Dag en nacht temperatuur zou het veel verschilmaken


A

Alby41

Guest
Hoi Allemaal,

Ik neem aan dat de meeste van ons (misshcien zit ik er wel naast)
1 verwarming met thermostaat in de bak hebben die een continiue
temperatuur maakt . neem als voorbeeld 22C (+/- 1C)
Echter in de natuur ook in de tropen zal s'nachts de temperatuur iets dalen als gevolg van ff geen zon.
Als je dus de natuur wil nabootsen zou je ook een 2e verwarming kunnen plaatsen ( instellen op bv 20 C ) die continu aanstaat en de dag verwarming over een tijd klok laten lopen.
Nu zal dus met het uitgaan van het licht ( gekoppeld aan tijd klok ) de temperatuur langzaam dalen maar niet te laag. En s ochtens zou er een opwarm effect ontstaan.

Zou dit idee enige vorm van positief bijdragen aan het welzijn van m'n vissen.

Graag jullie ideen

mvg
Albert
 
Voor zover ik weet verschilt de dag -en nachttemperatuur van veel van onze vissen in het wild niet zo erg en zouden ze meer gebaat zijn met verschillende seizoenen qua temperatuur. Jaarrond wat koeler behalve in de zomermaanden waarin de bak toch al opwarmt vanwege het warme weer hier.
 
Helemaal mee eens Jones.
 
Ik denk dat het in de praktijk in een kleine dicht bak , weinig uitmaakt want het heeft te maken met hoe lang het duurt voordat je bak de gewenste paar graad afkoelt.

Ik zie zelf (in t riparium) zeker na verversen en met koudwater bijvullen, dat de vissen gewoon een ander waterlaag opzoeken of (sommige) wat dichter richting de warmhoud elementen gaan.

Koud water is "zwaarder" dan warm water dus zakt het en krijg je een verticale waterstroom.

Op zich is het goed om wat met temperaturen, stromingsrichting, en waterhoogte (indien dat kan)te spelen, ik merk dat de ZA vissen dan meer de hele bak benutten door die licht wisselende omstandigheden.
 
ja dat klopt denk ik wel water heeft z'n grootste dichtheid bij 4 C . ( Is dan dus ook het zwaarst ). De snelheid waarmee je water afkoeld wordt hoofdzakelijk bepaald door de kamertemperatuur en door de belasting ( de hardware in je bak ). Als je dit echt zou willen weten moet je je verwarming en thermostaat kalibreren en je aquarium zou je moeten valideren. ( dat laatste is nog al een tijdrovende bezigheid dus dat gaan we maar ff niet doen ) Maar m'n idee hierachtr is meer dat als vissen koudbloedig zijn ze snachts tot meer rust zouden komen als de temperatuur iets zakt.

Wat de anderen boven zeiden , dat was ik even vergeten je heb inderdaad ook te maken met seizoens invloeden dat is inderdaad veel groter dan dag en nacht invloeden
 

Terug
Bovenaan