Corydoras Sterbai jonkies - voeding en huisvesting


Leuk dat ze het goed doen Fido.

Thnx. Het is voor mij ook fijn om te zien dat t goed gaat, gezien het mijn eerste kweekervaring is. De jonge cory die is uitgezet in de main tank doet het goed, laat zich al veel vaker zien en de overige bewoners laten hem/haar ook gewoon met rust. Ik zal daarom binnenkort ook de oudste broer/zus in de main tank gaan zetten, dan blijven er nog 4 in de kweekbak van de laatste legging.

Ouders hebben in de tussentijd nog een paar keer eieren afgezet, die heb ik gewoon lekker laten zitten (wil de kweekbak leeg hebben en deze een keer goed schoon kunnen maken). soms blijven de eitjes 24 uur ongemoeid, maar vroeg of laat ljkt alles toch te worden opgegeten (in ieder geval de eitjes die ik kan zien).
Ondertussen wel een shrimpguard geinstalleerd, dus mochten er nu eitjes uitkomen in de main tank, dan kunnen de jonkies iig niet verslonden worden door het filter.
 
Leuk, Fido! Kleine visjes zijn echt vreselijk leuk om te zien. Zeker als je ziet dat ze minder schuw worden en gewoon met de groten meedoen.
Onze twee cory's doen dat inmiddels. Zijn ruim 2 cm lang, eten met de pot mee en laten zich niet aan de kant zetten door de groten. Gedragen zich ook compleet hetzelfde als de groten.

En wie schetst onze verbazing... vanochtend floeperde er nog weer een kleintje van 5mm langs de voorruit! Ze hebben de smaak te pakken gekregen... :eek::smitten:
Ik denk dat sinds ik een Echinodorus in de bak heb gezet, ze hebben bedacht dat dat wel een mooi afzetgebied was en er dus minder eitjes verloren gaan.
 
Ik denk dat sinds ik een Echinodorus in de bak heb gezet, ze hebben bedacht dat dat wel een mooi afzetgebied was en er dus minder eitjes verloren gaan.

Tja, het is misschien ook een beetje mazzel hebben. De echinodorus bij mij is idd ook populair voor het afzetten. Echter wanneer ik merk dat de cory's gaan paren en flink actief zijn, de platy's en de kardinalen ook actiever zijn en de cory's volgen, alsof ze weten dat er snel wat te smullen valt.

Mogelijk dat, als ik wil gaan kweken voor verkoop, ik een klein nanobakje ergens neerzet om de eitjes naar over te brengen. Als de huidige jonkies het allemaal redden dan is in ieder geval het cory bestand in mijn bak op orde, dus daarvoor hoef ik niet meer te kweken
 
Ik heb de laatste 4 weken wat eitjes geoogst en in een Ziss breeder overgebracht, maar met matig succes.

Tot hiertoe heb ik 3 jonkies van verschillende grootte.
De laatste "oogst" aan eitjes is volledig beschimmeld, wellicht omdat het breederbakje toch wat vuil werd. (daar zijn wel een 20-tal Ancistrussen in opgekweekt tot ca 2cm).

Dus vrijdag de 3 visjes uit geheveld in een emmer, en dan heb ik het breederbakje eens helemaal proper gemaakt met javel en zuurstofwater... en heel lang afgespoeld.

Nadien visjes er terug in gedaan, en gisteren nog eens een 20-tal eitjes kunnen oogsten die ik aan de zijkant heb kunnen 'plakken'.
Hopelijk deze keer wat meer geluk.

Voor die eerste 3 heb ik geen speciaal voer gekocht, fijne vlokken en spirulina hebben ze blijkbaar goed geaccepteerd.
 
van wat ik heb gelezen mogen de eitjes bij het overbrengen absoluut niet in contact komen met lucht, dat zou de kans op schimmel erg vergroten.

Daarnaast is watercirculatie in de breederbox belangrijk, kijk dus goed hoe je de breederbox plaatst.
Bij mij hangt hij met een gaas-zijde recht tegenover een stuk spraybar, waardoor er goede stroming door de breederbox gaat.

Een andere suggeste ter voorkoming van schimmel zijn elzenproppen (door sommigen voorgesteld). Ik heb ze ook liggen, alleen sindsdien was alles al uitgekomen en heb ik geen nieuwe eitjes meer veiliggesteld, dus ik heb geen eigen ervaring of dit werkt of niet.

En mijn breederbox wordt ook best vies, ook omdat deze er al wat langer in hangt vanwege de meerdere leggingen die ik erin heb gezet. Echter voor het afhevelen van het voer, gebruik ik een klein penseeltje waarmee ik de bodem en hoekjes e.d. kan schoon krabben en wat filterwat voor de wanden. daarna hevel ik het voer en loszwevende deeltjes vuil af en dat gaat vrij goed.
Alleen de uitsparing waar normaliter het zuurstofsteentje geplaatst wordt kom ik niet bij en is vrij vies, maar de jonkies lijken daar iig geen last van te hebben.

En inderdaad qua voeding lijkt het allemaal niet zo nauw te luisteren, het 'gedoe' met artemia lijkt allemaal niet noodzakelijk. Het enige wat belangrijk is, is dat in de eerste weken het voer fijn genoeg is voor de kleintjes om te kunnen eten, maar dat gaat prima met verpulverde pellets of vlokvoer, of bijv. stofvoer voor waaierhand garnalen (wat ik dan toevallig heb :) ).
als het maar een beetje compleet is qua voedingsstoffen (evt door combineren/varieren).
 
van wat ik heb gelezen mogen de eitjes bij het overbrengen absoluut niet in contact komen met lucht, dat zou de kans op schimmel erg vergroten.

Daarnaast is watercirculatie in de breederbox belangrijk, kijk dus goed hoe je de breederbox plaatst.
Bij mij hangt hij met een gaas-zijde recht tegenover een stuk spraybar, waardoor er goede stroming door de breederbox gaat.

Een andere suggeste ter voorkoming van schimmel zijn elzenproppen (door sommigen voorgesteld). Ik heb ze ook liggen, alleen sindsdien was alles al uitgekomen en heb ik geen nieuwe eitjes meer veiliggesteld, dus ik heb geen eigen ervaring of dit werkt of niet.

En mijn breederbox wordt ook best vies, ook omdat deze er al wat langer in hangt vanwege de meerdere leggingen die ik erin heb gezet. Echter voor het afhevelen van het voer, gebruik ik een klein penseeltje waarmee ik de bodem en hoekjes e.d. kan schoon krabben en wat filterwat voor de wanden. daarna hevel ik het voer en loszwevende deeltjes vuil af en dat gaat vrij goed.
Alleen de uitsparing waar normaliter het zuurstofsteentje geplaatst wordt kom ik niet bij en is vrij vies, maar de jonkies lijken daar iig geen last van te hebben.

En inderdaad qua voeding lijkt het allemaal niet zo nauw te luisteren, het 'gedoe' met artemia lijkt allemaal niet noodzakelijk. Het enige wat belangrijk is, is dat in de eerste weken het voer fijn genoeg is voor de kleintjes om te kunnen eten, maar dat gaat prima met verpulverde pellets of vlokvoer, of bijv. stofvoer voor waaierhand garnalen (wat ik dan toevallig heb :) ).
als het maar een beetje compleet is qua voedingsstoffen (evt door combineren/varieren).
De box hangt dus inderdaad vlak voor de spraybar, en als ik er een drijfplantje in doe, dan draait dat continu rond.
Na een 6-tal weken kon ik het toch met een tandenborstel niet meer voldoende proper krijgen. Er zat overal groene alg en baardalg.

Elke dag ga ik nu 's morgens en 's avonds eens met de tandenborstel over het gaas.
Binnenin durf ik niet goed over de bodem, zeker omdat je in de eerste 2 weken de jongen amper ziet.

We zijn begonnen met 3 jonkies, nu wat ervaring opbouwen om meer eitjes te kunnen redden.
Ik heb al een paar geïnteresseerden in mijn Sterbais, dus nog wat bijkweken zou leuk zijn.

Ik heb er ook al aan gedacht om een glazen bokaal van ca 0.5-1l in de bak te hangen (om temp op peil te houden), en daar de eitjes in te doen met een druppel methyleenblauw en een bruissteentje.
En dan, als je eitjes uit komen de jonkies na een week of zo in het breederbakje te doen.

Nadeel is dan natuurlijk het lawaai van een luchtpomp en bruissteentje, maar de survival rate zou beter zijn.

Heb ook al aan een nanobakje gedacht, maar dat moet dan weer indraaien, en ik moet het ergens kwijt raken.
 
Elke dag ga ik nu 's morgens en 's avonds eens met de tandenborstel over het gaas.
Binnenin durf ik niet goed over de bodem, zeker omdat je in de eerste 2 weken de jongen amper ziet.

dat blijft altijd spannend inderdaad. ik licht zelf bij met mn telefoon zaklamp, en met het penseeltje kan ik vrij veilig en gericht te werk gaan. af en toe ff wapperen als je niet alle jonkies meer in het oog hebt.

Ik heb er ook al aan gedacht om een glazen bokaal van ca 0.5-1l in de bak te hangen (om temp op peil te houden), en daar de eitjes in te doen met een druppel methyleenblauw en een bruissteentje.

Ik zou persoonlijk erg terughoudend zijn met het gebruiken van chemische additieven, ik zou zelf veels te bang zijn dat het toch op eoa manier in de main tank terecht komt. Methyleenblauw is weliswaar niet echt schadelijk voor vissen, maar kan wel je bacteriecultuur schaden.
Een 2e nadeel die er mogelijk is, dat je 2 objecten in je bak hebt zitten en je mogelijk de flow in je main tank teveel verstoort en daar weer problemen van krijgt.

Wellicht kun je eerst wat natuurlijke opties proberen, zoals bijv de elzenproppen of wat ik ook gelezen heb wat kleine/jonge (posthoorn)slakjes in de breederbox te plaatsen. Die zouden de eitjes zelf niet eten maar ze wel schoonhouden. Zelf geen ervaring mee, maar het kan een poging waard zijn (in mijn optiek zijn chemische middelen echt een allerlaatste optie / redmiddel)

vwb het vies worden van de breederbox, een optie kan zijn om een 2e breederbox te kopen. die zijn niet zo heel duur. Wanneer de 1 te vies wordt, alles overbrengen naar de andere box en de eerste reiningen.
Zou zou je ook nieuwe leggingen in de aparte breederbox kunnen doen, en wanneer het uitkomt overbrengen naar de andere.
Al heb je dan wel het mogelijke nadeel van 2 objecten in de bak wat ik hierboven al noemde.
 
dat blijft altijd spannend inderdaad. ik licht zelf bij met mn telefoon zaklamp, en met het penseeltje kan ik vrij veilig en gericht te werk gaan. af en toe ff wapperen als je niet alle jonkies meer in het oog hebt.



Ik zou persoonlijk erg terughoudend zijn met het gebruiken van chemische additieven, ik zou zelf veels te bang zijn dat het toch op eoa manier in de main tank terecht komt. Methyleenblauw is weliswaar niet echt schadelijk voor vissen, maar kan wel je bacteriecultuur schaden.
Een 2e nadeel die er mogelijk is, dat je 2 objecten in je bak hebt zitten en je mogelijk de flow in je main tank teveel verstoort en daar weer problemen van krijgt.

Wellicht kun je eerst wat natuurlijke opties proberen, zoals bijv de elzenproppen of wat ik ook gelezen heb wat kleine/jonge (posthoorn)slakjes in de breederbox te plaatsen. Die zouden de eitjes zelf niet eten maar ze wel schoonhouden. Zelf geen ervaring mee, maar het kan een poging waard zijn (in mijn optiek zijn chemische middelen echt een allerlaatste optie / redmiddel)

vwb het vies worden van de breederbox, een optie kan zijn om een 2e breederbox te kopen. die zijn niet zo heel duur. Wanneer de 1 te vies wordt, alles overbrengen naar de andere box en de eerste reiningen.
Zou zou je ook nieuwe leggingen in de aparte breederbox kunnen doen, en wanneer het uitkomt overbrengen naar de andere.
Al heb je dan wel het mogelijke nadeel van 2 objecten in de bak wat ik hierboven al noemde.
Heb ik ook al overwogen.
Voorlopig merk ik dat ik vooral veel verlies bij het uitkomen van eitjes (schimmel vermoed ik). Eens de visjes uit het ei, dan weinig uitval in het breederbakje.

De bokaal met bruissteen en methyleenblauw zou ik in glas nemen, en met een paar koperdraden ophangen aan de middenste steun.
Die moet er enkel een dag of 7 in hangen tot de jonkies uit het ei zijn en hun dooierzak op hebben.
De bedoeling is om die telkens te vullen vanuit de grote bak, maar het water nooit terug naar de grote bak te laten gaan.
Methyleenblauw is nogal onschuldig, en zou toch goed werken tegen schimmel, maar als iemand een betere manier kent hou ik me aanbevolen.


Ik zou die bokaal ook naast of onder het aquarium kunnen zetten, maar dan zit je daar weer met een ongecontroleerde temperatuur.
Ik wil die eitjes en jonkies wel op 24 graden houden.
Naast de bak is het 21-22 graden, op de verwarming gaan ze koken...
 
8DCF4D5A-D455-498F-99E0-7C1605D37D33.jpeg

Dit is mijn grootste jonkie. Ik schat deze ca 8mm lang.
 
Leuk - zeker. Van mijn broedsel heb ik er uiteindelijk 3 over gehouden - deze zijn nu zo'n 2 maanden oud en heb ik gisteren uit het kweekbakje gehaald (waar ze als een idioot doorheen aan het racen waren) en in m'n nieuw ingerichtte Corydora bak gedaan samen met m'n 7 volwassen vissen. Ik merk dat ze nog erg schuw en voorzichtig zijn.. ze zitten vaak heel lang eenzaam verscholen in een hoekje. Ik hoop dat ze voldoende voedsel kunnen vinden.
De volwassen Cory's lijken het prima naar hun zin te hebben in de nieuw bak. Onder het hout hebben ze grote schuilgrotten, en in de avond en nacht als het LED licht wat dimt (ik heb ook maan simulatie) dan zie je ze volop door de bak scharrelen. Ziet er erg gaaf uit. De Corydora Sterbai is toch wel m'n favoriete vis, samen met m'n zwarte neonterta's. De 4 grootste vissen zijn nu zo'n 7 jaar oud.
 

Bijlagen

  • Corys.jpg
    Corys.jpg
    350.4 KB · Weergaven: 106
Mooie exemplaren! Ik heb er ooit gezien van 9 jaar oud. Blijkbaar blijven ze groeien, maar heel langzaam.
Uit mijn laatste legsel is niks overgebleven. Zit nog met 3 kleintjes in mijn kweekbakje en die doen het goed.
 
Hier foto van de pas ingerichtte bak - met 4 volwassen vissen (de 2 grootste zijn 7 jaar) en rechtsonder 2 van de 2 maanden oude babies. De Cory's vinden de schuilgrotten onder de Corbowortel heerlijk.. geeft donkere schuilplek overdag en langs alle kanten kunnen ze eronderuit zwemmen.
 

Bijlagen

  • 20210108-20210108_211026.jpg
    20210108-20210108_211026.jpg
    524.5 KB · Weergaven: 114
Superleuk om te zien ik heb naast mijn oranda bak ook een tropische bak met ook corry.s erin ik heb 4 soorten en ze doen het ook goed ik vind je bak leuk ga zo door
 
deze zijn nu zo'n 2 maanden oud en heb ik gisteren uit het kweekbakje gehaald (waar ze als een idioot doorheen aan het racen waren) en in m'n nieuw ingerichtte Corydora bak gedaan samen met m'n 7 volwassen vissen. Ik merk dat ze nog erg schuw en voorzichtig zijn.. ze zitten vaak heel lang eenzaam verscholen in een hoekje. Ik hoop dat ze voldoende voedsel kunnen vinden.

Dit is precies wat er bij mij ook gebeurde, de grootste bleef idd als een idioot door t kweekbakje racen, toen ook besloten em over te zetten naar de main tank. En ook het schuwe herken ik, maar nu een week later zie ik ze al vaker, en ze ook al een paar keer naar de oppervlakte zien zwemmen. Ook tijdens voedertijd voegen ze zich al bij de groep, zij het wel nog wat voorzichtig. En voedsel vinden ze genoeg volgens mij. Ik voer oa met artemia pellets en daar blijft genoeg stof van over op de bodem voor de kleintjes vermoed ik.
 
Nog weer even een foto update. Alles is ondertussen uitgezet in de main tank en doen het goed.
Ze groeien als kool. Het laatste jonkie was aan de kleine kant toen ik deze uit zette, maar de vissen lieten em met rust en hij doet het goed. Heb em uitgezet mede omdat t kweekbakje ondertussen erg vies was op plaatsen waar ik niet bij kon komen om schoon te maken zolang t in de bak hing.

De oudste (naast moeders), op deze foto 12 weken oud (foto is van eind januari)
oudste-12wkn.jpg



De 2 oudsten uit de eerste lichting eitjes (ik vermoed broer en zus vanwege het verschil in grootte), op deze foto 14 weken oud (foto van begin feb)
2-oudste-jonkies-14wkn.jpg
 

Terug
Bovenaan