Corydoras bestand


JesseV

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2018
Berichten
160
Leeftijd
32
Goedemorgen forumleden,

Zodra ik een meubel voor mijn 103x30x30 heb gevonden, wil ik het aquarium indraaien voor mijn corydorassen.
Momenteel heb ik 9x corydoras venuzuelanus (orange) 6x corydoras panda en 5x corydoras pygmaeus. Tot hoe groot kan ik de groepen het best uitbreiden? Kan ik ze alle 3 tot 10 aanvullen of is dat teveel van het goede?
In de bak komt wat hout en wat kleine stenen, achterin wat vallesneria en ik heb redelijk veel pistia stratiotes die ik over wil zetten. Voor de rest wil ik er geen andere vissen bij, alleen deze 3 corydoras soorten.

Gr Jesse
 
Je hebt minder dan 1/3 m2 aan bodemoppervlak, en je wil daar dan 30 cory's op zetten.. Dan heeft elke Cory een gebiedje voor zichzelf van 5 x 6 cm...Krijg je toch een beetje een legbatterij idee......! Als je per se 3 soorten wil houden, kijk dan eens naar soorten die graag door de hele bak zwerven, zoals bv de C. elegans en de C. guapore.
Neem van de vrijzwemmers er wat meer, bv 11-13 en van de echte bodembewoners hooguit 7-8.
 
Ik heb niet gezegd dat ik 30 corydorassen wil houden. Ik vroeg alleen of dat een optie zou zijn voor een 103x30 bak.
Na jouw advies te hebben gelezen (dank daarvoor), wil ik denk ik alleen de pygmaeus (2.5 cm+vrijzwemmers) uitbreiden tot 8-10 stuks en laat ik de panda en venuzuela orange groepen voor wat het is.
 
Heb je die panda's en venuzuela's al? Ik kreeg het idee dat je die nu al hebt?
En is een oppervlaktevis in zo'n bak misschien een idee?
 
Heb je die panda's en venuzuela's al? Ik kreeg het idee dat je die nu al hebt?
En is een oppervlaktevis in zo'n bak misschien een idee?
Klopt, die heb ik in een 60x30x30 en 50x50x50 zwemmen. Ik heb nog wat Heterandria Formosa zwemmen, maar daar raak ik toch een beetje op uitgekeken denk ik.
Dan moet ik gelijk aan de marmerbijzalm denken. Een hele mooie vis hoor, paar jaar geleden ook al gehouden. Waren er toen 3 uitgesprongen uit een dichte bak, zonder dat ik het door had.. :(
 
Er zijn nog andere oppervlaktevissen dan de bijlzalmpjes, hoewel je in het algemeen voor al die bovenlaagzwemmers wel een goed sluitend aquarium moet hebben.

Alternatieven voor jouw bak die ik kan verzinnen: (ik let niet op waterwaarden)
killivisjes
pantodon buchholzerii (vlindervis) Lijkt mij persoonlijk een heel leuke vis voor deze bak)
halfsnavelbekjes

Verder zou ik die groep corydoras pygmae nog wat verder uitbreiden. Als die in hun eentje (afgezien van oppervlaktevis) het aquarium mogen bevolken, kan het best een flinke groep zijn, stuk of 15 bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog wat Heterandria Formosa zwemmen, maar daar raak ik toch een beetje op uitgekeken denk ik.
Ik kan er nog wel wat gebruiken😊
 
De vlindervissen die in de vakhandel worden aangeboden, zijn bijna zonder uitzondering wildvangdieren. Geboren in beschaduwde oerwoudbeekjes met een lage zuurgraad en hardheid en een lage geleidbaarheid. Het spreekt voor zich dat deze gestresste dieren zich in het harde, licht alkalische water bij de importeur en later de vakhandel beslist niet op hun gemak voelen. Ook al omdat een bovendekking met drijfbladeren meestal afwezig is. De liefhebber, die deze dieren koopt, zal dan ook moeten beschikken over een aquarium met zacht, lichtzuur water. Met enkele drijfplanten en stukken hout die tot de oppervlakte reiken zal men de vlindervis een veilige schuilplaats bieden om de volgens zijn/haar instinct gevaarlijke tijd overdag te kunnen doorstaan.
Wat de watertemperatuur betreft zijn ze niet veeleisend. Die mag verschillen van 24° C tot maximaal 30° C.
Omdat vlindervissen scholenvissen zijn, mag het gezelschap van enkele soortgenoten beslist niet ontbreken, maar let op: gezien de grootte en de eetlust van volwassen exemplaren is het beter om eerst rustig na te denken over wat het maximale aantal vlindervissen is dat zonder problemen gehouden kan worden. Het zijn namelijk grote eters, die beslist grof levend voer in ruime hoeveelheden nodig hebben om gezond te blijven. Met een portie watervlooien of droogvoer doe je ze geen plezier, maar wel met wasmotten, pas vervelde meelwormen, spinnen, krulvliegen en krekels.
Vanaf het wateroppervlak gezien
Vanaf het wateroppervlak gezien.Wanneer er andere grote vissen in de bak aanwezig zijn, is het verstandig om pas te voeren wanneer de laatste aquariumlamp is uitgegaan om te voorkomen dat het voer voor de neus van de vlindervissen wordt weggekaapt. Uit het voorgaande blijkt dus wel dat vlindervissen bepaald geen beginnersvissen zijn en dat men zich beter tweemaal zal moeten bedenken voor deze dieren aan te schaffen. Wanneer ze een goede behandeling krijgen, kunnen ze probleemloos een aantal jaren in leven blijven. Wanneer men deze dieren een of twee dagn per week niet voert, zullen ze niet vervetten, waardoor ze niet onvruchtbaar worden.
Vlindervissen ??? In een 100 cm bak?? Dit zijn nacht vissen, die ook nog eens in een (kleine) school gehouden moeten worden. Absoluut GEEN vissen voor onervaren aquarianen! Ze eten veel!! En ze kunnen GIGANTISCH goed springen. Zo goed, dat als ze zich schrikken, en je gebruikt ( wel zo handig en nodig) dekruiten, dan springen ze er zo hard tegenaan, dat ze door inwendige verwondingen sterven.

Het zijn zeer mooie en interessante vissen voor in een speciaal aquarium, zeker niet in een gezelschapsbak.
 

Terug
Bovenaan