Crinum calamistratum


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
47
Iemand ervaring met deze plant? Ik hoop er een stoort bladerdak mee te maken voor de goerami's.

Momenteel hebben we een aantal Cryptocoryne crispatula, maar deze redden het meestal niet tot aan het oppervlak. Als ze een beetje bovenin komen begint er een of ander onverlaat aan te knabbelen en breekt het blad in tweeën. De Crinum calamistratum ziet er wat steviger uit. In de omschrijving staat ook dat vissen eraf blijven.
Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
 
Geen ervaring met de plant die je noemt. Ik heb wel de aponogeton longiplumulosus, die heeft een blad dat een stuk breder is maar een beetje vergelijkbaar ribbelig. En die gaat ook aan het oppervlak hangen als een bladerdak. Het blad is een soort van stevig, maar ook bros. Een beetje knisperig haast. Geen idee of vissen dat lekker vinden of juist niet...
 
Prachtige plant. Is bij mij ca. 90 cm hoog. Stevige plant, wordt niet aan gegeten. Hangt lange het oppervlak net als Vallisneria
 
Iemand ervaring met deze plant? Ik hoop er een stoort bladerdak mee te maken voor de goerami's.

Momenteel hebben we een aantal Cryptocoryne crispatula, maar deze redden het meestal niet tot aan het oppervlak. Als ze een beetje bovenin komen begint er een of ander onverlaat aan te knabbelen en breekt het blad in tweeën. De Crinum calamistratum ziet er wat steviger uit. In de omschrijving staat ook dat vissen eraf blijven.
Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
Crinum natans groeien snel en breiden ook uit door jonge bollen te vormen aan de wortels. Ze hebben ook een ietwat breder blad als jouw soort. Je moet ze eigenlijk een beetje in de stroming zetten. Iets waar de Crinum planten bij voorkeur groeien. Alle Crinum soorten willen wel een voedselrijke bodem. Als er overigens aan je planten geknabbeld wordt is er een voedsel gebrek. Dat kan je weer oplossen door zelf alternatieven aan te bieden. Gekookte spruitjes of komkommer bijvoorbeeld.
 
Dank voor de input!

Ik krijg de indruk dat ze het gewoon lekker vinden. Ze krijgen wekelijks iets van courgette, broccoli, komkommer, tomaat, paprika. Daarnaast nog van die tabletjes. Maar die lusten all vissen graag, dus daarmee worden de andere vissen weer snel overvoerd.
 
Hij staat erin. Ben benieuwd! De onderkant van de knol was wel een beetje bruin en snotterig. Dat deel heb ik eraf gehaald. Het grootste deel van de knol is bewaard gebleven.
 

Bijlagen

  • IMG_20231206_143911853.jpg
    IMG_20231206_143911853.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 26

Terug
Bovenaan