CPO kreeft eitjes, is dit goed?


E

Emmbillie

Guest
Hoi iedereen,
Mijn cpo kreeft heeft nu al een week of 2-3 eitjes. Echter is dit voor mij de eerste keer dat ze zo ver is gekomen zonder haar eigen eitjes af te stoten, spannend dus!

Vandaag zag ik haar weer voor het eerst sinds 4 dagen, hoe haar ritjes eruit zagen verbaasde mij een beetje. 2 hompen met donkere vormpjes er in.

Dus aan jullie de vraag, ziet dit er goed uit, of niet? Zijn die zwarte spikkeltjes de baby kreeftjes? En hebben jullie nog tips wat betreft de verdere verzorging na dit punt?

Hier een foto;

4DC03A03-1B67-48B5-AA62-811F243D0725.jpeg

CD11FD0C-5F7D-4C19-8DB1-E20D53548740.jpeg
 
De meest nuttige tip die ik je kan geven: laat dat kreeftje met rust en dan kan moeder natuur haar werk doen en komt het vanzelf goed, hoemeer je met dat diier gaat klooien hoemeer kans dat ze en de eitjes afstoot en voortijdig overlijdt.
 
De meest nuttige tip die ik je kan geven: laat dat kreeftje met rust en dan kan moeder natuur haar werk doen en komt het vanzelf goed, hoemeer je met dat diier gaat klooien hoemeer kans dat ze en de eitjes afstoot en voortijdig overlijdt.

Bedankt voor de tip. Alleen vandaag met de waterwissel heb ik haar per ongeluk verstoord.
Ik zal het lekker zijn beloop laten, de volgende waterwissel gebeurd pas over een week dus hopelijk is mams tegen die tijd klaar
 
Ik denk inderdaad dat de kreeftjes op het punt zijn van uitkomen als je op de eerste foto goed inzoomed en kijkt dan zie je bij het voorste eitje gewoon de vorm van een kreeftje.

Hier bij mijn garnalen zie je ook veel activiteit van de eitjes als ze bijna uitkomen. Dus lijkt me dat bij het kreeftje ook te zijn.
 
Ik zou het ook even rustig afwachten en de jonge kreeftjes kun je de eerste dagen erg moeilijk zien is mijn ervaring.
 
Mooi om te zien dat je de vorm van de baby's kan zien.
Zal voor je duimen dat ze netjes geboren worden :thumbs:
 
Bedankt voor de tips!
Ik hoop ook dat er in ieder geval een paar overleven.
 
Ik deed in het verleden wel een bultje pijpjes in de bak zodat ze daar in en tussen konden schuilen.
 
Ondertussen lopen er al een aantal kleintjes tussen de mosballen rond te scharrelen :)
 
Poging tot een foto maken.. gaat niet zo snel als je alleen een IPhone hebt :D
Maar wat zijn ze schattig zeg. Nooit geweten dat kreeften zo schattig konden zijn.
Ik heb er tot nu toe een stuk of 5 op het zand geteld, toen had moeders nog een hoop onder haar staart. Ik gok op zo’n 20-30 jongen.
Maar er zullen er ook vast wel wat opgegeten zijn door de kardinalen.
Er draait nu een nieuw bakje voor de overlevenden, die mogen daar met 2 weken in.
Dus.. als er nog liefhebbers zijn in de omgeving van Ommen, over een paar weken mogen ze gratis opgehaald worden.

E246CF2C-5721-4CB3-8196-0794DCAC6A17.jpeg
 
De overlevenden kun je gewoon bij de ouders in de bak laten, deze kreeftensoort is niet kannibalistisch en zullen de jonkies met rust laten.
 
Stukje van het GEK:


Als de eitjes bevrucht zijn is dit duidelijk, ze zijn dan namelijk donker grijs/ zwart. Onbevruchte eitjes zijn oranje.
De ouders hoeven niet uit het aquarium gehaald te worden als er geen natuurlijke vijanden zijn, en wanneer er genoeg schuilplaatsen zijn voor de jongen.
Wil je de dame toch apart zetten, doe dit dan zo snel mogelijk zodra ze eitjes draagt in verband met vroegtijdig loslaten.
Mogelijk eet de moeder de eigen jongen op net voordat ze losgelaten worden door honger. Voorzie de moeder van voedsel direct voor haar schuilplaats. Sommige dames komen namelijk niet of nauwelijk het holletje uit.
 
Ik wil sowieso een aantal in een ander bakje doen. Vind 30 kreeften in 1 bakje een te groot feestje ;)
Dat bakje ga ik ook gebruiken om garnalen uit te sorteren, beide bestemd voor verkoop/weggeven.
Ben benieuwd hoeveel het er tot volwassenheid halen.
 
Bedankt iedereen :D voor zowel de tips als de felicitaties!
 
Ik heb vorige week de babies overgezet naar het garnalenbakje. Ze doen het uitstekend en het is oh zo leuk om ze te volgen.
Ik heb er negen, wellicht meer maar dat zien we later wel.
Ondertussen tikken ze de halve centimeter ruim aan en krijgen al een mooie kleur.
Tevens heb ik de kolonie aangevuld met 20 garnalen, waar een aantal bijzondere tussen zitten. Een paar rili’s, echt prachtig diep blauw met een transparante streep, één heeft zelfs een symmetrisch patroon op de kop. Zie foto’s.
Een aantal hebben een diep blauw lijf met transparante streep en bijna zwarte staart. Benieuwd wat daar uit gaat komen.
En nog een oranje jong met blauwe staart, deze gaat later nog naar de grotere bak met kardinaaltetra’s, zodat mijn blauwe kolonie mooi puur blijft.
Ben er helemaal verliefd op.

Oja.. bakkie is wat kaal (en nog wat rommelig) vandaag krijgt het planten. Wilde eerst zeker zijn dat alle garnalen na de introductie van de nieuwe groep gezond bleven. En dat zijn ze!

44DB2078-EF48-4000-9B3D-DACEF31333B1.jpeg
92D83E86-F7EE-4D16-9054-819E3186E2AE.jpeg
F9AA580D-BB17-44E1-BF03-67B92A9602D4.jpeg
A9CF5F06-FCD7-46DF-86AC-BEBF8B84CFF6.jpeg
 

Terug
Bovenaan