Crystal Blacks gaan bij het filter zitten


B

Battes

Guest
Hoi,

Twee maanden geleden ben ik begonnen met het opstarten van mijn allereerste aquarium. Ik ben klein begonnen met een Aqua40 waar nu een groepje van vijf Crystal Blacks in zitten.

Hieronder een aantal foto's:

s88u.jpg


20si.jpg


hpu6.jpg


ae5w.jpg


De achterwand heb ik zelf gemaakt en linksachter is het schuin afgewerkt om daarachter de techniek te plaatsen. Linksonder bij de javavaren zit een groter gaat voor het filter, en linksboven zit een klein rond gaatje waar het gefilterde water weer het aquarium ingaat en waar de stroming dus vandaan komt. Als je goed kijkt op de foto's kun je het zien.

Nu is het echter zo dat er meestal altijd wel ��n en vaak twee of drie garnalen achter de schuine wand gaan zitten, vlakbij het filter en het verwarmingselement. Mijn vraag is waarom ze dit doen en hoe ik dit kan voorkomen. De waterwaarden kloppen, het water is vrij hard en dat probeer ik nu zachter te maken door afgekoeld gekookt water toe te voegen. Dit gaat goed tot nu toe goed, maar het gedrag van mijn garnalen verandert niet. De temperatuur is 24 graden.

Toen ik ze net had (ze zitten er nu een week in) waren ze superactief en begonnen ze gelijk alles schoon te maken en dergelijke, en binnen mum van tijd was de hele bodem netjes. Nu is de bodem weer smerig en zitten ze op het kienhout of bij het filter en verder zie ik ze niet meer.

Ik heb gehoord dat ik een stuk panty voor het filter zou kunnen plaatsen? Dus dat ik dat over de gaten achter de wand heen trek. Is dit mogelijk, en zo ja, hoe zou ik dat dan vast kunnen maken?

Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken :)
 
Panty zou kunnen.
Maar ik denk dat het eerder het probleem is met het aantal cb wat je hebt. Met 5 voelen ze zich niet echt op hun gemak en verstoppen ze zich sneller. Het beste kun je deze dieren in een groepje van 10 of meer houden.
 
Is ook wel een eigenschap van de garnalen om in donkere beschutte plekjes te gaan zitten,ook met grotere aantallen zullen ze dit gaan doen als ze de kans hebben maar garnalen zijn echte groepsdieren dus met meer houden is altijd beter.

Ik kan zelf de foto's niet zien dus weet nu ook geen eventuele oplossing voor de situatie in je bak.
 
Zijn idd groepsdieren, dus zou er meer bijhalen (wel van zelfde kweker).
 
Dat is ook zo, ik heb er veel, maar er zitten dan ook wel 15 achter de filter verstopt en zo zijn er wel meer plekjes. Als je genoeg garnalen hebt dan zie je ze wel gewoon ;)
Heb er nu 35 in de lido zitten en tel er op het eerste gezicht 10, dan moet ik gaan zoeken.
 
Aha, oke, dan zal ik binnenkort nog eens een bezoekje aan dezelfde dierenwinkel brengen. :) bedankt!

En mocht ik toch dat plekje af willen schermen, hoe kan ik dat dan het beste doen? Of is het verstandig om dat plekje toch te houden als sommigen daar graag zitten, ook al kan ik ze niet zien?
 
Je kan dat plekje best proberen af te schermen want ze hebben genoeg verstopplekjes in de bak zelf door de inrichting.
Je zou bv horrengaas kunnen gebruiken,daar kunnen de hele kleintjes wel doorheen maar iig geen volwassen garnalen.
 

Terug
Bovenaan