een week of 8 opstarten
 
Hee je komt ni als n zeikerd over hoor, ik heb helaas geen plek voor een sump, en ga geen gaten boren enzo, da ist probleem, en er zitten al speciale lampen in, 9000k was de planning,

En de Eiwitafschuimer van juwel, komt er echt niet in haha
 
hoeveel tl buizen zitten er in?
gewoon 2? zoals de standaard lido?
dat is te weinig, ook al die je er de duurste buizen in die je kan vinden.
je hebt OF 4 t5 balken nodig (zoals de reef versie van de lido 120)
of de 2 tl's (neem dan 2x 15000k lampen) en dan 2 led balken erbij, bijvoorbeeld:
http://www.jmbwebshop.nl/a-35788749-251 ... -led-reef/

kosten 70euro per stuk, ex psu..
neem iets met iets meer blauw als wit 2/1 ratio, in combi met 2x 24watt t5 15000k, is dit wel te doen!

sump heb je prima ruimte voor in het meubeltje toch?
gat boren kan je voor 10 euro laten doen, een overloop kam/kamer is niet eens nodig, hier zijn alternatieven voor.

maar genoeg gehamerd op de bak keuze :)

er zijn meer mensen die het gedaan hebben! en met succes.
ik ben erg benieuwd naar foto's en voortgang
 
Hahahaha, ben n eigenwijze he


Hoe kan ik het levend steen het mooiste neerzetten?
 
Nee hoor.
Er zijn in deze hobby vele manieren om iets te doen..
Ik zal de laatste zijn die boos word omdat iemand het anders doet zoals ikzelf..

Hoe je levend steen mooi neerzet?
Dat ligt er aan wat voor en hoeveel stukken je hebt.
Mijn: sprong gewaagd, beste er van hopen bakje is gewoon stapel werk.. Zit best stevig, maar nergens gelijmt ofzo..

Mijn 2e zeebak heeft 1 heel groot stuk op de bodem.. Daar kan ik weinig mee doen.

Je kan ze aan elkaar lijmen met Reef construct, of ecotech coralglue.

Ik heb ook mensen purschuim zien gebruiken om zo stapels te maken.

Gebruik je fantasie, dat is de beste manier mijn inziens
 
haha okee, ik ga proberen een mooie grot te maken, veel doorzwem en schuil mogelijkheden,,

maar ik ga niks lijmen, want vind ik niet praktisch
 
Ben benieuwd hoe dit project gaat verlopen.
Heb t gevoel dat je je eigen zin wilt blijven doen ondanks alle adviezen (ik zie mezelf hier prima in...:)!) die er worden
gegeven. Ga je zeker volgen en wens je veel succes! Hou ons op de hoogte met foto's en informatie
 




Opbouw is begonnen pffffffff
 
je moet even een andere uploader zoeken (ikzelf gebruik imgdumper.nl... of de forum uploader..)
deze uploaden kan je geen plaatjes linken (die draaien dan om:D)
ggFxssABaMGJEyZMAklyx3Pggy_tvp0k.jpeg
 
UgBqaOIowYznu042s59xJrnsngCm1wXU.jpeg



Heb een paar spulletjes ingeslagen, extra onderdelen van de pomp ect,

Vergeten te melden, Eiwitafschuimer is een aqua medic turboflotor blue 500 ;)
 
Je hebt de verkeerde link gepakt.. Je moest de bovenste hebben ;)

Ben benieuwd of je de 500 zal bevallen.
De 1000 doet het hier goed
 
Haha okee, na mn hermietkreeft zit er al wel in :$ ff schoonmake
 
52f4157fbea1f-1391727956051.jpg


Was ff testfoto, mn meubel, links boven de verwarming, rechts de uv, eheim pomp links onder
 
En heb al wel gemerkt dat er allerlei krabjes zijn meegekomen met het levens steen :D
 
Wat voor media zit er in die eheim?
Als daar watten of sponzen in zitten. Word dat 1 nitraat fabriek.
Kool, fosfaatkiller. De-nitraat kan je wel gebruiken.

Die heremiet kreeft krijgt over een week of 4 een nitriet explosie. Ik hoop dat hij dat overleeft
 
Zitten verschillende kolen in, en hoop dat mn kreeftje het overleeft, er zitten blijkbaar een paar zeesterren in, een krabje, kan dat allemaal uit het gekochte levend steen komen?
 
dat komt inderdaad uit het steen.
zee sterretjes, of ganzen voetjes, lek wel even op dat sommige krabbetjes niet gewenst zijn, en deze beter uitgevangen kunnen worden!

ik heb denk ik een 40 tal zeesterretjes in mijn 200l, en een borstelworm
 
Ik heb ook hele kleine grijs/zwarte wormpjes soms,,, ff zo'n visje dr in doen die ze eet?
 
heb je je wel verdiept, voordat je ging starten?

ff zo'n visje dr in doen die ze eet?
nee natuurlijk niet, bessef dat je (net als met zoet) binnen nu en 4 weken een nitriet explosie krijgt..
je bak zal er niet uit zien. 1 grote bruine algen bal...
daarna zullen de bruine afsterven, en er groene algen gaan groeien (heel veel, hele tapijten, overal, centimeters lang)
die zullen hierna afsterven, zodra je de groene algen fase doorgekomen ben, kan je je water eens testen, of laat dit liever doen.
die tetratest set is leuk voor zoetwater, maar totaal niet geschikt voor zeewater (daar heb je red sea of salifert testen die veel beter zijn)

je zal echt 7 weken minimaal geduld moeten opbrengen voordat je er koralen of vissen in kan stoppen, als je er lang van wil genieten..

je kan tijdens de opstart, ook beter niet te vaak en lang je licht laten branden, dit zal flink schelen in de algen bom die op komst is
 
Jup weet ik, heb ook testsetjes van sera..


Maar hoe komt het dat er ineens zo'n nitriet explosie komt, weet dat het komt maar weet niet waarom precies
 
Uit mijn hoofd;

Stoffen (NH3) moeten worden omgezet naar NO2 en die weer naar NO3 (weet de namen niet zeker!). Dat heeft zijn tijd nodig. Bij zo'n zeebak moet je daarna voorzichtig NH3 gevend leven opbouwen. Eerst handige dieren (turbos ed.). Later pas de vissen.
Zoiets het heeft in ieder geval iets met giftige stoffen te maken ;).
 
Je begint met levend steen.
Die geven bacteri�n af.
Die bacteri�n moeten worden opgenomen, hier begint de cyclus..
Hier krijg je no2 van (giftige nitriet, bruinalg periode)
Na een tijd vormt er zich een biologisch evenwicht wat het giftige nitriet om kan zetten in nitraat (no3, groene algen)
De groene algen zullen zicht voeden met nitraat, en dit grotendeels "op" gebruiken.

Tijden of voor de bruinalg periode heeft een dier (koraal/vis/lagere dieren) weinig kans van overleven.. Normaliter pas in de 2e week van de groene alg periode is er een leefbaar milieu waar slakken en kreeften en vissen in kunnen overleven.

Elke keer als je voert, of je dieren afval maken, begint het weer vooraf aan.

Vis scheidt ammoniak af (nh3/nh4)
Wat snel omgezet word naar nitriet (no2)
Wat door je opgebouwde cultuur direct omgezet word in nitraat(no3)

Nitraat kan niet echt kwaad, een klein beetje is niet erg.. Des te hoger het nitraat en fosfaat, des te meer algen groei e.d. je zal hebben, dit gaat in zoutwater enorm veel sneller als zoet is mijn ervaring..

Daarbij heb je als je geen goed evenwicht weet te cre�ren (en dat krijg je alleen goed door geduld te hebben) gewoon kans op 1van de vele plagen die zee bakken kunnen krijgen (cyano / rode flap/ algen/ flagelaten/ noem ze maar op)

Er is 1 ding dat je nu moet hebben, dat is een week of 6 tot 8 geduld. Je kan het volgen. Het zal niet lang meer duren of je krijgt bruine alg. Overal.
Na een aantal dagen/weken gaat dit over tot enorme groene algen.. Dat is een teken dat het goed gaat, pas als de groene algen zichtbaar en snel afnemen, laat dan je water testen.. Sera en tetra testen zijn niet echt heel betrouwbaar op zoutwater, maar het geeft iig een indicatie
 
lq8nvWYmnzaDNPq45_1j6cn5SW7geNLp.jpeg


Sorry voor het late uploaden, maar dit was het 1e idee van het levend steen, maar ik heb nog wat bij besteld
 
het begin !!
heerlijk altijd !

mag inderdaad nog wel steen in, is dit verse steen, of lag dit al bij je lfs ?
 
Lfs..... Local fish store toch hahahaha,, ja bestel het gewoon daar en wordt het vers geleverd
 
En ja, het zand zit er al in,,,, zand, stenen, een kreeftje en een paar krabjes en zeesterren die met het steen meegekomen zijn
 

Terug
Bovenaan