Corydoras hastatus eitjes


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Beste mede AF'ers,

Afgelopen zaterdag op Vivarium heb ik een groepje van 10 Corydoras Hastatus gekocht. De meeste waren al (zo goed als) volwassen en zagen er goed gezond uit. Aangezien ze er pas 4 dagen in zitten, was ik dan ook erg verbaasd dat ik net al een vrouwtje met een eitje tussen haar vinnen zag. Ik heb ze met rust gelaten tot het paren stopte en ben daarna gaan zoeken. Ik heb 5 eitjes gevonden, maar man, wat zijn ze klein! De eitjes zijn echt nog geen milimeter in diameter en haast transparant.

Ik gebruikte gewoon kraanwater en de temperatuur was 25 graden. De afgelopen dagen heb ik flink met tubifex zitten strooien in de bak en ik heb ook een aantal tabletten gegeven. De visjes werden zichtbaar dikker.

Ik heb 3 opties voor het grootbrengen van de jongen;

1. In het 80cm aquarium laten met de ouders. Er zitten 3 L134, 3 L010a's en 2 hemiodontichtys acipenserinus in + de 10 corydoras Hastatus. Mogelijk worden de jongen dan opgegeten,
2. Ze zitten nu in een guppy-kweekbakje met gleuven aan de zijkant. De temperatuur blijft zo wel mooi constant en het water blijft van goede kwaliteit. Nadeel; ik kan er geen zand in doen dus mogelijk vormt er een bacterieel laagje op de bodem, die ik dus vaak zal moeten schoonmaken.
3. Ik kan ze ook in een kom of in een Aqua-40 doen met een laagje zand, sponsfilter en een verwarming. Dan zal ik elke dag 90% water verversen en de bodem omwoelen om te voorkomen dat er een biofilm op het zand komt.

Qua voeding heb ik in huis; Liquifry No.1, JBL Nobil artemia fluid, artemia vervanger stofvoer en spirulina stofvoer. Ik kan ook tabletten voorweken en dat aan de jongen geven, maar ik vermoed dat de stukjes daarvan te groot zijn. De eitjes zijn kleiner dan 1 mm.

Hebben jullie verder nog tips/aanmerkingen/vragen?

Groeten,
Thomas
 
DSC02933.JPG
DSC02942.JPG
DSC02927.JPG
DSC02849.JPG
Hier nog wat foto's. Als je goed kijkt kan je het larfje al in het eitje zien zitten. Ik verwacht dat ze binnen nu en 2 dagen uitkomen!;)
 
Ik zou ze in de bak laten zitten, die kweekbakjes is prima voor levende beestjes voor enkele weekjes, maar eitjes zijn heel schimmelgevoelig. Daarnaast kun je ze er niet echt in opkweken.

En je medebewoners zijn volgens mij niet echt rovers toch?
 
Waaw, benieuwd of je ze groot krijgt.
Ik ben ook benieuwd, maar aangezien de eitjes zo klein zijn zal het de eerste (paar) keer waarschijnlijk fout gaan, maar ik doe m'n best!;)

Ik zou ze in de bak laten zitten, die kweekbakjes is prima voor levende beestjes voor enkele weekjes, maar eitjes zijn heel schimmelgevoelig. Daarnaast kun je ze er niet echt in opkweken.

En je medebewoners zijn volgens mij niet echt rovers toch?
De reden dat ik dat niet doe is dat ik dan niet gericht kan voeren, en anders heb je echt een kleine kans dat ze het overleven. bovendien is mijn bak 40cm hoog en de jongen kunnen dit waarschijnlijk niet halen als ze lucht willen happen. En al mijn vissen eten rode mug en tubifex, dus ik ben bang dat het lekker voer gaat worden anders.:br:


Ik heb net een poging gedaan om zelf een kweekbakje te maken en met een systeem waardoor er de hele tijd vers water uit het grote aquarium erin wordt gepompt dmv. een luchtpompje. Hopelijk werkt het een beetje. Dan moet ik alleen nog iets verzinnen over hoe ik de zijkant en bodem van het bakje kan schoonmaken, met de jongen er nog in. Water verversen hoef ik me geen zorgen over te maken als het goed is. Het bakje hangt nu nog een beetje scheef, dus ik moet nog even kijken hoe ik 2 zuignapjes eraan kan bevestigen.:juggle: Foto's volgen snel.
 
Gaaaf! Heb ook al een lange tijd de Hastatus, maar ik dacht dat ze enkel op 19°C kweekten zo maar daar bewijs jij het tegendeel van! Hoop dat ze het overleven zeg!
 
De reden dat ik dat niet doe is dat ik dan niet gericht kan voeren, en anders heb je echt een kleine kans dat ze het overleven. bovendien is mijn bak 40cm hoog en de jongen kunnen dit waarschijnlijk niet halen als ze lucht willen happen. En al mijn vissen eten rode mug en tubifex, dus ik ben bang dat het lekker voer gaat worden anders.:br:


Ik heb net een poging gedaan om zelf een kweekbakje te maken en met een systeem waardoor er de hele tijd vers water uit het grote aquarium erin wordt gepompt dmv. een luchtpompje. Hopelijk werkt het een beetje. Dan moet ik alleen nog iets verzinnen over hoe ik de zijkant en bodem van het bakje kan schoonmaken, met de jongen er nog in. Water verversen hoef ik me geen zorgen over te maken als het goed is. Het bakje hangt nu nog een beetje scheef, dus ik moet nog even kijken hoe ik 2 zuignapjes eraan kan bevestigen.:juggle: Foto's volgen snel.

Ik heb ooit met de pygmaeus gekweekt en één keer hebben ze afgezet in een bak waar grotere cory's inzaten (zaten ze tijdelijk in, omdat ik de bodem van hun bak moest vervangen en ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ze zouden gaan kweken). Ik heb een deel van die eitjes weggehaald en in een ander aquarium in een netbreeder gezet en de rest was (blijkbaar) al uitgekomen en die kleintjes zijn in de bak met de C. concolor opgegroeid. Van de eitjes die ik apart gezet heb, hebben uiteindelijk een stuk of 20 pygmaeus het overleefd. Uit de bak met de concolors heb ik uiteindelijk meer dan 60 jonge pygmaeus moeten uitvangen. Ondanks dat ik ze niet gericht gevoerd heb (veel (groot) diepvriesvoer aangevuld met granulaat) en de relatief hogere bak (35cm) deden de jonge pygmaeus het hier vele malen beter dan in een netbreeder en later een aparte opgroeibak (die de helft kleiner was dan het andere aquarium). Ik weet dus niet of je je wel zoveel zorgen moet maken over dat gericht voeren en de waterhoogte...

Mocht je ze toch apart willen zetten, dan kun je misschien hier eens naar kijken http://zissaqua.nl/nl/kweekbakjes/. Ik heb deze gebruikt voor mijn jonge L-nummers en ik vind ze echt super (0% uitval, alle jonge vissen die uitgekomen zijn, waren er nog steeds op het moment dat ik ze naar een groter aquarium verhuisd heb). Het voordeel hiervan is dat er een bruissteentje inzit, waardoor het water in de box continu ververst wordt met water uit het aquarium.
 
Gaaaf! Heb ook al een lange tijd de Hastatus, maar ik dacht dat ze enkel op 19°C kweekten zo maar daar bewijs jij het tegendeel van! Hoop dat ze het overleven zeg!
Schrik je als ik zeg dat mijn bak tegen de 26 graden aan zit?:br::D

Ik heb ooit met de pygmaeus gekweekt en één keer hebben ze afgezet in een bak waar grotere cory's inzaten (zaten ze tijdelijk in, omdat ik de bodem van hun bak moest vervangen en ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ze zouden gaan kweken). Ik heb een deel van die eitjes weggehaald en in een ander aquarium in een netbreeder gezet en de rest was (blijkbaar) al uitgekomen en die kleintjes zijn in de bak met de C. concolor opgegroeid. Van de eitjes die ik apart gezet heb, hebben uiteindelijk een stuk of 20 pygmaeus het overleefd. Uit de bak met de concolors heb ik uiteindelijk meer dan 60 jonge pygmaeus moeten uitvangen. Ondanks dat ik ze niet gericht gevoerd heb (veel (groot) diepvriesvoer aangevuld met granulaat) en de relatief hogere bak (35cm) deden de jonge pygmaeus het hier vele malen beter dan in een netbreeder en later een aparte opgroeibak (die de helft kleiner was dan het andere aquarium). Ik weet dus niet of je je wel zoveel zorgen moet maken over dat gericht voeren en de waterhoogte...

Mocht je ze toch apart willen zetten, dan kun je misschien hier eens naar kijken http://zissaqua.nl/nl/kweekbakjes/. Ik heb deze gebruikt voor mijn jonge L-nummers en ik vind ze echt super (0% uitval, alle jonge vissen die uitgekomen zijn, waren er nog steeds op het moment dat ik ze naar een groter aquarium verhuisd heb). Het voordeel hiervan is dat er een bruissteentje inzit, waardoor het water in de box continu ververst wordt met water uit het aquarium.

Kijk met zo'n antwoord kan ik iets. Ik heb al vaker dit soort verhalen gehoord, maar aangezien ik ook L010a's, L134 en hemiodontichtys er in hebt zitten, wat allemaal carnivoren zijn, vrees ik het een beetje. Misschien maak ik me inderdaad wel teveel zorgen. Ik denk alleen niet dat ik alle eitjes heb gevonden omdat ze zo enorm klein zijn, dus misschien kom ik in de toekomst nog wat leuke verrassinkjes tegen.

Ik kende die Ziss bakjes al, maar 30,- voor wat plastic vind ik vrij duur. Heb het daarom eerst maar even zelf geprobeerd na te maken, in de toekomst zal zo'n bakje er vast ook nog wel komen. Ik heb het waterverversingsysteem een beetje nagebootst ook dmv een luchtpompje, waardoor het water er ook de hele tijd in en uitgaat. Hopelijk werkt het een beetje. Super bedankt voor je antwoord!:)k
 
Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat aflopen!!

Heel veel succes met de eitjes en straks de kleintjes!
 
Pfft. Maar goed dat ik dat bakje gisteren heb gemaakt... Het eerste eitje is uitgekomen. Ik til het bakje 1cm omhoog en het visje schiet herhaaldelijk door de spleten van het guppy bakje... Zo klein zijn ze. Ik heb de andere eitjes alvast in het bakje gedaan en het visje ga ik zo overzetten. Het lijkt alleen alsof ze haast geen dooierzak hebben dus ik ga vanavond alvast het eerste beetje voeren. Ik zal ook een paar garnaaltjes in het bakje zetten zodat die de bodem een beetje kunnen schoonhouden en dan zien we wel.
 
De eerste 2 eitjes zijn net uitgekomen, echt een half uurtje geleden ofso. De jongen zijn inieminie en ze passen zelfs door de spleten van het guppy kweekbakje, zo klein zijn ze. Zelfs pas geboren garnalen passen daar niet tussendoor. Ik heb de jongen met bijna uitkomende eitjes daarom maar in mijn zelfgemaakte kweekbakje gedaan, gaat tot nu toe erg goed. Ik zal als ik eraan denk vanavond nog wat voeren, want de dooierzakjes lijken erg klein en ik denk dat ze er daarom maximaal 1 dag op teren.

Ik kwam dus net thuis van m'n werk, en zag dat er nog meer eitjes waren afgezet. Ik heb er zoveel mogelijk proberen apart te zetten, ongeveer een 25 stuks. Het grootste deel was in het levermos afgezet, dit was vorige keer ook al zo. Mos is dus echt een aanrader als je deze visjes wilt kweken. Ik heb ook nog wat foto's gemaakt dus die zal ik hieronder even plaatsen.

DSC02954.JPG
DSC02955.JPG
DSC02956.JPG
DSC02968.JPG
DSC02969.JPG
DSC02970.JPG
DSC02952.JPG
DSC02957.JPG
DSC02959.JPG
DSC02962.JPG
DSC02963.JPG
 
Oh waaw, wat zijn die klein joh. Mijn complimenten voor de foto's, heel duidelijk!
Succes met de kweek, wat een avontuur!
 
Oh waaw, wat zijn die klein joh. Mijn complimenten voor de foto's, heel duidelijk!
Succes met de kweek, wat een avontuur!
Dankjewel! ;) Had de foto's eigenlijk van nog dichterbij gewild, maar heb een compactcamera en dus niet de mogelijkheid een macrolens erop te zetten!:juggle:

Ik zit te twijfelen of ik er nog kleine garnaaltjes bij moet doen en misschien een dun laagje zand, dit zorgt er voor dat er weinig biofilm op de bodem kan ontstaan. Blijkbaar gaan ze vaak dood door zoiets.
 
Ik zit te twijfelen of ik er nog kleine garnaaltjes bij moet doen en misschien een dun laagje zand, dit zorgt er voor dat er weinig biofilm op de bodem kan ontstaan. Blijkbaar gaan ze vaak dood door zoiets.
Ik zou willen dat ik je kon adviseren (dan had ik er ervaring mee ;))... maar het klinkt als een slim plan. Succes met keuzes maken! :)
 
Wow ze zijn idd heel klein zeg maar wel al hartstikke duidelijk! Succes is je gegund!

Ps, goede tip van dat mos! Ga ik ook eens proberen!
 
Het gaat gemengd tot nu toe. De 3 jongen in het bakje leven nogsteeds en doen het goed. Ik zie dat ze gekleurde buikjes hebben dus ze eten er zeker van. Ik voer ze nu 3x per dag en maak de bodem minimaal 1x per dag schoon. Ik had toen 25 eitjes gevonden en had ze in dat guppy bakje gedaan. Ik zat te wachten totdat ze uit kwamen, maar blijkbaar konden ze zelf door de gleuven zwemmen waardoor het grootste deel is ontsnapt. Ik heb de overige eitjes in een gesloten bakje gedaan, hopelijk komen ze zo wel uit.

Ik zal proberen van de week nog wat foto's te maken. Ze lijken goed te groeien en zijn ongeveer een halve cm al denk ik.
 
Ik geloof dat ik een stuk of 10 visjes in het bakje zie en ik heb nog steeds geen doden gevonden, gaat erg goed dus! Toevallig zag ik gisteren nog een jonkie vrij in de bak zwemmen. Ik heb er zaterdag 9 danio's bij gezet maar na 2 fotos was het jonkie ineens weg dus het zou goed kunnen dat die het jonkie hebben opgegeten... Ik vind de danio's alleen vrij druk dus die ga ik weer verkopen denk ik. Hopelijk blijven er dan wel een aantal jongen over.

Ik zie dat de foto's die ik in dit topic heb geplaatst het niet meer doen, weet iemand hoe dat komt?

Wat ik ook apart vind is dat de jongen transparant geboren worden en vervolgens strepen krijgen. De ouders hebben slechts 1 streepje bij de staart dus ik ben benieuwd hoe zich dat ontwikkeld. Ook lijkt het eitjes leggen op een veel lager pitje te zijn gezet. Waar ik ooit zelfs 25 eitjes in één keer heb gehad heb ik nu geluk als ik 1-5 eitjes zie op een dag en ook dagen dat ik niks meer vind. De vrouwtjes zijn nog steeds in goede conditie met levend voer dus ik denk dat ik maar een beetje met de temperatuur ga spelen komende tijd en een koudere verversing doen.

DSC03091.JPG
DSC03096.JPG
DSC03102.JPG
DSC03169.JPG
DSC03172.JPG
DSC03175.JPG
 
Ik zie dat de foto's die ik in dit topic heb geplaatst het niet meer doen, weet iemand hoe dat komt?
Ik kan ze nog gewoon zien hoor.

Ik geloof dat ik een stuk of 10 visjes in het bakje zie en ik heb nog steeds geen doden gevonden, gaat erg goed dus!
Gaaf, dat gaat inderdaad dus erg goed! Succes met de kweek :)
 
Ik kan je foto's ook gewoon zien, op de laptop zit ik.

Super grappig dat je foto's hebt genomen in het luchtslangetje!
Mooi gelukt ook!

Spannend hoe de aftekeningen zich verder gaan ontwikkelen :D
 
Ze zijn nu weer zichtbaar, zal wel met de update te maken hebben. Ben ook erg benieuwd hoe het patroontje verder zal veranderen/verdwijnen. @Sanneke80 Dat heb je goed gezien haha! Is inderdaad in een luchtslangetje gemaakt en dat is waarschijnlijk één van de drie oudste jonkies dus kan je nagaan hoe klein ze nog zijn;).
 

Terug
Bovenaan