Corydoras afgesleten baardharen


Maapje

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2023
Berichten
262
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Ik baal echt ontzettend.. ik heb 15 corydoras trillineatus en toen ik ze kocht hadden ze nog prachtig lange baardharen (als je dat zo noemt?).. nu valt het me op dat die een stuk minder lang en aanwezig zijn. Bij sommige erger, echt een stompje:cry: Zie foto’s , eerste is van toen ik ze net had. Ik heb nog zo goed gekeken naar geschikt zand. Heb ik het verkeerde zand gekozen? Ik heb deze: https://www.onlineaquariumspullen.n...eaRKVWJNVvDaDO0MFNJWWIToQ0QVuCjBoC8xcQAvD_BwE
Of is er iets anders aan de hand dan afslijten door de bodem? Bacterie, schimmel?
 

Bijlagen

  • IMG_6063.jpeg
    IMG_6063.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 66
  • IMG_6813.jpeg
    IMG_6813.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 66
  • IMG_6815.jpeg
    IMG_6815.jpeg
    3.5 MB · Weergaven: 66
Ik heb geen idee. Maar wil dit topic wel volgen
 
Op de foto lijkt het niet echt afgerond maar dat kan vertekenen. Vaak zie je dan dat dit schade geeft en wat een rol kan spelen is een bacterieel probleem als ik het goed heb begrepen.
Volgens mij kan @Gino88 daar meer over vertellen.
 
Vervelend. :(

In een situatie als deze is een van de eerste vragen die je je kunt stellen: is er voldoende watercirculatie in de bak, en in het bijzonder langs de bodem? Wat je vaak ziet wanneer dat niet het geval is, is dat er zich her en der organisch materiaal opstapelt. Daar gaan bacteriën in zitten en daar zijn die baarddraden nogal gevoelig voor.

De blaadjes die je op de bodem hebt liggen, kunnen een indicatie geven; blijven die op hun plek liggen of dwarrelen ze rond door de stroming.
 
Hallo allemaal,

Ik baal echt ontzettend.. ik heb 15 corydoras trillineatus en toen ik ze kocht hadden ze nog prachtig lange baardharen (als je dat zo noemt?).. nu valt het me op dat die een stuk minder lang en aanwezig zijn. Bij sommige erger, echt een stompje:cry: Zie foto’s , eerste is van toen ik ze net had. Ik heb nog zo goed gekeken naar geschikt zand. Heb ik het verkeerde zand gekozen? Ik heb deze: https://www.onlineaquariumspullen.n...eaRKVWJNVvDaDO0MFNJWWIToQ0QVuCjBoC8xcQAvD_BwE
Of is er iets anders aan de hand dan afslijten door de bodem? Bacterie, schimmel?
Die middelste foto heeft gewoon geen snuitje meer. Dat gaat tog ook niet baarddraadje per stuk, was er daar niets eerder aan te zien voor je?
 
Daar gaan bacteriën in zitten en daar zijn die baarddraden nogal gevoelig voor.
Zijn dat de gewone bacterien die het vuil in en bij de bodem omzetten dan die dat veroorzaken? Ik vraag dat want ze zaten hier altijd graag met de snuit in de bodem maar daar zitten altijd bacterien volgens mij.
 
Het is prima om met je snuit tot op de bodem te gaan, juist goed voor je weerstand!
 
Die middelste foto heeft gewoon geen snuitje meer. Dat gaat tog ook niet baarddraadje per stuk, was er daar niets eerder aan te zien voor je?
Het is me pas sinds afgelopen week opgevallen.. ik zit tijdens het voeren altijd een hele poos voor mijn aquarium te observeren. Maar heb het wellicht toch eerder gemist, en daar baal ik ontzettend van
 
Vervelend. :(

In een situatie als deze is een van de eerste vragen die je je kunt stellen: is er voldoende watercirculatie in de bak, en in het bijzonder langs de bodem? Wat je vaak ziet wanneer dat niet het geval is, is dat er zich her en der organisch materiaal opstapelt. Daar gaan bacteriën in zitten en daar zijn die baarddraden nogal gevoelig voor.

De blaadjes die je op de bodem hebt liggen, kunnen een indicatie geven; blijven die op hun plek liggen of dwarrelen ze rond door de stroming.
Dankjewel. Je bevestigt mijn gevoel mbt bacteriën..ik had al wat zitten lezen ik andere oude topics.
Het valt op dat aan de rechterkant van het aquarium de bodem goed schoon blijft. Links blijft er meer vuil liggen. Ik hevel daarom wel regelmatig met slang wat af, maar alles lukt natuurlijk niet. De blaadjes rechts blijven daar niet liggen, ze gaan naar links en links blijven ze dan stil liggen. De in en outlet zitten links. Het filter is een oase biomaster thermo 600, aquarium is 350 L. Uitstroom doormiddel van een sproeibuis aan de linkerkant van het aquarium (zijkant/kopse kant). Is er dan sprake van onder filtratie? Of heeft het meer met de richting en kracht van de uitstroom te maken? Ik wil het heel graag goed doen voor de vissen.. dus tips zijn zeer welkom…
Waardes zijn wel allemaal netjes.. ververs ongeveer 25% 1x p week.
 
Je hebt een mooi filter eraan hangen, met volgens mij wel ongeveer genoeg capaciteit (mits voorzien van het originele filtermateriaal) voor jouw formaat bak.

Ik durf zo niet helemaal te zeggen hoeveel een spraybar de stroming afremt, maar dat zou wel een invloed kunnen zijn. Je kan evt uittesten hoe de stroming door je bak wordt als je de uitstroom door een kale buis laat gaan, dat geeft de minste weerstand zou je denken. Misschien wat spelen met de stroomrichting ook, bijv ietsjes schuin laten blazen naar een hoek. En dan de uitstroom als het kan vlak onder het wateroppervlak. (Dat dwingt het water naar beneden en voorziet de boel goed van zuurstof.)

Even proberen. Haalt dat allemaal weinig uit dan is een stromingspompje of extra filter misschien een optie. Als je inrichting het tenminste toelaat dat er wat meer water rondgaat. :) Weet niet of je een groot plantenbos hebt staan of zo.

Misschien voor de zekerheid toch nog even een paar vragen om na te gaan:
- Wat is het bestand van deze bak?
- Welke soorten voer geef je?
- Hoe ziet je filteronderhoud eruit? (hoe frequent en op welke manier)
- Is het water (zo goed als) glashelder, of zit er een waasje in? Evt door de zijkant over de hele lengte van je bak kijken naar de achterste vissen/inrichting.

Het is lastig om via een forum een "assessment" te maken, maar we doen wat we kunnen...

Zijn dat de gewone bacterien die het vuil in en bij de bodem omzetten dan die dat veroorzaken? Ik vraag dat want ze zaten hier altijd graag met de snuit in de bodem maar daar zitten altijd bacterien volgens mij.
Bacteriën in de bodem zelf zijn denk ik niet zo gauw een probleem, omdat daar (bij zand + goede circulatie) niet zo veel productie in is en dus weinig bacteriedruk zeg maar. Daar moeten vissen wel doorheen kunnen wroeten, net zoals ze in de natuur zouden doen. Het is vaak meer zo dat er in aquaria gedeeltes zijn met weinig stroming, waar dan hoopjes bruine smurrie/afval bovenop het substraat verzamelen. Daar voeden allerlei soorten bacteriën zich mee, ook potentieel ziekmakende. Als een vis dan in dat hoopje shit gaat liggen wroeten of zelfs slapen, krijgt het immuunsysteem meer te doen.

Ik word zo langdradig als ik half slapend typ... hopelijk is het te volgen. :'-)
 
Wat sneu, Maapje.
Ik heb even naar de link van het zand gekeken, dat lijkt me niet de oorzaak. Het is gewoon mooi aquariumzand.

Weet iemand of dit terug kan groeien?
 
Ik heb ook de biomaster 600 gehad, fijn filter maar niet bijzonder veel flow. Wellicht kun je naar een kleine wavemaker kijken en die richten op de plek waar het meeste blijft liggen.
 
Je hebt een mooi filter eraan hangen, met volgens mij wel ongeveer genoeg capaciteit (mits voorzien van het originele filtermateriaal) voor jouw formaat bak.

Ik durf zo niet helemaal te zeggen hoeveel een spraybar de stroming afremt, maar dat zou wel een invloed kunnen zijn. Je kan evt uittesten hoe de stroming door je bak wordt als je de uitstroom door een kale buis laat gaan, dat geeft de minste weerstand zou je denken. Misschien wat spelen met de stroomrichting ook, bijv ietsjes schuin laten blazen naar een hoek. En dan de uitstroom als het kan vlak onder het wateroppervlak. (Dat dwingt het water naar beneden en voorziet de boel goed van zuurstof.)

Even proberen. Haalt dat allemaal weinig uit dan is een stromingspompje of extra filter misschien een optie. Als je inrichting het tenminste toelaat dat er wat meer water rondgaat. :) Weet niet of je een groot plantenbos hebt staan of zo.

Misschien voor de zekerheid toch nog even een paar vragen om na te gaan:
- Wat is het bestand van deze bak?
- Welke soorten voer geef je?
- Hoe ziet je filteronderhoud eruit? (hoe frequent en op welke manier)
- Is het water (zo goed als) glashelder, of zit er een waasje in? Evt door de zijkant over de hele lengte van je bak kijken naar de achterste vissen/inrichting.

Het is lastig om via een forum een "assessment" te maken, maar we doen wat we kunnen...


Bacteriën in de bodem zelf zijn denk ik niet zo gauw een probleem, omdat daar (bij zand + goede circulatie) niet zo veel productie in is en dus weinig bacteriedruk zeg maar. Daar moeten vissen wel doorheen kunnen wroeten, net zoals ze in de natuur zouden doen. Het is vaak meer zo dat er in aquaria gedeeltes zijn met weinig stroming, waar dan hoopjes bruine smurrie/afval bovenop het substraat verzamelen. Daar voeden allerlei soorten bacteriën zich mee, ook potentieel ziekmakende. Als een vis dan in dat hoopje shit gaat liggen wroeten of zelfs slapen, krijgt het immuunsysteem meer te doen.

Ik word zo langdradig als ik half slapend typ... hopelijk is het te volgen. :'-)

Heel erg bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie.
- Bestand: 15 corydoras, 2 sleutelgatcichliden, 2 mikrogeophagus altispinosus, 17 zwarte neon tera, 2 L010a, 1 L519, 1 L262, 3 japonica’s.

- Voer is heel afwisselend, diepvries (zwarte mug, rode mug, artemia, mysis etc), en droogvoer ook verschillend (vooral omdat de sleutels nog kieskeurig zijn), maar veelal d’r bassleer en fluval bug bites, voor de Cory’s er nog Novo tabletten van jbl bij.

- Filter onderhoud bestaat tot nu toe alleen uit het voorfilter uitspoelen 1x p week met de verversing (bak draait vanaf half november). Ik heb met het grote filtergedeelte nog niets gedaan.
Originele filtermateriaal zit erin inderdaad. Filter is wel tweedehands gekocht. Ik heb de voorfilter sponsen op aanraden van vkc vervangen door de oranje wat grovere soort. De originele fijnere blauwe zouden te snel dicht slippen.

- Water is niet 100 procent helder heb ik het idee. Ik zie ook veel deeltjes zweven..dat viel me al op, maar de inrichting van de bak zal daar ook mee te maken hebben (veel botanicals).

Je uitleg mbt de bacteriën klinken heel logisch, ik denk dat het probleem inderdaad in die hoopjes organisch vuil ligt…

Ik zal vanmiddag de sproeibuis er eens af halen en kijken of de stroming beter wordt. Zal je tip ook uitvoeren van de uitstroom net onder het wateroppervlak. In ieder geval zal ik ook veel blad weg halen en de bodem weer afhevelen.
Is een bodemstofzuig ding nog iets? Ik was eigenlijk altijd van niet te veel wroeten in die bodem.. de echte blackwater bakken hebben toch ook veel mulm etc op de bodem.

Ik heb een recente foto toegevoegd van de bak, de stroming zal vast ook wat gehinderd worden door de inrichting..
 

Bijlagen

  • IMG_6753.jpeg
    IMG_6753.jpeg
    3.4 MB · Weergaven: 28
Ik heb ook de biomaster 600 gehad, fijn filter maar niet bijzonder veel flow. Wellicht kun je naar een kleine wavemaker kijken en die richten op de plek waar het meeste blijft liggen.
Ja ik lees het nu mee inderdaad dat het niet het meeste krachtige filter is mbt stroming. Dat heeft te maken met het voorfilter lijkt t? Las ook ergens dat mensen de gaatjes van de buis in het voorfilter dan groter maken zodat er meer stroming door gaat..

Ik krijg bijna de neiging meteen maar zo’n wavemaker aan te schaffen. Maar ik heb geen idee welke en hoe het precies werkt?

Wat sneu, Maapje.
Ik heb even naar de link van het zand gekeken, dat lijkt me niet de oorzaak. Het is gewoon mooi aquariumzand.

Weet iemand of dit terug kan groeien?
Bedankt voor de bevestiging, het leek mij ook al zo gek dat het zand de oorzaak is. Maar wat Gino zegt mbt de bacteriën etc lijkt me ook veel logischer.
Ik ben ook benieuwd of het nog kan herstellen, maar ik lees daar verschillende dingen over, bij degene waar het al erg ver is zal het waarschijnlijk niet meer herstellen. In mij nano bakje heb ik corydoras habrosus en daar zijn er helaas ook twee bij met stompjes, maar dat was vanuit de winkel al, en helaas niet terug gegroeid hier. Maar ze functioneren wel prima en eten goed.
 
Ja ik lees het nu mee inderdaad dat het niet het meeste krachtige filter is mbt stroming. Dat heeft te maken met het voorfilter lijkt t? Las ook ergens dat mensen de gaatjes van de buis in het voorfilter dan groter maken zodat er meer stroming door gaat..

Ik krijg bijna de neiging meteen maar zo’n wavemaker aan te schaffen. Maar ik heb geen idee welke en hoe het precies werkt?


Bedankt voor de bevestiging, het leek mij ook al zo gek dat het zand de oorzaak is. Maar wat Gino zegt mbt de bacteriën etc lijkt me ook veel logischer.
Ik ben ook benieuwd of het nog kan herstellen, maar ik lees daar verschillende dingen over, bij degene waar het al erg ver is zal het waarschijnlijk niet meer herstellen. In mij nano bakje heb ik corydoras habrosus en daar zijn er helaas ook twee bij met stompjes, maar dat was vanuit de winkel al, en helaas niet terug gegroeid hier. Maar ze functioneren wel prima en eten goed.

Niet alleen het voorfilter hoor, ik had toentertijd ook extra gaatjes gemaakt, flow was daarna nog steeds niet fantastisch. Het is gewoon geen super krachtige pomp. Lastige is ook dat de flow van je filter vooral bovenin de bak zit, terwijl je je eigenlijk meer op bodem wilt richten, dat is het fijne van een wavemaker, die kun je plaatsen waar je wil. Ik heb zelf goede ervaring met de Sicce Xstream, maar zijn veel verschillende soorten en varianten.
 
Erg mooie bak! :D

Water is niet 100 procent helder heb ik het idee. Ik zie ook veel deeltjes zweven..dat viel me al op, maar de inrichting van de bak zal daar ook mee te maken hebben (veel botanicals).
Is een bodemstofzuig ding nog iets? Ik was eigenlijk altijd van niet te veel wroeten in die bodem.. de echte blackwater bakken hebben toch ook veel mulm etc op de bodem.
I see! :) Hier zou ook een stukje van de puzzel kunnen liggen. Wat namelijk vaak het geval is met blackwater-bakken: qua uiterlijk komen ze ongeveer in de buurt van blackwater, maar chemisch en biologisch zijn er grote verschillen. En dat kan problemen geven.

In een echte blackwater-rivier zijn de pH en de waterhardheid heel laag, waardoor bacteriën amper kunnen groeien. Rottende plantenresten ondergaan onder die omstandigheden andere processen dan in de bakken van de meeste hobbyisten. De bruine kleurstoffen in het water zijn daarbij niet tannines maar andere stoffen.

Op het moment dat je dat probeert na te maken zonder ook die waterwaarden mee te pakken, kan het toevoegen van botanicals juist voer geven voor extra bacteriën. Met name bij botanicals waar nog veel koolhydraten in zitten, zoals waarschijnlijk de meeste soorten gedroogde bladeren. Dus onbedoeld, als je dat met rust laat op de bodem, creëer je een omgeving die niet optimaal is voor de vissen. En stom genoeg zijn het juist blackwater-vissen die (door hun evolutie in bacterie-arme habitats) vrij slecht tegen die bacteriën kunnen. Cory's kunnen over het algemeen wel tegen een stootje, maar die baarddraden blijven kwetsbaar.
 
Je kunt natuurlijk ook de uitstroombuis verlengen (beetje puzzelen: met een stukje slang kun je vaak wel een verbindingsstuk maken) zodat de uitstroom niet bovenin, maar onderin de bak komt. Dan wel in de gaten houden of je voldoende oppervlaktebeweging houdt, maar dat kan eventueel met zo'n miniscuul pompje voor 'goudviskommen' (tussen aanhalingstekens aangezien die voor goudvissen absoluut niet geschikt zijn).
 
Niet alleen het voorfilter hoor, ik had toentertijd ook extra gaatjes gemaakt, flow was daarna nog steeds niet fantastisch. Het is gewoon geen super krachtige pomp. Lastige is ook dat de flow van je filter vooral bovenin de bak zit, terwijl je je eigenlijk meer op bodem wilt richten, dat is het fijne van een wavemaker, die kun je plaatsen waar je wil. Ik heb zelf goede ervaring met de Sicce Xstream, maar zijn veel verschillende soorten en varianten.
Dankjewel voor je reactie, ik ga even kijken
 
Erg mooie bak! :D



I see! :) Hier zou ook een stukje van de puzzel kunnen liggen. Wat namelijk vaak het geval is met blackwater-bakken: qua uiterlijk komen ze ongeveer in de buurt van blackwater, maar chemisch en biologisch zijn er grote verschillen. En dat kan problemen geven.

In een echte blackwater-rivier zijn de pH en de waterhardheid heel laag, waardoor bacteriën amper kunnen groeien. Rottende plantenresten ondergaan onder die omstandigheden andere processen dan in de bakken van de meeste hobbyisten. De bruine kleurstoffen in het water zijn daarbij niet tannines maar andere stoffen.

Op het moment dat je dat probeert na te maken zonder ook die waterwaarden mee te pakken, kan het toevoegen van botanicals juist voer geven voor extra bacteriën. Met name bij botanicals waar nog veel koolhydraten in zitten, zoals waarschijnlijk de meeste soorten gedroogde bladeren. Dus onbedoeld, als je dat met rust laat op de bodem, creëer je een omgeving die niet optimaal is voor de vissen. En stom genoeg zijn het juist blackwater-vissen die (door hun evolutie in bacterie-arme habitats) vrij slecht tegen die bacteriën kunnen. Cory's kunnen over het algemeen wel tegen een stootje, maar die baarddraden blijven kwetsbaar.
Dankjewel. Ah shit, ja mijn bak draait gewoon op kraanwater, ph is 7,8 en gh is 6. Dat klinkt wederom allemaal heel logisch.. Jammer want ik vind het esthetisch wel echt iets toe voegen de botanicals. En het geeft verrijking voor de vissen, de sleutels zijn bijv altijd bezig met verplaatsen en rommelen er tussen.
Heb je tips welke botanicals redelijk goed te gebruiken zijn bij zulke water waarders? Ik gebruik nu kwa blad catappa en beuk. En verschillende soorten zaaddragers, noten etc.

Ik denk dat ik nu dan de bodem goed ga afhevelen en een flink deel van de botanicals eruit haal. Misschien laat ik ze zowiezo wat te lang liggen waardoor ze al meer vergaan zijn.. bladeren ververs ik wel regelmatig. En de uitstroom proberen beter te krijgen. Zou jij ook een wavemaker adviseren? Bijgevoegd nog foto’s van de bodem. Eerste links, twee midden en derde rechts (waar het schoner blijft)
 

Bijlagen

  • IMG_6819.jpeg
    IMG_6819.jpeg
    3.4 MB · Weergaven: 24
  • IMG_6817.jpeg
    IMG_6817.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 24
  • IMG_6818.jpeg
    IMG_6818.jpeg
    3.6 MB · Weergaven: 24
Mooi in gericht aquarium
Wat voor voeding gebruik je voor de planten?

Mvg Ronald
 
Mooi in gericht aquarium
Wat voor voeding gebruik je voor de planten?

Mvg Ronald
Dankjewel haha, basis vloeibare plantenvoeding en kleibolletjes van aquariumbemesting.nl
Bij het inrichten ook onder t zand wat losse klei en lateriet poeder gebruikt.
 
Grote schoonmaak gedaan :DD bodem goed afgeheveld en botanicals die al wat aan t vergaan waren eruit gehaald. Wel wat kaal nu haha.
Sproeibuis eruit, en de uitstroom wat anders gericht.. kijken hoe het gaat kwa circulatie nu.. Hoger kan de uitstroom buis nu niet, maar het wateroppervlak beweegt wel wat meer.
Ook flink deel ververst, had ik afgelopen vrijdag ook gedaan maar leek me na het rommelen van de bodem wel goed.
Het water kleuren met rooibosthee moet geen probleem zijn lijkt me hè? Vind het nu echt te licht
 

Bijlagen

  • IMG_6820.jpeg
    IMG_6820.jpeg
    3 MB · Weergaven: 29
  • IMG_6821.jpeg
    IMG_6821.jpeg
    3.6 MB · Weergaven: 28
Heb je tips welke botanicals redelijk goed te gebruiken zijn bij zulke water waarders?
Botanicals die uitgerot zijn, om het zo maar te zeggen. :) Bladeren lijken me dan eigenlijk niet het handigst om toe te voegen. Misschien dat alder cones (ben de NL naam kwijt) dan beter zijn, al kan ik daar niet zo 1-2-3 de samenstelling van vinden, hmm.

En de uitstroom proberen beter te krijgen. Zou jij ook een wavemaker adviseren?
Als de stroming van enkel de Oase niet het gewenste effect geeft, is het een goede optie. Persoonlijk maak ik er een sport van om alle waterstroming van filters te laten komen; dat zou je ook nog kunnen doen. ;)

Het water kleuren met rooibosthee moet geen probleem zijn lijkt me hè?
Dat denk ik niet nee. :) Goede keus, rooibos. Er zitten weinig tannines in (tannines moet je eigenlijk niet in een te hoge concentratie hebben) en verder volgens mij ook weinig andere spannende dingen.
 
Alder cones = Elzenproppen, verzuren & verkleuren het water ook net als catappa.

Denk niet dat de oorzaak zozeer in je aquarium ligt maar dat je deze corydoras waarschijnlijk in een winkel hebt aangeschaft welke importeert uit oost europa. Doorgefokt en vol met medicatie om er maar zoveel mogelijk over te houden == zwakke corydoras (zelfde verhaal als de corydoras panda). Vervolgens hebben ze problemen omdat ze in een andere bacterie cultuur terechtkomen.

Zelfde verhaal zie je soms met bodemrot, verbranden de snorharen/bek door nitriet etc uit de bodem.
 
Vervolgens hebben ze problemen omdat ze in een andere bacterie cultuur terechtkomen.

Zelfde verhaal zie je soms met bodemrot, verbranden de snorharen/bek door nitriet etc uit de bodem.
Welke andere bacteriecultuur? Op welke manier is "bodemrot" (wat ook in de natuur veel aanwezig is) een oorzaak? En nitriet die niet in het water zit, wel in de bodem en die dan snorharen brandt?? :S
 
Bacteriecultuur bij kwekers zullen verschillen doordat er een hoop rotzooi wordt gebruikt om te voorkomen dat de 'zwakkere' dieren ziek worden. Vervolgens komt je corydoras in contact met iets wat hij nog niet is tegengekomen in zijn leven.
Dat bodemrot als eerste de bodemvissen waaronder corydoras aantast is niet nieuw, een aquarium is voor wat betreft omgeving niet te vergelijken met de natuur buiten waar er oneindig veel water langs stroomt en als er al wat vrijkomt het snel verdunt en weggespoeld is.
Bladeren en takjes en andere natuurlijke producten gaan dit niet veroorzaken en zorgen er voornamelijk voor dat de pH wat zakt wat in dit geval alleen maar goed is (rond de 6 is prima)
 
Botanicals die uitgerot zijn, om het zo maar te zeggen. :) Bladeren lijken me dan eigenlijk niet het handigst om toe te voegen. Misschien dat alder cones (ben de NL naam kwijt) dan beter zijn, al kan ik daar niet zo 1-2-3 de samenstelling van vinden, hmm.


Als de stroming van enkel de Oase niet het gewenste effect geeft, is het een goede optie. Persoonlijk maak ik er een sport van om alle waterstroming van filters te laten komen; dat zou je ook nog kunnen doen. ;)
Jammer van de bladeren, maar ik zal voorlopig voorzichtig zijn en minder botanicals toevoegen.
Bedoel je dat je er dan een tweede filter bij zet? Ik wil in ieder geval liever geen nieuw vervangend filter kopen, deze is mooi stil (genoeg) en vind het voorfilter ook handig.
Ik twijfel over een wavemaker, voor de cichliden lijkt me teveel of te harde stroming ook niet gewenst..
 
Alder cones = Elzenproppen, verzuren & verkleuren het water ook net als catappa.

Denk niet dat de oorzaak zozeer in je aquarium ligt maar dat je deze corydoras waarschijnlijk in een winkel hebt aangeschaft welke importeert uit oost europa. Doorgefokt en vol met medicatie om er maar zoveel mogelijk over te houden == zwakke corydoras (zelfde verhaal als de corydoras panda). Vervolgens hebben ze problemen omdat ze in een andere bacterie cultuur terechtkomen.

Zelfde verhaal zie je soms met bodemrot, verbranden de snorharen/bek door nitriet etc uit de bodem.
Bedankt voor je reacties. Ik heb ze gekocht bij een fijne zaak die ik vertrouw, maar uiteraard kan het zijn wat je zegt.. Het zijn in ieder geval vast geen wildvang dieren.
Bodemrot heb ik zeker niet, en de waardes waaronder nitriet zijn netjes 0
Bacteriecultuur bij kwekers zullen verschillen doordat er een hoop rotzooi wordt gebruikt om te voorkomen dat de 'zwakkere' dieren ziek worden. Vervolgens komt je corydoras in contact met iets wat hij nog niet is tegengekomen in zijn leven.
Dat bodemrot als eerste de bodemvissen waaronder corydoras aantast is niet nieuw, een aquarium is voor wat betreft omgeving niet te vergelijken met de natuur buiten waar er oneindig veel water langs stroomt en als er al wat vrijkomt het snel verdunt en weggespoeld is.
Bladeren en takjes en andere natuurlijke producten gaan dit niet veroorzaken en zorgen er voornamelijk voor dat de pH wat zakt wat in dit geval alleen maar goed is (rond de 6 is prima)
Ph zakt niet door de botanicals, in ieder geval hier niet, geen verschil te meten tussen het kraanwater en het aquariumwater. Ph 6 gaat niet haalbaar zijn zonder osmose. Maar jij stelt dat de ‘foute’ bacteriën dus niet door de botanicals/hout etc komt? En bedoel je dan dat elke andere bacteriecultuur waarin ze terecht komen in een aquarium vanuit de kweker/winkel schade kan geven? Of heb ik het verkeerd begrepen..
 
Bedankt voor je reacties. Ik heb ze gekocht bij een fijne zaak die ik vertrouw, maar uiteraard kan het zijn wat je zegt.. Het zijn in ieder geval vast geen wildvang dieren.
Bodemrot heb ik zeker niet, en de waardes waaronder nitriet zijn netjes 0

Ph zakt niet door de botanicals, in ieder geval hier niet, geen verschil te meten tussen het kraanwater en het aquariumwater. Ph 6 gaat niet haalbaar zijn zonder osmose. Maar jij stelt dat de ‘foute’ bacteriën dus niet door de botanicals/hout etc komt? En bedoel je dan dat elke andere bacteriecultuur waarin ze terecht komen in een aquarium vanuit de kweker/winkel schade kan geven? Of heb ik het verkeerd begrepen..
Vergelijk het met jezelf wanneer je bijvoorbeeld net een zware antibiotica kuur gehad hebt... elk virusje wat je tegenkomt daarna pik je gelijk op.
De kans dat het uit botanicals, hout of bladeren komt is nihil (wel met de kanttekening dat ze ook verkocht zijn als geschikt voor aquaria). Die zaken worden ook toegepast in aquascapes voor b.v. garnaal aquaria en als er wat mis mee zou zijn dan liggen die wel als eerste op hun rug.
Dat het de pH niet aanpast kan aan de verhoudingen liggen, de een legt een paar dingen erin de ander de complete bodem vol, daarnaast speelt ook het aantal liter i.c.m. eerdere genoemde een rol.

Zowel bij de trillineatus als de panda is dit een terugkomend issue en laten deze nu net veelal uit oost europa komen...
 
Nog even een andere vraag, zou het een goed idee zijn om zout te gaan toevoegen?
 
@BlubGup Het komt een beetje op me over als indianenverhalen hoor. "Bodemrot" en verschillen in bacterieculturen als oorzaken van ziekte zijn onbewezen hypotheses. Een onderbouwde uitleg van de werking heb ik nog niet gezien. Of ik moet informatie missen, waar ik dan zeker voor open sta.

Het is inderdaad wel zo dat bodemdieren vaak het eerst last krijgen van dingen, maarja, zij komen dan ook het meest in contact met dé verzamelplek (vooral bij onvoldoende stroming/filtering) van dingen die bacteriegroei bevorderen.

Verder worden talloze vissen tegenwoordig in Oost-Europa gekweekt. Ik weet in dat verband niet of er per se aanwijzingen voor zijn dat de ene corysoort meer doorgefokt zou zijn dan de andere. Of dat de ene soort daar zwaardere medicatie krijgt / in meer steriele omstandigheden wordt gehouden dan de andere, en daardoor op de een of andere manier kwetsbaar zou zijn. Alles kan, maar weten we wel voldoende van wat er speelt om dergelijke conclusies te kunnen maken...

Nog even een andere vraag, zou het een goed idee zijn om zout te gaan toevoegen?
Als je uit bent op boze blikken van je planten, zou ik het zeker willen aanbevelen. :p Anders heeft het in dit geval denk ik niet zoveel nut.
 
Als je uit bent op boze blikken van je planten, zou ik het zeker willen aanbevelen. :p Anders heeft het in dit geval denk ik niet zoveel nut.
Dat dacht ik ook al inderdaad dat het niet goed voor de planten is. En wellicht verstoort zout nog meer de (bacterie) balans? Of zou het juist de slechte bacteriën verminderen:unsure: Ik geloof dat er wel wat andere forum vaak zout adviseren bij ziekte en aandoeningen, zoals @Lagerwerf

Jullie hebben beide goede stellingen blupgup en Gino, zoveel mensen zoveel meningen haha.


Ik heb het probleem ook nog even voorgelegd aan de eigenaar van de winkel waar ik de Cory’s vandaan heb. Ik zal hieronder zijn bericht kopiëren.



‘het verliezen van de baardharen is altijd een bacterieel probleem.

door de scherpte van steentjes is een fabeltje, het komt voor uit de bacterieen uit je bodem.

vaak helpt het om je bodem beter schoon te houden. of juist meer bladeren erop te gooien, door de tanine zuren die hieruit vrijkomen blijft je bodem vele malen schoner in bacterieel opzicht. ( niet om naar te kijken uiteraard)

om te zorgen dat de infectie niet overslaat op de vis zelf, zou ik ook structureel wat aquariumzout of 100% zeezout gaan toevoegen.


ph van 7,8 voor zo'n scape is echt veel te hoog, liever 6,8 (A)

kwa biologisch evenwicht is de 600 prima, kwa stroming absoluut niet genoeg. eigenlijk zou je er nog een dom filter naast moeten zetten, puur voor de stroming en om vuil te vangen’
 

Terug
Bovenaan