Cryptocoryne wendtii green bladeren worden donker groen ?


Voor mij is nu wel duidelijk na al deze reacties dat een wendtii bij aanschaf geen enkele zekerheid biedt dat hij zo mooi fris groen blijft als dat je hem koopt. Dan is mijn vraag (de verkleuring van de wendtii was tenslotte de aanleiding voor dit topic):

Welke planten, geschikt voor voorgrond en eventueel midden blijven, eenmaal gewend aan het onderwater gegarandeerd wel egaal frisgroen en zijn dat ook bij aanschaf? Ik bedoel hier echt de lichtergroen gekleurde planten. Ik ga ter voorkoming van discussies daarbij even uit van voldoende licht, CO2 en de overige voedingsstoffen. Het hoeft uiteraard geen uitputtende lijst te zijn maar het is meer voor de beeldvorming omdat er kennelijk toch wel erg veel plantensoorten zijn die onder water, hetzij op natuurlijke wijze, dan wel bij de minste of geringste tekortkoming of wijziging in welke voedingsbron ook, verkleuren.
 
Het klinkt mij allemaal best logisch in de oren. Donkere kleuren absorberen meer licht een plant die instaat is zich aan de passen aan een lagere lichtintensiteit zal donkerder van kleur worden door zo optimaal voor fotosynthese te kunnen zorgen. De plantensoorten die lichtgroen zijn, zijn naar mijn idee vaak planten die veel licht nodig hebben. Just a theory
 
Steven51 zei:
Voor mij is nu wel duidelijk na al deze reacties dat een wendtii bij aanschaf geen enkele zekerheid biedt dat hij zo mooi fris groen blijft als dat je hem koopt. Dan is mijn vraag (de verkleuring van de wendtii was tenslotte de aanleiding voor dit topic):

Welke planten, geschikt voor voorgrond en eventueel midden blijven, eenmaal gewend aan het onderwater gegarandeerd wel egaal frisgroen en zijn dat ook bij aanschaf? Ik bedoel hier echt de lichtergroen gekleurde planten. Ik ga ter voorkoming van discussies daarbij even uit van voldoende licht, CO2 en de overige voedingsstoffen. Het hoeft uiteraard geen uitputtende lijst te zijn maar het is meer voor de beeldvorming omdat er kennelijk toch wel erg veel plantensoorten zijn die onder water, hetzij op natuurlijke wijze, dan wel bij de minste of geringste tekortkoming of wijziging in welke voedingsbron ook, verkleuren.

Een leuke, in ieder geval, groen blijvende plant zou de Hygrophila corymbosa kunnen zijn. Let op: Er zijn wel verschillende vormen, zo is er bijvoorbeeld ook wel een wat bruinere vorm maar dat zie je al direct. Vroeger, misschien nog wel, werd deze plant ook wel Nomaphila corymbosa genoemd, dacht ik. Hij houdt van wat harder water maar bij ons doet hij het uitstekend in zacht water. Ook een gemakkelijk te vermeerderen plantje, kop eruit knippen en in grind/zand steken!

Groet,
Ben.
 

Terug
Bovenaan