Corydoras avontuur - drie jaar later


Hans Stans

Active member
Lid geworden
25 februari 2018
Berichten
26
Leeftijd
66
Locatie
Veghel
Website
www.hsww.nl
Bijna drie jaar geleden plaatste ik - wat vertederd - een bericht dat ik in m'n bak een viertal jonge Corydoras Panda had ontdekt. Wist toen nog niet wat er verder zou gebeuren: er zouden nog menige Pandaatjes volgen!

Ik heb een groepje kunnen weggeven en er waren helaas ook vijf uitvallers maar er zitten nu toch zo'n 26-28 stuks (ik krijg ze maar niet goed geteld :) ) in de bak, er zijn dus zo'n dertig jongen geboren! Er zullen er misschien meer geweest zijn maar sommige grote kardinaaltetra's en Pristella's waren soms wel heel aandachtig aan het zoeken tussen de crypto's...

Voor wie dit interessant, of gewoon leuk, vindt hierbij voor wat het waard is wat gegevens over mijn "setting":
  • bak Juwel Rio 180, netto water +/- 165 ltr (gezien verlies door inrichting);
  • gezelschapsbak met Kardinaaltetra's, Pristella's en een clubje fraai uitgegroeide Otocinclus Affinis;
  • wekelijkse waterverversing 35 liter, dus ruim 30% met kraanwater;
  • temperatuur 22-23°C, in de zomer soms oplopend tot 24-25°C;
  • Waterwaarden GH 8-9, KH 7-8, nitriet nihil/niet, NO3 25 mg/l, PO4 1-2 mg/l, Fe 0,25-0,5 mg/l. Alles gemeten met Tetra en JBL testsets.
  • Matig gevoerd met vnl. Tetra droogvoeren en diepvries witte muggenlarven en soms levende watervlooien.

De eitjes worden afgezet in de periode november-maart, mijn theorie is dat door het koudere leidingwater de temperatuursprong na waterversen dan het grootst is, in de zomer 1-1,5°C in de wintermaanden ruim 2,5°C.

Voor de liefhebbers: door een onvoorziene snellere verhuizing dan verwacht is (spijtig genoeg) het hele visbestand ter gratis overname, zie de advertentie.

Hieronder een indruk van de bak, wel net zwaar gesnoeid :), gemaakt met een oude iPhone dus wel een wat matig plaatje:

21120100_2lr4900.jpg
 
Gaaf zeg - kom zelf uit de buurt maar heb er zelf al +/- 25 a 30 corydoras adolfoi in zitten. Hopelijk krijgen ze een mooie bestemming!
 
hahum, nou zit ik het zelf terug te lezen en zie een irritante tikfout, 35 liter verversen op 165 liter is ruim 20% en niet ruim 30%! Nou ja, ik hoop althans dat het een tikfout was, want anders zou ik het zo hebben berekend... :oops: / :LOL:
 

Terug
Bovenaan