CPO oranje dwergkreeften en guppen gaan niet samen


Norbert92

Member
Lid geworden
22 juli 2023
Berichten
17
Leeftijd
31
Ter kennisgeving:

Eergisteren 2 oranje dwergkreeften gekocht bij een aquarium-speciaalzaak. De desbetreffende ‘ervaren’ medewerker gaf mij te kennen dat de 2 oranje dwergkreeften geen dreiging zouden vormen voor mijn huidige visbestand (6 guppen en 5 japonica garnalen en wat blauwe kleine garnaaltjes).
Tijdens het loslaten van de kreeften merkte ik al vrij snel op dat ze beschutting zochten tussen de rotsen en zeer territoriaal gedrag vertoonden ten aanzien van de guppen. Zo vielen ze de guppen aan wanneer ze in de buurt kwamen.
Hierdoor werd ik huiverig, waarna ik hen trachtte te voeden met als doel om hun te verzadigen en agressief gedrag te onderdrukken. Echter heb ik ze het eten niet zien oppakken (garnalenvoeding en restanten visvoeding).
De volgende morgen trof ik echter 1 gup aan met een gehavende staartvin (bijna gehalveerd).
Mijn guppen rusten in de nachtelijke uren in het donker vaak uit op de bodem. En ik heb begrepen dat de kreeften juist ‘s nachts veel actief zijn en hun jachtinstincten op volle toeren draaien.
Ik heb de kreeften uit de bak gehaald maar ben zeer teleurgesteld. Ik heb de aquariumwinkel gebeld en zij gaven mij te kennen dat ze dit nooit eerder hadden gehoord. Na wat googlen en forums uitpluizen zag ik echter dat dit veelvuldig voorkomt, dus wekte de reactie van de winkel enige verbazing op.
Wat is jullie ervaring?
Zie foto staartvin gup en de kreeften.
 

Bijlagen

  • IMG_6998.jpeg
    IMG_6998.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 54
  • IMG_6989.jpeg
    IMG_6989.jpeg
    2 MB · Weergaven: 52
  • IMG_6983.jpeg
    IMG_6983.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
Erg herkenbaar en mijn cpo s klommen ook op hout en probeerden dan de staart/vis te pakken dus ik vindt het geen goede combi.
Klopt, mijn kreeften klommen ook op de rotsen om een betere aanvalspositie te hebben.
 

Terug
Bovenaan