CPO kreeften gaan dood?


G

Gert-Janblabla

Guest
Beste Aqua kenners.

Ik heb al een tijdje een Aqua 60. Ik vind CPO kreeften super. Ik heb altijd vrouwtjes gehad. Maar die gaan steeds dood na een aantal weken. Ik heb sinds een paar dagen een man en een vrouw, en tot mijn spijt is het mannetje ook zojuist overleden. Ik heb veel info opgezocht. Maar zover kan ik geen fout vinden. Ik bied ze kreeftensticks, SERA Kreeftringetjes en blaadjes van spruitjes. De laatste geef ik pas sinds een paar dagen. Het vrouwtje at er stevig van. Het overleden mannetje at niks. Ook van al het andere voer niet. In het aquarium zijn ook platy's. De platy's blijven allemaal leven, en doen de kreeften niks. De kreeften laten wel hun scharen zien als een platy dichtbij komt. Het overgebleven vrouwtje is nu aan het klimmen, eten en alles wat een kreeft hoort te doen.

Het water is afgesteld op 22-24 graden.

Hier andere waardes:

NO3: 0-10
NO2: 0
GH: 7
KH: 5-6
pH: 7
CL2: 0

De kreeften hebben een plek om te verstoppen. En er is best hoog gras. Ookal heb ik niet de indruk dat ze op verstop plekken op zoek zijn. Ze zitten soms op een stuk hout open en bloot.

Ik hoop dat jullie opmerkingen hebben.
Misschien maak ik een grove fout. Sorry daarvoor dan.
 
Is een lastige,zie zo 123 niks verkeerd aan je verhaal.
Hoeveel en vaak ververs je?
 
Ik doe 2-3 keer per week de bodem "stofzuigen". het gaat hier denk ik om 20% van de inhoud per keer. Ik doe niet alle plekken in 1x. Misschien zit er voedsel voor een kreeft. Bij het nieuwe water voeg ik van dat blauwe spul toe.
 
hebben ze maar 1 plek om te verstoppen om meerdere?
 
Gert-Janblabla zei:
Ik doe 2-3 keer per week de bodem "stofzuigen". het gaat hier denk ik om 20% van de inhoud per keer. Ik doe niet alle plekken in 1x. Misschien zit er voedsel voor een kreeft. Bij het nieuwe water voeg ik van dat blauwe spul toe.

Blauw spul? wat precies want gaan gelijk alarmbellen hier...
 
volgens mij bedoeld hij aquasafe john
 
Zou kunnen maar voor hetzelfde geld een scheutje spiritus ;)
 
Haha. Aquasafe bedoel ik inderdaad
 
Moet geen kwaad kunnen maar is ook niet nodig dus zou je mee kunnen stoppen,voeg je verder niks meer toe of heb je iets van voeding in de bodem zitten bv?
 
Ik zat zelf ook al te denken om daar mee te stoppen. Dit is natuurlijk een internationaal product. En het kraanwater in Nederland is natuurlijk prima. Ik heb een voedingsbodem inderdaad... Ik heb het een tijdje niet gehad. Ik merkte dat planten het niet goed deden. Ik heb toen alles eruit gehaald, en een voedingsbodem aangelegd. Er gaat bij mij nu wel een belletje omdat daarna de kreeftsterfte begon.
 
Zijn gevoelige dieren net als garnalen dus zou op 1 of andere manier de oorzaak kunnen zijn de voedingsbodem.
 
Kan het kwaad om geen voedingsbodem te gebruiken? Krijgen planten dan wel genoeg voedingsstoffen?
 
kan geen kwaad. bij planten die voeding uit de bodem halen kun je kleibolletjes of lateriet stoppen.
 
Gert-Janblabla zei:
Ik doe 2-3 keer per week de bodem "stofzuigen". het gaat hier denk ik om 20% van de inhoud per keer. Ik doe niet alle plekken in 1x. Misschien zit er voedsel voor een kreeft. Bij het nieuwe water voeg ik van dat blauwe spul toe.
2 tot 3 keer per week is veel te veel. Je verstoort het evenwicht enorm. 1 x per week is voldoende
 
Ja ik kijk eigenlijk een beetje of er viezigheid is. Als er niks is, ververs ik ook niet. Komt zelden voor dat het meer dan 2x per week is nu ik er zo over denk.
 
Vloeibaar plantenmiddel? Hoe zit het daar mee? Ik heb vandaag 5ml Easylife Profito toegevoegd. De overgebleven kreeft begint ook raar te doen.
 
Gert-Janblabla zei:
Vloeibaar plantenmiddel? Hoe zit het daar mee? Ik heb vandaag 5ml Easylife Profito toegevoegd. De overgebleven kreeft begint ook raar te doen.

Je geeft misschien zelf het antwoord al...
 
Gert-Janblabla zei:
Vloeibaar plantenmiddel? Hoe zit het daar mee? Ik heb vandaag 5ml Easylife Profito toegevoegd. De overgebleven kreeft begint ook raar te doen.

Nooit meer dan de helft van de voorgeschreven hoeveelheid gebruiken bij garnalen en kreeften.
En een aqua 60 - nog een keertje hout, bodem ed is hoeveel liter ?
Dus alleen je water rekenen.
Zou nu direkt waterverversen als je kreeft raar begint te doen..
 
Bedankt erna. Ik heb een groot deel water ververst. Ik zal in het vervolg minder doseren. Maar kan ik zeggen dat de voedingsbodem het probleem is? Ik wil dat soort dingen zeker weten voor dat ik van alles weghaal en verander.
 
Erna Esmeijer zei:
Nooit meer dan de helft van de voorgeschreven hoeveelheid gebruiken bij garnalen en kreeften.
En een aqua 60 - nog een keertje hout, bodem ed is hoeveel liter ?
Dus alleen je water rekenen.
Zou nu direkt waterverversen als je kreeft raar begint te doen..

Ik ben dus net begonnen met net iets meer dan de aangeschreven hoeveelheid ProFito aan houden bij mijn CR.
Heb paar uur geleden eerste dosis toegevoegd, maar zie geen verschil in gedrag o.i.d.
 
Kan ook dat ze daardoor volgende week ineens gaan omvallen door ophoping van de stoffen in de garnalen bv maar dan weet je iig alvast een mogelijke oorzaak Niek!
 
ik voeg al voor langere tijd de gewone dosis profito toe bij mijn cr's, nooit problemen
 
Ja,en Niek heeft het over iets meer....
 
ja dan is het maar net wat er verstaan wordt onder "iets meer" :)
 
Ik ben er altijd huiverig voor,dat iets meer kan net zo goed iets teveel zijn en einde verhaal betekenen want blijven gevoelige diertjes.
maarja dan heb je tenminste wel mooie planten.
 
En dooie CPO,s.
Die planten zijn toch onbelangrijk,als je Cpo,s hebt.
 
Inderdaad John, ik was altijd wel voorzichtig met de carbo, die gebruik ik nu trouwens niet eens meer.
 
Seabait zei:
Ik ben er altijd huiverig voor,dat iets meer kan net zo goed iets teveel zijn en einde verhaal betekenen want blijven gevoelige diertjes.
maarja dan heb je tenminste wel mooie planten.

Zo mooi zijn ze niet hahaha. Daarom schroef ik nu de dosis dus omhoog. En ze doen het allemaal nog als te voren. Kruipen mooi rustig door de bak. Zie dr niks aan.
 
Is voor iedereen persoonlijk natuurlijk maar ik neem totaal geen risico met plantenvoeding bij de garnalen,dan maar simpele plantjes die dat allemaal niet vragen.
Nogmaals,dat ze niet gelijk reageren op de plantenvoeding wil niet zeggen dat het eventueel geen kwaad kan...
Eens dat plantenvoeding geen gevaar hoeft te zijn maar is nog altijd het beste om het niet te gebruiken natuurlijk.
 
Ja daar heb je natuurlijk wel een punt John,
hangt er denk ik ook vanaf hoe je het toevoegd. Als je dagelijks een beetje toevoegd kan het denk ik minder kwaad dan eens in de week zo'n heel dopje profito.
 

Terug
Bovenaan