Corydoras giftig


Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
550
Leeftijd
36
Ik ben aan het nadenken over welke vissen ik straks in mijn aquarium zou kunnen houden.

Ik heb een nano van 60 liter. AFM 40x40x45 ongeveer

Is het mogelijk hier Corydoras in te houden? Of is het bodemoppervlak te klein?

Verder las ik dat ze giftig zouden zijn?? Ik vind ze erg mooi maar zijn ze gevaarlijk? Voor mensen bedoel ik? Omdat mijn zoon misschien gaat helpen met het aquarium. Zou niet willen dat het niet veilig is je hand in te bak te steken bijvoorbeeldā€¦
 
Giftig als zijnde; ze geven een stofje af als ze in de stress zitten in bijvoorbeeld een zakje als je ze uit de winkel haalt. Corydoras kunnen hier tegen (tot op zekere hoogte) maar andere vissen totaal niet. Kwestie van transportwater weggooien, maar dat is sws aan te raden bij welke vissen/dieren je dan ook haalt.
Eenmaal in het aquarium kun je ze prima houden met andere vissen. Echter. In een 40x40 zou ik niet snel vissen houden. Evt op een zandbodem wat corydoras habrosus, maar voor eigenlijk alle scholenvisjes/de rest wat hoger zwemt mis je de lengte om ze voldoende baantjes te kunnen laten trekken als je het mij vraagt
 
Giftig als zijnde; ze geven een stofje af als ze in de stress zitten in bijvoorbeeld een zakje als je ze uit de winkel haalt. Corydoras kunnen hier tegen (tot op zekere hoogte) maar andere vissen totaal niet. Kwestie van transportwater weggooien, maar dat is sws aan te raden bij welke vissen/dieren je dan ook haalt.
Eenmaal in het aquarium kun je ze prima houden met andere vissen. Echter. In een 40x40 zou ik niet snel vissen houden. Evt op een zandbodem wat corydoras habrosus, maar voor eigenlijk alle scholenvisjes/de rest wat hoger zwemt mis je de lengte om ze voldoende baantjes te kunnen laten trekken als je het mij vraagt

Oh, ik had hier juist advies gevraagd en kreeg als antwoord dat er wel wat leuke opties waren. Zoals bijvoorbeeld wat garnaaltjes en een klein schooltje minivisjes zoals boraras bijvoorbeeld. Om nu te horen dat er geen vis in kan šŸ˜”

Daar baal ik wel een beetje van en heb hier op het forum ook best wel wat gelijksoortige aquaria met visjes erin gezien. Is dat dan allemaal onverantwoord?

En heel fijn grind kan dat ook of moet het zand zijn per see?
 
ik vind dat je prima visjes kunt houden in dit formaat. De keuze is niet gigantisch maar er zijn best opties die prima gaan.

voor bodemvissen neem je zand. corydorasjes wroeten graag in de bodem en dat lukt met grind niet.

visjes met een volwassen grote van 2-3 cm en niet hele actieve zwemmers zijn het meest geschikt.

Denk aan Dario soorten, de bekende borarasjes, kleinere grondels gaan ook prima, brachygobius of rhinogobius, mugilogobius etc. veel killis gaan goed in een kleine bak.
er zijn nog wel wat veileisendere soorten, of die geschikt zijn hangt vooral af van wat je kwa waterwaarden kunt bieden.
 
Om op je primaire vraag in te gaan: Corydoras kunnen wat giftig zijn voor andere vissen, maar je zoontje is gewoon veilig. Over de andere vraag: Kunnen hier visjes in. Ik zeg ja. Maar een forum zoals dit herbergt heel veel kennis (dat is fantastisch) en daarnaast heel veel meningen (dat is lastig). Vrijwel iedere aquariumhouder heeft vrijwel al zijn vissen in een kleinere setting dan de natuurlijke. Waar dan de grens ligt is subjectief, en wordt bezien vanuit natuurlijk gedrag. Een scholenvis moet je niet alleen houden, maar is 7 het juiste minimumaantal of 19? Corydoras hebben van nature behoefte aan grondelen. In fijn zand beschadigen hun baarddraden niet, dus dat past bij hun natuurlijk gedrag. Voor actieve zwemmers in scholen is niet de hoogte van de bak bepalend maar de langste lengte. In jouw geval is dat 40 cm, of de diagonaal, ongeveer 56 cm. Het voordeel van je bak is dat je verschillende laagjes kunt maken, met bodemzwemmers en meer bovenaan. Om niet in de discussie terecht te komen welke vis precies wel en welke niet verwijs ik eigenlijk naar https://aquainfo.nl/database/ , daarin staan verreweg de meeste vissen genoemd. Killivissen zijn al genoemd, dat zijn vissen die vaak in kleine poeltjes leven. Veel killivissen eten echter met plezier de garnalen... Een ringbandsnoekje (Epiplatys annulatus) is een kleine killivis, die de grotere garnalen waarschijnlijk met rust laat. https://nl.wikipedia.org/wiki/Killivissen .
 
Laatst bewerkt:
Ik ben aan het nadenken over welke vissen ik straks in mijn aquarium zou kunnen houden.

Ik heb een nano van 60 liter. AFM 40x40x45 ongeveer

Is het mogelijk hier Corydoras in te houden? Of is het bodemoppervlak te klein?

Verder las ik dat ze giftig zouden zijn?? Ik vind ze erg mooi maar zijn ze gevaarlijk? Voor mensen bedoel ik? Omdat mijn zoon misschien gaat helpen met het aquarium. Zou niet willen dat het niet veilig is je hand in te bak te steken bijvoorbeeldā€¦
De rugvin en borstvinnen hebben een zwakke gifklier. Als je een Corydoras vasthoudt en de vinstraal maakt een wondje dan kan dat wat pijnlijk zijn en in het ergste geval wat rood en opgezwollen worden. Meestal is dat geen enkel probleem, zeker niet in het aquarium. Bij het vangen gewoon voorzichtig zijnā€¦maar dat doen we eigenlijk altijd al om vissen niet te beschadigen šŸ˜‰
 

Terug
Bovenaan