Corydora's overlijden na 10 dagen eten.

  • Onderwerp starter bbuilder
  • Startdatum

B

bbuilder

Guest
Wij hebben 2 kweek groepen corydoras.
5 aneus en 6 albino.
Nadat we ze van iemand over hebben gekocht hebben ze 3 dagen lang alleen maar eitjes gelegd.
Daarvan waren er heel veel bevrucht! Ong 200-300 kleine corydoras.

Na 3 dagen zijn we gestart met 2 keer per dag Artemia te voeren en 1 keer daags een waterwissel.
Na 7 dagen eten gingen de eerste uitvallen we dachten dat het kwam doordat Ze te klein zaten dus hebben we ze in een 40x30x20 aquarium gedaan. (Dat al was ingedraaid)
Nog steeds 2 keer per dag Artemia en waterwissel uit aquarium van de ouders.

Nu vanmorgen ong dag 10-15 zijn op 20 kleintjes na alle kleintje overleden.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
- te weinig gevoerd?
- te klein aquarium?

Waterwaardes zijn niet afwijkend.
Temp continu 25 graden
Filter met een sponsfilter
Waterhoogte 20 cm hoog.

Hopelijk hebben jullie een idee want we hebben nog een groepje die sinds gister zijn gaan eten en nog visjes die gister uit het ei zijn gekomen.
 
Eten ze wel? Geef je ze levende Artemia? Die ook zeker uitgekomen is als je voert? Heb je een laagje zand onder in de bak? Anders hechten zich slechte bacteri�n op de bodem waar ze constant inzitten. Als je geen klein laagje zand hebt dan alle oppervlakken 2x per dag schoonwrijven en wat loskomt afhevelen.
Beter een klein bakje waar je dagelijks of 2 x daags alle water ververst dan een te grote bak.
Genoeg zuurstof in je water, niet te hoge waterstand?
 
We geven levende Artemia die we zien bewegen en ze hebben allemaal oranje buikjes.
We hebben inderdaad geen zand in de bak. Hevelen de bodem wel af maar wrijven er van te voren niet over.
Wel een zuurstof pompje.
Waterstand ong 15-20 cm.

Maar we gaan eens proberen met wat zand.

Hoelang kan je ze ongeveer in een klein bakje houden? Afmeting 20x10
 
Ligt eraan hoeveel visjes je hebt, maar mag vrij vol zitten. Gewoon al het water verversen 2 keer dag. Wel zorgen dat dit water hetzelfde is qua waarden en temp. Bacteriefilm op de bodem zal grote kans de boosdoener zijn. Ook zorgen dag je alleen Artemia voert en geen schalen van de eitjes.
 
Hoi builder, ik weet niet hoeveel jong je had, maar 200-300 jongen in een bakje van 10x20 (2 liter?) is erg veel. De eerste week gaat het wel, maar daarna zou ik ze overzetten in bijv een 20 x 30 bakje.

Een catapablad stellen ze erg op prijs. Werkt ook anti bacterieel.

Waterwissel doe ik hier minimaal drie keer per dag in die kleine bakjes. Met een luchtsteen slangetje gaat dit heel goed, zo zuig je minder snel de jonkies op.

Je kunt ook het voeren dan verdelen over drie keer per dag na de waterwissel.
Luchtsteentje is een must als je geen filter erin hebt.

Ik ben weleens mijn luchtsteentje vergeten terug te plaatsen en in die kleine bakjes zijn ze dan binnen een paar uur hartstikkke dood.

Je kunt ook wat vlokvoer verkruimelen, even laten weken in een bakje water en dat gaan bij voeren.

Heel veel succes!
 
3 keer per dag een waterwissel is hier geen optie, niet omdat we het niet willen maar omdat we daar de tijd niet voor hebben. (2 kinderen en beide fulltime werken)
We hebben nu 3 bakjes met allemaal een luchtsteentjes.

Maar na aanpassingen die we gedaan hebben, hebben we geen uitval meer gehad.
We hebben nu nog 3 bakken met in elke bak ong. 50 kleintjes.
Het weekend gaan de oudste in een grotere bak 40x20 met een dun laagje zand.

we hebben al stofvoer voor de alle kleinste maar dat gebruiken we alleen als de artemia nog niet klaar is.
Daarnaast hebben we ook nog artemia quick dus qua voer hebben we verschillende opties.

Dan zullen we verder kijken.
 
Sanneke80 zei:
Hoi builder, ik weet niet hoeveel jong je had, maar 200-300 jongen in een bakje van 10x20 (2 liter?) is erg veel. De eerste week gaat het wel, maar daarna zou ik ze overzetten in bijv een 20 x 30 bakje.

((( . . . . )))

Het is een bak van 40x30x20, en dat is ongeveer 20 liter, bruto.
 
Het is misschien een beetje onduidelijk inderdaad. Er zijn dus kennelijk twee bakjes (anders kunnen de oudsten niet naar een grotere bak gaan, immers):
- kleinste: 20*10 met 15-20cm waterhoogte, en:
- 40*30*20
Of hoe zit het Bbuilder?

En hoevaak ververs je, is ook belangrijke info.
 
Quote....
Het is een bak van 40x30x20, en dat is ongeveer 20 liter, bruto.
...Quote

Klopt Cedric.
Maar Hij heeft ook nog een kleiner bakje van 10x20 waar hij mee begint en dat is wat ik bedoel.
 
Sanneke80 zei:
Quote....
Het is een bak van 40x30x20, en dat is ongeveer 20 liter, bruto.
...Quote

Klopt Cedric.
Maar Hij heeft ook nog een kleiner bakje van 10x20 waar hij mee begint en dat is wat ik bedoel.

Ah, op die manier ;)
 

Terug
Bovenaan