Crystal black garnalen


Lumineon99

Well-known member
Lid geworden
7 mei 2020
Berichten
98
Leeftijd
25
Locatie
's-Hertogenbosch
Hallo allemaal, ik ben van plan om crystal black garnalen te kopen. Nu is mijn vraag wat zijn normaal gesproken de prijzen van deze garnalen? Ik kan er 50 kopen via marktplaats voor 70 euro, is dit een beetje goede prijs? Ik heb tot nu toe alleen neo's gehouden en zou het leuk vinden om ook de caridina te gaan houden.
 
Hangt volgens mij ook van de gradatie af want een B of C gradatie zal minder duur zijn.
 
In de advertentie staat dat ze gradatie A tot SS zijn, hieronder foto's uit de advertentie toegevoegd.

1608579848397.png

1608579858923.png
 
Erg scherp gezien Antje maar ja ook in de lfs zijn ze dat vast niet altijd omdat veel ook van partikulieren kopen.
 
Hoe ver je ook doorfokt, rood blijft uiteindelijk het dominante gen en zal altijd opduiken. Hoe vaak is wel te herleiden aan hoe lang de garnaal word gefokt op true black, dacht ik. Dus hoe “raszuiverder” hoe minder vaak het voorkomt maar je kan het nooit uitsluiten.
had laatst onderzoek gedaan naar de komaf van true blacks en true reds en kwam die informatie tegen. Geen idee wat je ermee moet 🤣 als je ze zwart wilt houden, zul je de rode moeten verwijderen voor het de overhand gaat nemen.
70 voor 50 vind ik zeker geen slechte prijs. Waarom wil je er direct zoveel eigenlijk?
 
Crystal blacks zijn dominanter dan Crystal reds. Dit betekent dat als je ze mixt je uiteindelijk meer zwarte garnaaltjes hebt.
En inderdaad, de rode gen blijf je altijd overhouden. Als je dit echt niet wil, dan kun je gaan voor PBL (Pure Black Lines), deze garnalen zijn wel kwetsbaarder dan de normale CBs.
 
Crystal blacks zijn dominanter dan Crystal reds. Dit betekent dat als je ze mixt je uiteindelijk meer zwarte garnaaltjes hebt.
En inderdaad, de rode gen blijf je altijd overhouden. Als je dit echt niet wil, dan kun je gaan voor PBL (Pure Black Lines), deze garnalen zijn wel kwetsbaarder dan de normale CBs.
Zover ik las is rood dominant zoals Norion ook aangeeft.
 
Zover ik las is rood dominant zoals Norion ook aangeeft.

Nou ik kweek al een aantal jaren crystals en bij mij zie ik dat de zwarte garnalen overduidelijk terugkomen. De prijzen van CBs liggen ook vaak wat lager dan CRs.

Alleen bij Taiwan Bees is de kans 50% en geen sprake van dominantie qua kleur.
 

Sanne schrijft hier dat je uit alleen rode weer geen zwarte kan krijgen.
 

Sanne schrijft hier dat je uit alleen rode weer geen zwarte kan krijgen.

Ik denk dat dit complexer is dan men denkt. Op basis van de vertoning (kleur van de garnaal) van de huidige generatie een voorspelling doen over de volgende generaties is te kort door de bocht, doordat je de genen niet kent/weet.

Uit mijn eigen ervaring zie ik zwart vaker terugkomen of ik ze mix. Dit sluit ook aan met dit plaatje:

1608632777429.png


Los van de betrouwbaarheid van dit plaatje, wat we kunnen zien is dat zwart dominanter terugkomt. Maar dit betekent niet dat de rode genen niet aanwezig zijn.
Dit sluit in essentie ook aan met het verhaal van Sanne, dus als je alleen rode hebt, dan kan je geen zwarte krijgen.

Bovenstaand is natuurlijk conceptueel, want die 50% is een theoretische benadering en nergens op gebaseerd.
We weten ook niet in welke mate de DNA markers terugkeren in de volgende generaties.

De Crystal garnalen die wij in NL op de markt kennen hun origine in Japan en zijn dusdanig doorgefokt dat wij eigenlijk geen concrete uitspraken meer kunnen doen over de kleuren van de nakomelingen.
Tenzij je een zuivere PBL/PRL neemt natuurlijk.
 
Ja omdat rood dominant is. Twee bruinharige mensen krijgen ook geen blond kind. Nja, geen... bijna nooit. Nja maakt verder niet zoveel uit allemaal, er is weinig WETENSCHAPPELIJK onderzoek gedaan naar dit soort zaken. Vooral verslagen van kwekers en zo. Peace out peepz!
 
Ja omdat rood dominant is. Twee bruinharige mensen krijgen ook geen blond kind. Nja, geen... bijna nooit. Nja maakt verder niet zoveel uit allemaal, er is weinig WETENSCHAPPELIJK onderzoek gedaan naar dit soort zaken. Vooral verslagen van kwekers en zo. Peace out peepz!

Healthy discussion toch? Ik vind dit zelf mega interessant eigenlijk :)
 
Nou inderdaad! Leuk dat je t zegt evil!

zijn de garnalen inmiddels al gekocht?
 
Ze zijn alleen niet raszuiver want zie ook crystalreds ertussen, dat verklaart ook de prijs
Dat vind ik geen probleem, net een beetje extra kleur af en toe vind ik wel leuk. Persoon verkoopt ze normaal voor 2.25 per stuk, dus 50 voor 70 is een heel gul aanbod dan
 
Wel heb ik nog 1 vraag,
In de advertentie staat het volgende:
"er komen diverse taiwan bee varianten binnen de bloedlijn voor. (o.a Kingkong, bleubolt en pintoblack"
Wat houdt dit in en hoe werkt zoiets?
 
Dat je zo af en toe bijv. een blue bolt kan krijgen tussen de nageslacht. Maar dat de kans wel vrij klein is. Hier heb je weer te maken met dominante genen en hoe ver dat terug te vinden is in de bloedlijn. En zolang cb met cb fokt, krijg je voornamelijk cb, mogelijk een cr en HEEEEEEEL misschien ooit een bolt of iets dergelijks. Blue bolts zijn niet zo duur, als je liever die hebt, zou ik gewoon die halen hihi
 
Heb je de waterwaardes van de kweker gevraagd en jou bak er op aangepast?

Ik zou persoonlijk geen Caridina garnalen op kraanwater houden maar dan is mijn mening🤩

De garnalen komen uit Tilburg?
 
Laatst bewerkt:
Vaak worden de lagere gradaties best veel op kraanwater gehouden volgens mij. Het zijn meer de hogere gradaties en de TB die lage waarden vragen.
 

Terug
Bovenaan