Creatief-obsessief met Montecarlo


Joff

Well-known member
Lid geworden
12 mei 2020
Berichten
1,456
Locatie
Beverwijk
ben al een tijdje vrij obsessief bezig met montecarlo.
De eerste experimenten met mc als bodembedekker verliepen stroef. Gesmolten blad, algemene hechtingsproblematiek, bealgd, te dik gegroeid en losgelaten, corydoras woelen alles los etc.
Vond het maar een pittige plant.
Gevoelig voor licht, stroming, CO², heel snel geven tekorten problemen.
In mijn 70l bakje met corydorassen heb ik besloten het montecarlo-tapijt te schrappen.
In mijn tweede bak heb ik montecarlo in (inert)kippegaas geplant. Stengeltje voor stengeltje en dat werkte goed.
Nu na 3 maanden heb ik in die bak een stevig vastliggend tapijt. Geworteld en verzwaard.

Het mislukte tapijt van de 70l heb ik vrij laten hangen in de verwachting dat die na een paar weken wel op zou zijn. Maar dat loopt nu uit de hand. Montecarlo wil heel graag vrij groeien, ze groeien apart, een beetje omlaaghangend, als weeping moss met de blaadjes omhoog in een compacte vorm met veel groter blad dan de bodemvariant. Ze willen naar het licht maar niet uit het water. Als het wateroppervlak wordt bereikt gaat ie breed groeien.
Daarna ben ik mc knipafval gaan bundelen en dat hangt nu als drijver aan een touwtje boven de inlaat. Hier groeit de mc heel donkergroen en werkt als biomechanisch filter en skimmer. Het blijft goed leven maar heeft het in de stroming wat pittiger dan de vrijgroeiende. Slakken zitten hier graag.
Inmiddels ben ik aan het kijken of de mc ook kan wortelen aan hout. Dat was ook string voor string met een pincet vastfrummelen. Maar inmiddels hecht de mc zich ook zelf vast en groeit naar beneden.
Hieronder de drie vormen in een beeld.
20200905_170423.jpg

Achterin de drijver aan een touwtje, rechts de vrijgroeiende en links op het hout de 'op hout methode'
Eigenlijk is de conclusie dat Montcarlo onder de juiste omstandigheden supermakkelijk is. En een perfect biomechanisch filter.
Tot zover mijn obsessieverslag.
 

Terug
Bovenaan