Corydoras Pygmaeus en Crystal Red garnalen


EmBillie

Member
Lid geworden
26 september 2023
Berichten
23
Leeftijd
31
Goedenavond allemaal,

Mijn Crystal Red bakje draait nu sinds augustus, de garnalen zitten er nu sinds eind september in en ze zijn volgens mij heel happy.
De eerste 5 dames hebben inmiddels eitjes, waarvan ik verwacht dat de eersten over ongeveer een week uit zullen komen.
Ik sta te popelen om de eerste jonkies te zien.

Een kennis van mij heeft 7 corydoras pygmaeus die hij een nieuw thuis wilt geven vanwege stoppen met de hobby.
Recent heeft een aquariumwinkelverkoper mij verteld dat deze prima samengaan met Crystal Red garnalen, zelf heeft hij deze ook samen gehouden en dat ging goed (ik ben vergeten te vragen of dat op osmose of kraanwater was).
Mijn vraag is, als ik deze visjes van mijn kennis zou overnemen, hoe veilig zijn de baby garnaaltjes dan?
Ik lees enorm tegenstrijdige informatie op internet, van horrorsituaties waar alle baby garnaaltjes opgegeten worden tot verhalen waarbij de vissen niet eens omkijken naar een kleintje.
Ik ben benieuwd of jullie hier ook ervaring mee hebben. Ik vind het vreselijk leuke visjes, maar offer er liever niet mijn toekomstige babygarnalenpopulatie voor op.
Daarnaast is het natuurlijk ook de vraag of de lage KH in mijn bak (ik gebruik osmosewater en leng dat aan met mineralen) bevorderend is voor de gezondheid van de visjes.
Het liefst denk ik er goed over na voordat ik iets nieuws in één van mijn bakjes doe, dus ik hoor graag alle voors en tegens!

Alvast bedankt!
Groetjes
 
Volgens mij kan dat prima en zal de garnalenpopulatie er weinig last van hebben.
 
Ik sta er van te kijken wat liefhebbers zo maar in een korte periode qua vissen kunnen of willen combineren.
Met de pygmeus gaat dit op een zekere periode niet goed komen, we kunnen niet zo maar in een korte periode elke vis(sen) zomaar combineren.
 
Ik sta er van te kijken wat liefhebbers zo maar in een korte periode qua vissen kunnen of willen combineren.
Met de pygmeus gaat dit op een zekere periode niet goed komen, we kunnen niet zo maar in een korte periode elke vis(sen) zomaar combineren.
Bedoelt u die eerste zin specifiek over mij? Want daarom stel ik juist de vraag, om niet zomaar wat te combineren..
Als het niet gaat dan doe ik het ook zeker niet
 
Dit is niet zo’n korte periode hoor. Vanaf augustus draait je bak, eind september heb je garnalen toegevoegd, dat is nu zo’n 7 weken verder. Dan kun je best vis toevoegen. Pygmeus en garnaaltjes lijken mij, net als Jessicapapilon zegt, goed te gaan. Ik weet alleen niks over osmose en heb geen idee of pygmeus daar goed op gaan.
 
Ik sta er van te kijken wat liefhebbers zo maar in een korte periode qua vissen kunnen of willen combineren.
Met de pygmeus gaat dit op een zekere periode niet goed komen, we kunnen niet zo maar in een korte periode elke vis(sen) zomaar combineren.
Kun je onderbouwen waarom dit niet goed zal gaan? Vanwege de waterwaarden of omdat de cory's de garnalen opeten of waarom?
 
Zoals ik het heb gelezen bedoelde Frog dat het niet kan in korte tijd. Maar dat begrijp ik niet. 7 weken tussen garnalen in een aquarium plaatsen en dan cory’s erbij willen zetten, is een riante tijd.
 
Kun je onderbouwen waarom dit niet goed zal gaan? Vanwege de waterwaarden of omdat de cory's de garnalen opeten of waarom?
Dat zou ik ook fijn vinden om te leren, ik ben ontzettend gek op mijn garnaaltjes en mijn hart zou breken als ik iets zou doen waar mijn dieren onder lijden

Dit is niet zo’n korte periode hoor. Vanaf augustus draait je bak, eind september heb je garnalen toegevoegd, dat is nu zo’n 7 weken verder. Dan kun je best vis toevoegen. Pygmeus en garnaaltjes lijken mij, net als Jessicapapilon zegt, goed te gaan. Ik weet alleen niks over osmose en heb geen idee of pygmeus daar goed op gaan.
Naar wat ik heb gelezen op verschillende sites zou het in principe kunnen, alleen heb ik tot nu toe nog niks over de juiste KH bij deze visjes gevonden.
Dus ik weet niet zo goed of dat oké is of niet

Mijn waarden zijn:
Ammoniak 0
Nitriet 0
PH 6.0-6.5 (kleur van de druppeltest zit precies tussen de twee kleuren in)
GH 6
KH 0-1
TDS in microsiemens staat op 230
Temperatuur staat op 22 graden

Dit gaat eigenlijk al sinds de introductie van de garnalen heel erg goed en tussentijds heb ik slechts 1 keer een schommeling in de GH waarde gehad, nadat ik een garnalenlolly had gebruikt waar mineralen in zaten. Daar ben ik nu dus wat zuiniger mee of geef het de ochtend voordat ik een waterwissel doe.
Ik meet de waarden 1 keer per week met een druppeltestkit van Sera en check de TDS elke avond met zo'n elektronisch TDS metertje.

Volgens het LICG en wat andere websites is dit geschikt voor Pygmeus:
Temperatuur 22-26
PH 6-8
Gh 4-15, bij voorkeur lager dan 8

Nog even een leuk plaatje van een van mijn vrouwtjes met eitjes die van een jasje snoept, en zojuist zelfs een klein cadeautje gekregen. Er zijn nog twee vrouwtjes met eitjes bij gekomen.
Er hebben nu 7 garnalen eitjes van de in totaal 18 garnaaltjes die in het aquarium zitten. Ik ben helemaal blij en kan niet wachten tot ik over een tijdje kleintjes over de bodem zie hobbelen.
Ook wel grappig om een close up van het patroon van de witte delen te zien, op het oog lijken die plekken namelijk helemaal wit.

garnaal.jpg
 
Misschien is het handig om te weten hoe groot je bakje is en wat voor bodem gebruik je? Als deze verlagend werkt dan moet je eigenlijk met osmose werken maar dan zal je kh op 0-1 uitkomen.

Edit:
Ik zie al aan je waarden dat het een verlagende bodem zal zijn en dan zit je met een erg lage kh. Of dat lukt met de Cory s dat durf ik niet te zeggen.
 
Klopt, ik heb een verlagende bodem met osmosewater. Ik kan ook nergens duidelijk de gewenste KH waarden voor Pygmeus vinden. Vind het ook niet echt wat om het er op te gaan gokken.
Ik heb een 40 liter en 50 liter bak staan, de laatste had ik in gedachten.

Maar inmiddels heeft hij een ander die de vissen wel van hem wilt overnemen dus ze gaan lekker naar de ander toe.
 
Had prima gekund, de 3 dwerg corydoras soortjes combineren met garnalen is geen enkel probleem (ook niet op osmose). Hier nog geen enkele achter een garnaal aan zien gaan.
Daarnaast heb je er nog een voordeel mee dat ze eventuele wormpjes voor je opruimen, zoals ook planaria (werden ze vroeger al voor gebruikt i.p.v. medicatie).
 
Had prima gekund, de 3 dwerg corydoras soortjes combineren met garnalen is geen enkel probleem (ook niet op osmose). Hier nog geen enkele achter een garnaal aan zien gaan.
Daarnaast heb je er nog een voordeel mee dat ze eventuele wormpjes voor je opruimen, zoals ook planaria (werden ze vroeger al voor gebruikt i.p.v. medicatie).
Als ze wormpjes eten dan zullen ze ook wel net geboren garnaaltjes verschalken.
 
Had prima gekund, de 3 dwerg corydoras soortjes combineren met garnalen is geen enkel probleem (ook niet op osmose). Hier nog geen enkele achter een garnaal aan zien gaan.
Daarnaast heb je er nog een voordeel mee dat ze eventuele wormpjes voor je opruimen, zoals ook planaria (werden ze vroeger al voor gebruikt i.p.v. medicatie).
Wellicht als de kans zich ooit weer eens voordoet, er misschien een wat grotere bak staat en het clubje garnalen mooi gegroeid is, dat ik er opnieuw over nadenk.
Ik vind ze wel waanzinnig leuk. En dat ze wormpjes eten is heel erg mooi meegenomen. Ik vind planaria er zo ongelooflijk smerig uit zien.
Fijn ook om te horen dat ze het bij jou op osmosewater goed doen, dat is dan al een zorg minder.
Voor nu laat ik mijn zwangere dikke dames nog eventjes hun zwangerschapsverlof in rust uitzitten maar hou het zeker in mijn achterhoofd :)
 
De vissen zijn toch naar mij toegegaan nadat de ander ze uiteindelijk toch niet kon huisvesten. Ze zitten er nu een kleine week in en ze leven zo te zien in vrede samen! Ze lijken ook niet echt bang van elkaar te zijn, eten gewoon naast elkaar enzo. Het aantal miniwormpjes is inderdaad echt stevig afgenomen! Ik zie er bijna geen. Dat is erg fijn.

Het wordt spannend hoe dat met de kleintjes gaat. De eerste zwangere garnaal staat denk ik op knappen, inmiddels draagt ze al 4,5 week eitjes en zit ik sinds anderhalve week de hele tijd met de neus tegen het glas. Haar eitjes zijn nu heel licht roze en niet echt helemaal rond meer. Het voelt alsof het héél lang duurt 😀
 
Mooi dat het goedgaat tot nu toe en ik hoop dat dit ook goedgaat met de baby garnalen.
 
Er zal vast af en toe een baby verdwijnen in een corydoras, maar die waren dan simpelweg te traag of niet helemaal in orde. Corydoras Pygmeus met garnalen zou ik wel durven combineren ja.
Sowieso, als de bak groot genoeg is en genoeg planten heeft komt het uiteindelijk bijna altijd wel goed.
 
Dat is fijn om te horen. De bak is niet heel groot, 50 liter, maar met flink veel hout en planten. Er zitten veel kieren en ruimtes om te verstoppen.
Het is maar even aankijken hoe het gaat. Ik kan ze altijd nog in mijn andere aquarium plaatsen mocht het echt uit de spuigaten lopen.
Tot nu toe heb ik geprobeerd om gedroogde daphnia en bloedwormpjes aan ze te geven en dat wilden ze helemaal niet eten. Met een beetje geluk hebben ze dan ook niet zoveel interesse in de babies 😀
 
De eerste baby is gespot en tot nu toe lijken de Cory’s er inderdaad vrij weinig interesse in te hebben 😀
 

Bijlagen

  • C3322FC0-9D60-49D6-89B4-025AF4E78134.jpeg
    C3322FC0-9D60-49D6-89B4-025AF4E78134.jpeg
    1,007.6 KB · Weergaven: 35
Een korte update, zojuist 70+ baby’s geteld dus ik durf nu ook te zeggen dat ze prima met de Cory’s samen gaan 😀
 

Bijlagen

  • F8D17242-5E7D-4CE0-AAC3-B01E4892D7A5.jpeg
    F8D17242-5E7D-4CE0-AAC3-B01E4892D7A5.jpeg
    3.2 MB · Weergaven: 29

Terug
Bovenaan