corydoras panda ziek.


F

ferdidejong

Guest
Hallo allemaal.

Ik ben een starter met een aquarium van 80x40x40
Heb 1 man guppy
4 corydoras panda
5 vijf streep barbelen
4 kegel vlek barbelen
5 kardinaal tetra
1 vuurneon

Nu heeft 1 van de 4 panda's een soort pluisje bij het linkeroog.
Het lijkt op een propje watten. Daarnaast is de voorkant richting kop oranje van kleur.

Heeft iemand tips? Ik dacht zelf aan schimmelinfectie.
 
Overige informatie.
Pomp eheim 2213
Bak is 2 uur geleden compleet schoongemaakt.
Evenals filter.
Er is wel nu een kuur bezig op advies van de dierenspeciaalzaak voor blauwalg in de bak
Panda was 1 dag voor de kuur al erg stil.
Zitten nu op dag 3 van de 7daagse kuur.
Visje at nog voldoende.

Iemand die meer inzicht hierin kan bieden?
 
Wat?
Bak volledig schoongemaakt?
En ook je filter?
Waar heb je dan nu de vissen inzitten? Aangezien een bak 3 weken moet indraaien.

Hoe kom je dan nop blauwalg?
Krijg je als Fosfaat 0 is.

HEB je wel eerst 3 weken ingedraait? om Nitriet op 0 te krijgen.
Komt ALTIJD in de 2e of de 3de week.
EErst nitriet dat wordt nitraat. =voeding oor je planten.
 
Bak heb ik nu 2 en halve maand. Er waren al 2 panda's van volwassen lengte. Na 3 weken tien de bak conpkeet opgestart was zijn er 2 onvolgroeide panda's bijgekomen. Deze zijn volgens stappenplan ingezet in de bak.

Nitraatgehalte is perfect. Gozer van de aquarium speciaalzaak was ook erg benieuwd hoe de kuur zou werken op de alg. Ik had alg uit de bak gehaald en meegenomen naar de zaak.
 
Waarom zeg je dan ,alles schoon gemaakt?
Dan klopt dat toch niet.

Geef dan alle waterwaarden.
Met Nitraat is perfect,klopt niet.

Blauwalg is een bacterie.
Bestrijd je met UV-c filter.
 
Kh 10 d
Ph 7, 6
Gh > 4d
No2 mg3/l 0-10
No2 mg2/l 0- 0.5
Cl 0
26 graden celsius

Sorry voor de onduidelijkheid in vorig bericht.
Met compleet schoongemaakt bedoelde ik het volgende:
Ruiten/Bodem/Ornamenten gereinigd.
2e planten verwijderd, vanwege teveel blauwalg complete plant.
Aantal bladeren verwijderd vanwege teveel blauwalg op blad.
Filter gereinigd.

En filter en ornamenten uiteraard gewoon gereinigd met water (geen zeep en zooi etc.).

Blauwalg heb ik nu de kuur voor, maar ik weet niet wat ik met de panda moet doen?
 
heb je misschien een totaal foto van je bak en van je cory?
met wat meetje je je water? druppeltest of strip?
wat is je po4? (fosfaat) en no3 (nitraat)
panda leven graag in wat koelere temp, 22-23C
 
Foto ga ik even maken met me smartphone.
Ik gebruik strip algemeen gebruik.
Voor PH ook de druppeltest.

Fosfaat en No3 heb ik geen meting voor.
De grotere panda's zijn van de vorige eigenaar geweest en hebben continue tussen 25 en 27 graden geleefd.

Het kleintje heb ik uit voorzorg er even uitgehaald, hij oogt wat levendiger en er is duidelijk dat "watje" te zien bij zijn linkeroog.

Ik post de foto's zometeen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
even buiten je cory...

je visbestand vind ik persoonlijk minder goed.
corydoras panda - scholen vis
vijf streep barbelen - scholen vis
kegel vlek barbelen - scholen vis
kardinaal tetra- scholen vis
vuurneon- scholen vis

allemaal vissen die eigenlijk het best doen met een groepje van 10 stuks.
beste is 10 panda voor de bodem en een school die je uitbreid naar 10 voor in de midden laag...

edit:

je mag gerust op 23C zitten..als je dat doet, wel geleidelijk
 
Dankje littlebigworld voor de tips,

Ik heb de bak overgenomen van een aquariumhouder uit Breda, lid van een aquaruimvereniging.
Als leek ging ik er dus vanuit dat die man enige kennis in huis zou hebben betreffende de hoeveelheid en soort vissen.

Hetgeen wat ik er bij heb geplaatst zijn: 4 vijfstreepbarbelen (er zat er dus maar 1 in) en 2 panda (omdat er maar 2 inzaten)
Hiermee zit ik op 20 vissen (80x40x40 = 128 liter water, :3 maakt dat 42 gram aan vissen, uitgaande van 2 gram per vis = 21 vissen maximaal, dat was mijn logica, natuurlijk zijn niet alle vissen nog volgroeid)

Ik zal de temperatuur langzaam aan verlagen, misschien is dat ook beter tegen de alg.
Ik krijg de foto;s er niet op, download van aquaforum wordt tegengehouden door meerdere programma;s op mijn laptop, en gewoon uploaden werkt niet, kan ik het evt mailen?
 
ah ok...
als je de beste wilt voor je vissen zou ik toch wat vissen verkopen of misschien dat lfs het terugneemt..

voorbeeld, cory en kegelvlek beide 10-14 stuks

tinypic misschien?
dan hier een linkje zetten zodat de andere ook je kunnen helpen..
 
had je iets aan de foto's?
Trouwens, hij zit nu in een apart bakje, maar hij was supersimpel te vangen.
Duidt misschien dat hij echt ziek is?, zwom wel beetje weg, maar was binnen 10 seconden gepiept.

Lijkt beetje op jouw post van je cory's, alleen dit witte plekje is echt een pluisje.

Zal ik hem apart laten zitten deze nacht? of kan hij terug in het aquaruim?
 
Heb het nog keer bekeken, kan het zijn dat hij "gevochten heeft of aangevallen is" en dat daardoor een stukje huid los is.
Dit zou verklaren waarom er een soort witachtig pluisje aan zen huid hangt en dat je het oranje/roze kan zien(omdat er huid weg is op het andere stuk) ??
 
Ik zou hem of een bruissteentje lucht geven en anders gewoon terug zetten en morgen nog eens kijken, ik heb nog geen foto's gezien?
 
ik zie geen foto...

ow kan je het zo makkelijk vangen, dan is er iets niet goed..

heb je al een flinke waterwissel geprobeerd? 50%
dat zou ook kunnen helpen namelijk....
hoelang is het al zo?

wanneer dat niet helpt dan apart behandelen...

mijne kon ik niet apart behandelen omdat ik het niet kon vangen, haha
 
Oh wacht ff zie ik nu dat je stripje kleur geeft bij nitriet?
Dan zou ik toch even een flinke verversing doen, mag ik vragen hoe schoon je het filter hebt gemaakt???
Normaal is de bedoeling daar een bacteriecultuur in te hebben die nitriet omzet naar nitraat enzo. als je alles echt goed onder de kraan schoonmaakt kan het zijn dat je al die belangrijke bacterien het riool in spoelt?
 
Probleem is dat ik die kuur nu heb lopen, waterwissel zou technisch gezien nu erg moeilijk worden.
Dit omdat er dan ook een hoeveelheid van de kuur weer uitgaat door waterwissel en je dus bij moet druppelen.
Aangezien het de 1e kuur is en de gozer in de winkel ook raar opkeek van blauwalg bij zo'n laag nitraatgehalte wil ik niet schommelen met waardes, maar de exacte hoeveelheden even aanhouden tot de kuur voorbij is.

Die panda is nu sinds 2 daagjes echt van slag en rustig, vanaf woensdagavond/donderdagochtend (dat is 1 dag voor de kuur) was hij al behoorlijk rustig.
Als die andere kleinere panda er tegen aanzwemt geeft hij geen krimp.

Ik laat het vannacht wel apart, idee om beetje zout(jodium) erbij te doen?
Ik weet niet of cory's hier tegen kunnen?
 
Hoi marlies,

Stripje geeft wit tot roomwit aan, geen roze verkleuring, waarde hiervan is dus erg laag, dit was ook raar in combinatie met de blauwalg, maar beter voor de bestrijding had ik begrepen.

Heb ook niet het idee dat de samenstelling van mijn water en bak niet goed is, rest van de vissen is zoals het altijd is, planten groeien prima.

Ik zit alleen met dat kleine pandaatje waar ik niet zoveel raad mee weet.
Kan het toch zijn dat het een stukje huid is?
 
nee corys kunnen niet goed tegen zout toevoegingen, je zou wel in de aparte bak kunnen verversen?
 
Nee ik heb het dus over de NO2 welke uiterst giftig is voor al je vissen, wat kan komen als je je filter te goed schoonmaakt.
 
Ademhaling van het visje ligt 3x zo hoog als het andere visje, daarnaast zijn de kieuwen iets opgezet en lijkt hij een stukje vin te missen (rugvin)
 
ik zou stoppen met kuur en 50% verversen...

had ik niet gelezen dat je alles hebt schoongemaakt.....

dan 3 dagen kijken of het al beter is met je cory...
en je nitriet opletten..
 
Marlies S zei:
Nee ik heb het dus over de NO2 welke uiterst giftig is voor al je vissen, wat kan komen als je je filter te goed schoonmaakt.

Zal deze nog keer meten en even dit bericht aanpassen als ik de waardes weer weet:

No3: 10
No2: 0 (totaal geen verkleuring)
GH: > 7 D
KH: 6
PH 7,6
CL: 0
Temp: 26
 
Marlies S zei:
Heb je iets van een bruissteentje? en in wat voor water zit hij nu?

Geen bruissteentje
Hij zit nu in water uit het aquarium, wist nog niet wat ik met hem moest, heb hem uit voorzorg voor de andere vissen eruit gehaald.

Liever geen vis dood, maar als er dan doodgaan dan liever 1 dan allemaal.

Schoonmaken is vandaag gebeurd, hij was al woensdagavond rustiger dan normaal.

Dit heb ik vandaag gedaan omdat er morgen en overmorgen een rustdag in de kuur zit.
 
Ok dat is al beter dan...En de cory zit nu apart? In wat voor water dan? heb je een luchtsteentje ofzo erbij?
Ow sorry, onze posts hebben elkaar gekruisd...
 
Tja, dan zou ik hem inderdaad apart houden, en kijken of je een fotootje geplaatst krijgt want zo kunnen wij helemaal niet zien wat hij heeft, hoewel het altijd lastig is...
Maar die vin die stuk is dat is net? Witte rand erlangs?
Hoeveel water heeft hij?
 
ferdidejong zei:
Ik ben nooit zo voor middeltjes want meestal lukt het wel om ervan af te komen zonder rommel erbij te gooien...
Veel verversen(elke dag de blauwalg afhevelen) en snelgroeiers erbij zetten zou dan mijn advies zijn...
 
ik begreep dat een visje ongeveer 3 liter water nodig heeft, dus ik heb hem in een emmer van 5 liter :)
 
Ai niet echt een duidelijke foto zeg maar ...Je zou de hele regel onder de foto moeten copieren dan is hij in het topic zichtbaar...
Misschien lukt het om nog wat foto's te maken vooraanzicht, zijaanzicht maar dan minder wazig...
zou m in een groter emmer doen en rustig bijvullen tot 10 liter? ik weet niet hoe jij aan die info komt maar is dat niet bedoelt om te berekenen hoeveel vis in je bak kan? want daarin stroomt je water constant rond...en hebben ze ook samen meer liters...

Bijvullen met kraanwater!
 

Terug
Bovenaan