crypto balancae in korten


mike_vld

Well-known member
Lid geworden
18 augustus 2016
Berichten
65
Locatie
vlaardingen
ik heb een flinke bos crypto balancae in de bak staan, en deze is in der loop der tijd zo lang gegroeid,
dat het nu bijna tot over de helft van mijn bak groeit! (2meter bak) het neemt nu teveel licht weg voor andere beplanting.
en ook gaat er te veel afval stoffen in blijven hangen, graag zou ik deze willen inkorten tot net aan het oppervlak van het water.
maar weet niet of dit wel kan? groeit de plant of bladeren gewoon weer verder?
 
Mijn ervaring is dat als je een deel van een blad afknipt meestal het hele blad afsterft. Bij mij werden de bladeren ook meer dan 1 meter lang. Omdat ze hier ook teveel licht wegnamen heb ik ze allemaal verwijderd.
 
Zover ik weet en kan vinden kan inkorten van het blad inderdaad niet. Wel zou je de bos kunnen uitdunnen en goed afspoelen even onder de kraan.
 
Ik knip de bladeren zo dicht mogelijk bij de wortels af van zodra ze te lang zijn.
Om die manier blijft de plant wat compacter en lijkt hij ook meer nieuwe bladeren aan te maken.
 
Deze plant, Cryptocoryne balansae, kan je uitdunnen door de, langste (?), bladeren van onder af weg te halen. Bladeren bovenaan knippen leidt tot het afsterven van het blad. Ze vermeerderen zich door uitlopers, die je dus ook kan her-planten.
 
ik snoei /maai andere soorten crypto's tot tegen de grond .je zou het eens met enkele balancae's moeten aandurven
 
iedereen bedankt voor de reakties, ik heb ook jonge scheuten in de bak staan en misschien haal ik de allerlangste als eerste er uit, of zal ze idd zo laag mogelijk korten.
dus terug groeien zal het zeker..wel valt mij op dat deze plant er heel lang over gedaan heeft eerdat hij eindelijk goed ging doen..een soort bevriezing van bijna een jaar
en ineens schoten de bladeren flink omhoog, wel een hele mooie plant..
nogmaals dank, ik neem alle info ter harte!!
 
De balansae vind ik persoonlijk een van de mooiste planten die je in je aquarium kunt hebben.
Ik heb er jaren een stekje van gehad zonder te weten welke soort plant het nu was.
Zou zeker zonde zijn om je grote planten zo weg te gooien, ik ben er zeker van dat er aquarianen staan te springen om ze van je over te nemen.
 
iedereen bedankt voor de reakties, ik heb ook jonge scheuten in de bak staan en misschien haal ik de allerlangste als eerste er uit, of zal ze idd zo laag mogelijk korten.
dus terug groeien zal het zeker..wel valt mij op dat deze plant er heel lang over gedaan heeft eerdat hij eindelijk goed ging doen..een soort bevriezing van bijna een jaar
en ineens schoten de bladeren flink omhoog, wel een hele mooie plant..
nogmaals dank, ik neem alle info ter harte!!

Dat is bekend vd plant, heeft een best lange opstart tijd maar als hij aanslaat dan gaatie ook echt.
 

Terug
Bovenaan