corydoras in 60 liter?


remcovoortman

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2014
Berichten
543
Leeftijd
23
Locatie
Achterhoek
Hoi,

Ik vraag me af welke corydoras soorten er allemaal in mijn 60x30x30 bak passen?
Nu moeten jullie niet denken van, daar heb je hem weer met zijn overbevolkte bak, dat is/gaat veranderen. ;)
De ramirezi's zijn weg inplaats daarvan had ik een koppel kersenbuiken genomen welke uiteindelijk jongen kregen, inmiddels heeft de vrouw de man vermoord en heb ik nog 1 vrouw met +/- 25 jongen over (iemand interesse toevallig??).
de blauwoogjes zijn verwisseld voor gouden kegelvlekbarbelen die inmiddels in mijn andere 60 liter bak leven.
de scholletjes zijn vermoord door die kersenbuiken toen ze net jongen hadden.
De rhinogobius wuii mag ook vertrekken.
De Australe's gaan naar mijn killi bak.

Het bestand wat ik ervan wil maken is:

Bovenlaag:
Harem betta splendens

middenlaag:
leuk klein scholenvisje welke geen jonge vissen of eieren eet. (Suggesties?)

onderlaag:
groepje corydoras (weet nog niet welk soort(vandaar het toic))

overal:
1x naaldmeerval (farlowella acus)
2x neritina (weet niet hoe je het schrijft) slakken
1x afrikaanse waaierhandgarnaal (ataya gabonensis)

Ik heb dus eigenlijk 3 vragen:
Welk soort corydoras voor mijn 60 liter bak?
En wat is een leuk klein scholenvisje welke geen jonge vissen of eieren eet?
en heeft iemand toevallig nog interesse in 1 volwassen kersenbuik vrouw met jongen? :D

Groetjes Remco
 
Je hebt het over een 60-literbak. Dat klopt niet echt, de bruto inhoud van je bak is 54 liter. Je kan daar dus niet al te veel vis in houden. Alleen de Farlowella al kan 15 cm worden en is voor zo'n bakje veel te groot en ook een te grote belasting als je er nog meer vissen bij wil hebben. Als je alleen de Betta's en de Farlowella neemt dan heb je al een bezetting van 3 x 7 cm + 15 cm = 36 cm vis. Dan houdt je voor de rest van de bezetting nog 18 cm over. Tel uit je winst, daar heb je echt niet veel voor.

PS

Ik ga hier uit van de algemeen aanvaarde vuistregel 1 cm vis per liter water. En dan heb ik hier nog de bruto inhoud genomen, daar zou eigenlijk de bodem e.d. nog van af moeten. Denk hier maar eens goed over na
 
Zolang de kersebuiken in de bak zitten heb je geen plaats voor iets anders, ken je niemand met grote cichliden (Formaat pauwoog ofzo) :p

een Farlowella in 60l is inderdaad niet haalbaar, die kan zich niet keren.
 
Voor een harem Betta splendens is 60 cm ook te klein. 80 cm plus heel erg onoverzichtelijk plus geen pech hebben met karakters is minimaal.

Daarnaast ben ik in zijn algemeenheid bang Remco dat je ook deze keer weer te veel wilt. Zie ook opmerkingen Aquavisie.

~ Ivo
 
C panda zou misschien net kunnen maar anders de habrosus of pygmaeus bv
Doe wel wat met de tips van de andere leden want zo voorkom je problemen.
Misschien als scholenvisje dat de briggitae wat is,zwemt boven/midden.
 
Zou niet klakkeloos van websites uitgaan en meer waarde hechten aan persoonlijke ervaringen van leden hier hoor Remco.
 
Een harem betta s is echt niet te doen. Ik heb 1 vrouw erin met 7 C Panda. Als je een koppel neemt heb je snel dat ze willen paren en dan gaat de man de vrouw opjagen en dan is er te weinig schuilmogelijkheid. Daarnaast moet je ook ruimte hebben om de jongen op te vangen en vaak moet Pa er een week na het uitkomen ook uit.
In een 60cm heb je echt beperkte ruimte hoor. Zoals John ook al zegt staat er op de ene site dit en op de andere dat. Iedereen kan schrijven wat hij wil en of het klopt is dan wel de vraag.
 
Ja hoor want dan heb je geen nestjes waar je veel jongen uit krijgt en niet het opjagen van de vrouw door de man.
 
Oke mooi zo, dan doe ik dat.
En stel dat ik een keer wil kweken heb ik nog 1 mooie betta vrouw in een andere bak zitten.
En heeft er dan nog iemand een idee voor een leuk scholenvisje welke geen eieren eet?
En Corydoras word dan waarschijnlijk panda want de echte kleintjes vind ik niet zo leuk en ik heb gehoord dat deze ook in het midden zwemmen.

Het bestand wat ik er dan dus van wil maken is:

Bovenlaag:
1x betta man

middenlaag:
leuk klein scholenvisje welke geen jonge vissen of eieren eet. (Suggesties?)

onderlaag:
groepje corydoras(panda)(weet nog niet precies welk soort)

overal:
1x naaldmeerval (farlowella acus)
2x neritina (weet niet hoe je het schrijft) slakken
1x afrikaanse waaierhandgarnaal (ataya gabonensis)
 
Corydoras panda is te doen in een 60 cm. Ik heb ze zelf ook gehad. Kanttekening daarbij is wel dat de beestjes helemaal uit hun dak gingen toen ze naar een meterbak verhuisden en ze daar ook veel leuker gedrag vertoonden. Als je het doet, wel een klein groepje houden. 6 stuks ofzo.

Wel heel goed opletten wat je er verder nog aan vis bij doet. 54 liter is echt maar weinig. Ik heb destijds ook behoorlijk zitten puzzelen voor mijn bestand.
 
remcovoortman zei:
1x naaldmeerval (farlowella acus)
Die heb je nog niet? Skip hem dan. Dat diertje doe je tekort in 60 cm.

remcovoortman zei:
1x afrikaanse waaierhandgarnaal (ataya gabonensis)
Wenst behoorlijk wat stroming om voedsel uit het voorbijstromende water te kunnen vangen met de handjes. Betta's willen niet veel stroming (zeg maar: weinig). Dat matcht dus ook niet met elkaar. Skip ook deze.

Bestand:
- Betta
- schooltje
- 6 Corydoras panda

Dat is leuk voor 60 cm. Alles wat je meer doet is eigenlijk geen goed idee om het even simpel te zeggen.
 
Naaldmeerval heb ik al, deze kan echt niet weg, mijn vader vind hem/haar echt geweldig.

Waaierhand gaat prima zoals het nu gaat want de filter blaast maar voor een gedeelte aan het oppervlakte en op die plek zit hij/zij ook meestal, voor de betta is dus nog genoeg stilstaad water.
Ik kan morgen misschien wel eens proberen een filmpje te maken van de stroming.

Maar is er nog iemand die een leuk scholenvisje weet welke dus geen eieren eet?

Remco
 
Scholenvisjes die geen eieren eten (van zichzelf of van anderen) zal je niet zo snel vinden. De meeste vissen zijn dol op kaviaar. En die Farlowella blijft toch echt een groot probleem, die zit absoluut te klein, die kan zijn kont amper keren. Bovendien is die een grote belasting voor je toch al niet grote aquarium. Voor deze ene vis kan je drie andere visjes van een centimeter of 5 erbij nemen, kan je een echt schooltje nemen in plaats van een groepje
 
Persoonlijk vind ik 60 cm niet geschikt voor de C. panda. Mijn ervaring is dat ze actiever zijn dan veel andere soorten. Dat in combinatie met de lengte die ze bereiken zorgt ervoor dat ik vind dat het eigenlijk niet kan.
Mijn is het voorheen ook geadviseerd, maar ben tot de conclusie gekomen dat het naar mijn mening niet optimaal voor de vissen is.
 
Dit is dus wat ik er uiteindelijk van wil maken(Visbestand.
De indeling is al zo.
En hoeveel Corydoras Panda raden jullie aan, zelf dacht ik zo rond de 6-7?
En heeft iemand nog een idee voor een scholenvisje welke geen eieren eet, had wel eens gehoord van nannostomus eques ofzo?
De tekentjes linksboven in de tekening zijn de verwarming en de filter.
De balk bovenin is de achterwand.
Aquarium%20tekening_zpst0dxkjsh.png


(Ben alleen de Waaierhandgarnaal vergeten)

Remco
 
remcovoortman zei:
En heeft iemand nog een idee voor een scholenvisje welke geen eieren eet, had wel eens gehoord van nannostomus eques ofzo?

Remco

Nou, die lust wel een jong visje. Klein levend voer staat op zijn menu. Nogmaals, de meeste vissen zijn nu eenmaal dol op kaviaar cq klein levend voer. En aangezien ze het verschil niet kennen tussen pas uitgekomen vis en watervlooien (het enige dat ze zien is dat het beweegt) is het dan hap, slik, weg
 
De vraag is een beetje met het oog op jongen waarvan dat visje moet zijn...
 
Maakt in dit geval dus geen moer uit, hun eigen kaviaar lusten ze ook. Ze staan bekend als grote eierrovers
 
Wat ik met die vraag wil bereiken is dat Remco erover nadenkt of die eis 'geen eieren of kleintjes eten' eigenlijk van belang is.

Oorspronkelijke plan was namelijk een trio Betta splendens. D��rvan kun je eieren en jongen krijgen (van enkel een man zoals nu het plan natuurlijk niet). Corydoras? Die vreten hun eieren net zo goed zelf al op als ze die tegenkomen. Waarom dan nog op zoek naar een scholenvisje dat geen eieren of jonge visjes eet?

~ Ivo
 
Het was inderdaad inverband met de corydoras.
Nieuwe vraag dan maar.

Weet er iemand nog een leuk (scholen)visje welke in een 60 cm bak kan?

Remco
 
Rasbora Galaxy, kan dat samen met betta en corydoras?
En kunnen er eventueel garnalen bij, en eten deze eieren van corydoras?

Remco
 
Waarom wil je dit bakje zo vol en druk?
Panda's zijn druk.. garnaaltjes zijn in het algemeen druk..
Galaxy's zijn schuchtere diertjes, zou ik persoonlijk niet in zo'n klein en druk bakkie doen.

Garnalen zijn alleseters, eten dus ook eieren.
 
Vol en druk?
Ik wil de bak juist rustig maken.
Onderin 7x Corydoras panda
Middenin 10?x rasbora galaxy
Bovenin 1x Betta splendens
Overal 2x renslak en 1x Farlowella Acus Misschien dan ook nog 5x japonica garnaal(deze eten volgensmij elleen plantaardig voedsel)

Eten japonica garnalen echt alleen groenvoer?
 
Druk misschien niet, maar qua vervuiling is het zeker wel vol voor zo'n bakje.

Japonica's eten alles.
 
Inderdaad vol. Aangezien je onder meer vast blijft houden aan de Farlowella en de Betta kom je op een te hoge belasting uit voor de maat van jouw aquarium. Ik heb je al eens voorgerekend dat je bruto 54 liter tot je beschikking hebt (in werkelijkheid is dat eigenlijk nog minder omdat ik voor het gemak de bodem niet mee tel). Je krijgt dan het volgende rekensommetje :
1 x Farlowella : 15 cm
1 x Betta : 7 cm
7 x C. Panda : 32 cm
10 x Galaxy : 25 cm

Totaal 79 cm, en dan heb ik de slak en garnalen nog niet meegeteld, maar die poepen dus ook

Volgens de vuistregel 1 cm vis per liter water kom je dus duidelijk veel te hoog uit. Laat de Farlowella en de Betta vallen dan kom je in de buurt
 

Terug
Bovenaan