Crystal Red samen met Crystal Black de voor- en nadelen


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Vaak zie ik bakken waar de Crystal Red samen zitten met Crystal Black garnalen. Ook vaak lees ik hier heel diverse meningen over. De een zegt "kan prima" en de ander zegt dat je wildkleur kan krijgen en uiteindelijk mogelijk alleen grijze of bruine garnalen over houd.

Wat is jou mening en wat zijn naar jouw idee de voor- en nadelen van deze garnalen samen zetten?
 
In onze garnalen hobby heb je verschillende soorten dwerggarnalen.

De neocaridina (davidi) en caridina (canonensis) worden het meeste gehouden.

Neocaridina voorbeelden:
  • vuurtje
  • citroengarnaal
  • orange sakura
  • bloody mary
  • white pearl
  • blue jelly
  • green jade
  • orange rili
  • blue dream
Al deze garnalen kunnen onderling kruisen, maar op den duur blijft er weinig meer van de kleur over en krijg je wildkleur.
(uiteraard niet als je ze op kleur bij elkaar zet, al moet je wel blijven uitselecteren om de kleur het mooiste te houden)

Caridina voorbeelden:
  • crystal red
  • crystal black
  • snow white
  • king kong
  • wine red
  • shadow panda
  • tiger
  • green hulk
  • ruby red
Al deze garnalen kunnen ook onderling kruisen, maar het grote verschil ten opzichte van de bovenste groep, is dat de kleuren WEL heel aparte combi's en patronen kunnen opleveren. Dit is afhankelijk van de dominantie van een kleur of aftekening. Dat maakt het kweken met deze garnalen heel erg leuk!


Voorbeeld, ga je een zwarte neocaridina met een rode neocaridina kruisen dan houdt je uiteindelijk wildkleur over (na zoveel generaties)
Ga je een crystal black met een crystal red kruisen, dan krijg je als jongen OF crystal red of crystal black garnalen of beide.
 
Bovenstaande klopt inderdaad maar al dat gedoe over kruisingen en wel of niet dominant is nogal ingewikkeld vind ik dan zelf. Ik heb mijn garnalen dan ook gescheiden zitten hier.
 
Zover ik weet heeft dat geen invloed op de wit dekking maar Sanneke heeft hier nog meer verstand van:)
 
Zal misschien een keer bij uitzondering gebeuren maar meestal veranderd de kleur wit niet hoor maar is het zwart wat bij sommige nakweek een beetje cola bruin wordt met deze combi.
En los van het samenhouden heb je er altijd wel wat nakweek tussen waarvan de kleuren iets minder dekkend zijn.
 
Wat John S zegt klopt helemaal!

Er zit altijd wel wat kwalitietsverschil tussen de nakomelingen, daar ontkom je bijna niet aan.

Maar dit komt niet doordat de kleuren zouden mengen of overlopen.

Je hebt tegenwoordig ook de Pure Red Line Crystal Red garnalen.
Die garnalen zijn extra gesorteerd om hun knalrode en spierwitte kleuren.
Daar zijn ze vervolgens mee verder gaan kweken om die kwaliteit te kunnen behouden.

Het is ook zo dat wanneer je enkel CR hebt, je geen CB jongen kunt krijgen.
Als je enkel CB hebt, kun je wel CR krijgen.

Waar je wel rekening mee kan houden is dat wanneer je ze mengt, er meer CB jongen zullen zijn dan CR, omdat zwart dominant overeerft over rood.
Zie dit filmpje voor wat meer info daarover:

 
Je hebt tegenwoordig ook de Pure Red Line Crystal Red garnalen.
Die garnalen zijn extra gesorteerd om hun knalrode en spierwitte kleuren.
Daar zijn ze vervolgens mee verder gaan kweken om die kwaliteit te kunnen behouden.





PRL wil alleen jammer genoeg maar zeggen dat er geen snow uit komt .
Hoeft dus niet perse te betekenen dat super rood / wit zijn .
Dus mocht je kiezen voor een PRL kijk dan of er in die groep echt geen snow zit ;) , zie ze jammer genoeg aan geboden worden ......als je dan de foto goed bekijkt lopen er snows tussen .
 
Wat hierboven gezegd wordt klopt helemaal. Ook een leuk filmpje Sanneke! Je kunt ze dus prima samen houden, maar op een gegeven moment hou je dus waarschijnlijk meer blacks over.

Trouwens over de neocaridina: op youtube is iemand met een kanaal (ik meen lr bretz) die verschillende kleurslagen neocaridina bij elkaar houdt en daar ook echt de gekste kleurslagen uit over houdt (driekleurige garnalen/paarse garnalen bijvoorbeeld). Dan moet je dus wel alle wildkleuren uitvangen.
Hoe groot het percentage (vreemd) gekleurde garnalen dan is tegenover wildkleur weet ik niet, maar maakt me wel nieuwsgierig om het eens te proberen.
 

Terug
Bovenaan