Corydoras aeneus eieren!


axel13

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2013
Berichten
91
Locatie
Zevendonk
Hallo,
wat ben ik deze ochtend geschrokken! Hingen daar ineens een hele hoop witte eieren tegen de aquariumruiten en tegen de inzuigbuis van mijne filter! :O
Snel gaan opzoeken, bleken van mijn C. aeneusjes te zijn! :smitten:
Dus had ik ze voorzichtig met mijn vingers in een broednetje in mijn aquarium gedaan en ik tel er meer dan 60! ;)

Maar ik weet niet hoe je kunt zien dat de eitjes bevrucht zijn, sommige eitjes hebben een wit vlekje in de vorm van een cirkel aan de onderkant maar ik weet niet wat dat is, en hoe moet ik er voor zorgen dat de eitjes niet gaan schimmelen, en hoe groot zijn de jonkies vlak na de geboorte, kunnen ze dan door het fijnmazige broednetje zwemmen?

Foto's komen zo snel mogelijk!
 
Het broednet en daaronder de eitjes:
5ibe.jpg

km69.jpg

43t.JPG
 
Leukleuk! Ik deed er een druppel ESHA2000 bij tegen het schimmelen, nadat de eitjes uitkwamen gaf ik ze zeer fijn stofvoer (tabletje fijnmalen), uiteindelijk heeft het er eentje overleeft, maar ik had ook wel een heel erg klein bakje voor ze (drijfbakje voor guppen oorspronkelijk)

Succes ermee!
 
Wees slim, hang er een klein intern filtertje (aquaflow 100 bijv.) ervoor met de uitstroom richting het netje, daardoor creeer je stroming en circulatie, waardoor de eitjes niet gaan schimmelen.
 
blablabla zei:
Leukleuk! Ik deed er een druppel ESHA2000
bij

Dat doe ik er ook af en toe bij, maar in een fijnmazig netje stroomt het er ook weer uit.
Ik heb ook een potje (nog niet gebruikt) Sera micron stofvoer dat ik ze kan geven! ;)

En bedankt voor de reactie!
 
Yvonne53 zei:
Wees slim, hang er een klein intern filtertje (aquaflow 100 bijv.) ervoor met de uitstroom richting het netje, daardoor creeer je stroming en circulatie, waardoor de eitjes niet gaan schimmelen.

Ik heb een Eheim professional 2 in mijn meterbak, het netje hangt daar 50 cm van verwijdert, zodat de stroming erdoor gaat maar niet te hard.
 
weet iemand hoe je kunt zien dat de eitjes bevrucht zijn of niet? En wat is die witte vlek op sommige van de eitjes?
 
Ja die eheim is te sterk en 50 cm is te grote afstand waardoor er niet genoeg doorstroming is in je netje, zo'n klein intern filtertje heeft precies de juiste kracht om te voorkomen dat de eitjes beschimmelen maar niet te sterk dat het netje weggeblazen word.
 
Ik denk niet dat de doorstroming te zacht is, en dat hij nu net goed is, ik kan het broednet dichterbij hangen, maar dan rollen en draaien de eieren heel de tijd en ik denk dat dat nu ook weer niet goed is, en ik wil er nu niet speciaal een nieuwe filter voor gaan kopen... voor het zelfde geld zijn de eitjes niet eens bevrucht...
Oja, en bij de meeste eitjes is het witte vlekje weggetrokken... is dat een goed of een slecht teken?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Ik merk ook dat de meeste eitjes over het algemeen donkerder zijn geworden, is dat de goed?

Fotootje van daarnet:
8wx4.jpg
 
Morgenavond ga ik een weekendje naar mijn vader (ouders gescheiden) en kom pas zondag om 7u s'avonds terug, dus kan ik de verdere evolutie van de eieren en mischien het uitkomen niet volgen... als ik terug ben zal ik zo snel mogelijk posten wat er tegen dan met de eitjes zoal is gebeurd... toch spannend als je nog niet weet of de eitjes bevrucht zijn :koud:, dus hopelijk krijg ik snel een bevestiging van jullie! :help: :D
 
Die witte zijn onbevruchte eitjes.
 
Met pincet verwijderen. gaan schimmelen.
 
Ok� bedankt! Wat ben ik gerustgesteld! :D
 
Ik heb deze ochtend zoveel mogelijk onbevruchte eitjes weggepakt met een pincet, nu afwachten tot zondag...

Allemaal bedankt voor de reacties, tips en advies zijn altijd welkom!
 
Nog een laatste foto voor ik vertrek:
vzk3.jpg


Goed weekend iedereen!
 
Mijn ma heeft juist ge'sms't dat er al eitjes zijn uitgekomen! :thumbs:
 
leuk hoor, succes met de babies!
 
Weet iemand welk eten ik de baby's moet geven voor ik volgende week een week naar mijn vader vertrek, want dan kunnen ze niets vers krijgen want mijn moeder gaat ze in de vakantie waarschijnlijk vergeten of teveel geven (doet ze altijd), ik was aan het denken ze voor ik vertrek ze een Sera O-nip tablet te geven, maar krijgen ze dat wel opgepeuzelt, en is dat niet teveel (inverband met hun waterkwaliteit en/of het gaat schimmelen) of te weinig voor een hele week?

Graag snel een reactie.
 
ik denk dat ze het niet overleven.
je kan artemia en stofvoer geven.
ook kan je portie's klaar zetten zodat je moeder niet teveel kan voeren.
 
Geisoleerde bak nemen ,aquawater erin.en ze mee nemen. ?
Dan hebben ze meeste kans.

Of een voederautomaat er boven.
Wat er teveel uit komt,gaat er ook weer doorheen.
 
Erg leuk succes hopelijk overleven ze het allemaal

Groetjes Tijmen
 
Bertus zei:
Geisoleerde bak nemen ,aquawater erin.en ze mee nemen. ?
Dan hebben ze meeste kans.

Kunnen ze dan mee zonder warmte element?
Ik zou dat bakje wel dagelijks kunnen verversen met louw water,
is dat dan goed?
 
Is niet meer nodig, mijn ma gaat ze deze vakantie toch verzorgen! :D
Ik heb ze gezegd hoeveel en hoevaak ze moet voederen en ze gaat er proberen altijd aan te denken, dus dat komt in orde!
 
De jonkies groeien als kolen, nog een foto van daarnet:
f5vt.jpg


Het is echt moeilijk om er een fatsoenlijke foto van te pakken, ze zijn veel te beweeglijk geworden, maar hier herken je er toch tenminste een vorm in. :p
 
Kom ik net thuis, en wat zie ik... EITJES!
Mijn corydorassen hebben weer eitjes gelegd!

kan ik deze eitjes in het broednetje bij de andere jonkies leggen, of is dat geen goed idee?
 
Uhmmm nog een vraagje.
Hoe haal jij de eitjes van de voorwerpen af want dat kan ze beschadigen

Groetjes Tijmen :)
 
Met een algenkrabbertje (met zo'n "scheermesje" aan het uiteinde), dan laat ik ze in een netje vallen, en dan zet ik ze over in het broednetje.
 
Zwemmen de kleintjes massaal naar boven?
 
Leuk Axel,hoe gaat het nu met de kleintjes?
 

Terug
Bovenaan