Corydoras


N

Nanne

Guest
Gisteren heb ik corydoras black venezuela orange gekocht.
In de winkel zagen ze er volgens mij nog goed uit maar eenmaal ze in mijn aquarium zaten begon ik te twijfelen.
Ze zijn precies wat mager en van sommige is hun rugje iets gebogen, zou dat zijn omdat ze wat mager zijn en kan dat nog goed komen? Ze hebben nog niet willen eten.

IMG_0233.jpg


IMG_0234.jpg


IMG_0235.jpg


IMG_0237.jpg


IMG_0233.jpg


IMG_0234.jpg


IMG_0235.jpg


IMG_0237.jpg
 
Vreemd verhaal,neem aan dat er toch geen dagenlang verschil zit tussen je aankoop en dat ze in je bak zijn gegaan?
Is volgens mij ook niks geks aan ze te zien behalve de naam dan ;)
Nieuwe vissen moeten natuurlijk altijd ff wennen aan de bak,wat is dat voor bodem precies?
 
Nee natuurlijk niet. Heb ze gekocht, even laten wennen en dan in het aquarium gedaan. Misschien panikeer ik te vlug En dat is wit aquarium zand
 
Foto 1: De cory die voor tegen het glas ligt, ziet er hier wat ongelukkig uit. Staartvin wat geknepen en zijvinnen strak tegen het lichaam en hangt wat scheef
Foto 2: Meest linkse Cory zelfde verhaal en tweede van links ingevallen buik
Foto 3: Derde van rechts behoorlijk ingevallen buik

Het goede nieuws, alle baarddraden lijken helemaal intakt net als de vinnen.
Er zitten ook hele goed doorvoede cory's tussen. :D
 
Zouden die nog goed komen door een goede verzorging denk je Sanneke?
 
Het probleem is dat je niet weet waardoor het komt.

Als ze bijvoorbeeld met veel te veel in een bak zaten en te weinig voeding kregen, kan dat de orzaak zijn dat de minst brutale zo zijn afgevallen.
In dat geval moet het met voldoende en goede voeding zeker goedkomen.

Als de ingevallen buikjes een medische oorzaak hebben, bijvoorbeeld wormen of infectie, dan moeten ze behandeld worden.

De Cory die met de vinnen knijpt maak ik het me het meeste zorgen over of dat nog goed komt.


Wat ik zou doen:
-eerst een tijdje goed kijken hoe ze zich gedragen en of ze allemaal goed eten.
-goede en afwisselende voeding geven (dierlijke tabletten van voervoorvis bijvoorbeeld en wat diepvriesvoer)
-Veel en grote waterwissels doen, komende dagen even elke dag 40% waterwisselen. Na een week ga je over op om de dag en zo bouw je dat langzaam wat af.

Als de baarddraden en vinnen allemaal heel zijn, is dat een heel goed teken.
Dit goed in de gaten blijven houden.

Goede voeding en veel vers water is nu het belangrijkste.
Je filter niet te veel aanzitten he!

Wat voor bak en filter heb je?
Heb je een overzichtsfoto van je bak?

Prachige Cory's trouwens!
 
Moet wel zeggen dat ze lekker actief zijn, dat is toch ook een goed teken?
Ze hebben wel gegeten maar nog niet zoveel, dierlijke tabletten (novotab) en diepvriesvoer. Zouden ze nog moeten wennen?
Ze zitten er pas anderhalve dag in.
Ik heb vroeger nog corydorassen gehad maar weet dat niet zo goed meer eer zij het aquarium gewoon waren.
De enige andere vissen die erbij zitten zijn regboogvissen en die zijn enorm vredelievend.
Het is een aquarium van 1m20 met een JBL e1500, hij draait ook al enkele maanden en de waterwaarden zijn goed.
Ze schuilen graag eens onder de grote keien en tussen de planten.

IMG_0242.jpg
 
Mooi ingericht bakkie!

Ik zou wel wat meer schuilplekken maken, bijvoorbeeld, een halve kokosnoot;)
 
Oke, ik dacht dat het aquarium net was opgestart een paar weken. Dan hoef je wat inder water te verversen per keer hoor.

Je filter hoef je maar heel af en toe open te maken. Eens in de twee drie maanden.
Alleen wanneer de uitstroom wat verminderd en dan niet alles uitspoelen onder de kraan.

De corydoras wil heel veel schuilplekken hebben, ze willen als het ware altijd in de schaduw zitten.
Jouw inrichting is helaas niet geschikt voor Cory's, veel te open.

Wel mooi hoor, maar verre van ideaal voor de cory's.
Die zitten graag onder stenen, in open cocosnoten, tussen de beplanting, onder hout etc.

Nu kunnen maar op 1 plek in het aquarium schuilen.
Ze houden van beschutting, schaduw, een donkere bodem en iets gekleurd water ook (met tanine's).

Als je hier en daar wat veranderd aan je inrichting zullen ze in elk geval minder stress hebben en zich fijner voelen.


Moet wel zeggen dat ze lekker actief zijn, dat is toch ook een goed teken?

Nee, dat hoeft niet. Als cory's stress hebben kunnen ze juist heel actief worden, veel langs de ramen zwemmen bijvoorbeeld (uitgezonderd van de paartijd)


Normaal gesproken scharrelen ze vooral lekker over de bodem en rusten ze vaak met zijn allen bij elkaar.


Heel veel suces! Hoop dat je iets kunt doen met de tips om het wat fijner voor ze te maken.
 
Aja, da's ook nog een goed idee Ruben! Zou ik er mos op kunnen doen of vinden regenboogvissen dat lekker?

Ga ik zeker op letten Sanneke, bedankt voor de tips!
 
Mooi ingericht bakkie!

Ik zou wel wat meer schuilplekken maken, bijvoorbeeld, een halve kokosnoot;)

Was mijn reactie aan het schrijven en jouw post nog nie gezien. Cocosnoten is een heel goed idee.

Het liefste hebben ze cocosnoten die zowel een in- en uitgang hebben.
 
Was mijn reactie aan het schrijven en jouw post nog nie gezien. Cocosnoten is een heel goed idee.

Het liefste hebben ze cocosnoten die zowel een in- en uitgang hebben.
Ik was lekker eerder!!:p:p:p:p:p:p

Maar jouw reactie was een stuk uitgebreider!:thumbs:
 
Ik duim mee met je dat het goed gaat komen. Wat betreft de naam, naar mijn idee haal je er 2 door elkaar, nml de corydoras black Venezuela en corydoras Venezuela orange. Die laatste heb jij. Naar mijn idee is de bak ook vrij kaal en wellicht heb je dan ook niet genoeg schuilplekken voor deze vissen.. Wel een gave inrichting trouwens om te zien!

Edit; mss moet ik de volgende keer de pagina even verversen. Er zijn al meerdere leden mij voor :)
 
En ik mij maar zorgen maken of het wel goed gaat met mijn nieuwe corydorassen terwijl ze druk bezig zijn met eieren leggen ;)
Zien deze er goed uit? Ze zijn al enkele dagen oud.

IMG_0245.jpg
 
Die eiere zijn beschimmeld...

Trouwnes het wil niet zeggen dat ze het goed hebben als ze eieren leggen.
Kan namelijk ook als overlevingsstrategie worden toegepast bij stress.
 
Verschoon je je bak wel elke week? Die eitjes komen inderdaad zeer waarschijnlijk niet meer uit, daar ze verschimmeld zijn...
 

Terug
Bovenaan