Corydora


Evaavd

Active member
Lid geworden
13 april 2022
Berichten
30
Hi Allemaal,

Een tijd terug heb ik op dit forum geposts over mijn panda corydoras die heen en weer blijven zwemmen langs het glas, dat is gelukkig al een stuk minder!
Ik heb nu alleen een andere vraag, ik heb het idee dat mijn corydora ziek is geworden. Hij is erg lethargisch, maar lijkt soms op te leven.
Ik bekeek hem vandaag eens goed (normaal zit hij redelijk verstopt) en het leek alsof er iets mis is met z'n neus, zie ook foto's en video (ik heb m laten schrikken denk ik)

.
Ik zag dat de 'voelsprieten' (sorry ik weet niet hoe ze heten) weg lijken te zijn. Is het mogelijk vinrot?

Iemand enig idee hoe dit kan, hoe ik hem kan helpen en of het gevaarlijk is voor mijn andere vissen?

Heb graag hulp!

Groetjes,
Eva

PS. foto 1 is van internet, andere foto's zijn mijn corydora.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-07-06 at 3.53.17 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-07-06 at 3.53.17 PM.jpeg
    10.6 KB · Weergaven: 68
  • WhatsApp Image 2022-07-06 at 3.53.42 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-07-06 at 3.53.42 PM.jpeg
    68.6 KB · Weergaven: 72
De bodem van je bak is denk ik het probleem, lijkt veel te grof voor Corry's!
 
Je bodem is d eoorzaak dat zijn snorharen verdwenen zijn, corydoras hebben een zandbodem nodig
 
Je bodem is d eoorzaak dat zijn snorharen verdwenen zijn, corydoras hebben een zandbodem nodig
Daar valt dan dus weinig aan te doen, denk ik? Enig idee hoe ik hem kan helpen?
 
In elk geval een bodem die niet scherp is en ik heb altijd Aquasand van Hornbach gebruikt met korrel 0,4-0,8mm.
 
Daar sluit ik mij bij aan veel te grove bodem
 
Hoe kan ik dit het beste doen (een nieuwe bodem er in doen)?
Vanwege de bacteriën enzo ook. Iemand tips?
 
in 2 stappen, eerst ene helft vervangen en dan paar weekjes later de andere helft
 
Ik heb 1x een bodem vervangen. Vissen uitvangen en in een emmer/speciekuip o.i.d. zetten. Vervolgens zoveel mogelijk aquariumwater in aparte emmers/bakken overhevelen, zodat je dit later voor het vullen weer kan gebruiken. Een deel van je bacterien zit in dat water dus dat helpt in de "opstart".

Vervolgens het overige water en bodem verwijderen, nieuwe bodem goed spoelen en toevoegen. Dan het oude aquariumwater erbij en aanvullen met schoon water en de vissen overzetten.

Grootste risico erna is een nirtrietpiek. Belangrijk is dus om je filter niet gelijktijdig schoon te maken en te zorgen dat deze niet te lang droog staat door de bodemwissel. Zo kan je filter de grootste klap opvangen. Verder veel water blijven testen en/of waterwissels uitvoeren zodat de nitrietpiek niet je vissen vergiftigt.

Het is een behoorlijk gedoe, maar wel echt beter voor je cory's. Je cory's kunnen zonder hun snorharen lastiger voedsel vinden waardoor ze kunnen verhongeren. Ook hebben ze zand nodig om hun kieuwen te spoelen

Veel succes
 
Zitten er nadelen aan als de TS een zandbodem over de grove onderbodem heen legt? Dit lijkt mij een makkelijke en effectieve oplossing.
Maarrr ik ben nogmaar een beginner, geen idee of dit slim is! Dit kwam in me op…

Groetjes Sam
 
Zitten er nadelen aan als de TS een zandbodem over de grove onderbodem heen legt? Dit lijkt mij een makkelijke en effectieve oplossing.
Maarrr ik ben nogmaar een beginner, geen idee of dit slim is! Dit kwam in me op…

Groetjes Sam
Daar zitten inderdaad nadelen, zand zakt op termijn door de grove bodem heen en dan ben je terug bij af
 

Terug
Bovenaan