Corydora eitjes in Ziss BL-2 breeding box?


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Ik heb regelmatig eitjes van de Corydora's Albino in mijn aquarium zitten. Meestal schenk ik her geen aandacht aan en komt er ook niets uit (Of wordt opgegeten). Nu wil ik toch eens gaan proberen of het mij lukt om ze uit te laten komen. Ik las in verschillende topics over de Ziss BL-2 Breedingbox die je gewoon in je bestaande aquarium kan hangen. Ik begrijp dat de gaasopeningen klein genoeg zijn voor net uitgekomen Corydora eitjes. Maar ik lees ook vaak dat er na een dag of 3 begonnen wordt met het voeren van microwormpjes of jonge Artemia.
Mijn vraag is of dat ook gaat met zo'n breedingbox. Kan dat voer er dan ook niet uit door de gaas openingen?
Ik hoor graag jullie ervaringen.
 
Artemia gaat vrij makkelijk door die gaasjes heen, is mijn ervaring. Het voordeel bij jouw model is wel (t.o.v. de BL-3 die ik heb) dat de onderkant gesloten is, zodat je minder kwijtraakt. Niet te veel stroming op het bakje zetten, en als je gaat voeren even de beluchting uit.* (y)

* Dan wel opletten, want al te "ondernemende" visjes kunnen de luchtschacht door zwemmen als de bubbelstroom uit staat. Ben zelf zo 1 of 2 kleintjes kwijtgeraakt.
 
Zou ze de eerste 2 weken in een apart bakje houden en dan overzetten naar de zis.
Wat is daar de gedachte achter als ik vragen mag? Het is juist zo makkelijk aan deze bakjes dat je er de eitjes in kan laten uitkomen. En de jonkies kunnen meeliften op de waterkwaliteit van de grotere bak. :) Wat ik zelf dan wel gedaan heb is de ziss apart houden tot het moment dat de eitjes uitkwamen. Kon ik in de aparte bak nog behandelen met anti-schimmelspul.
 
- gerichter voeren
- selecteren (slechte eruit)
- makkelijker schoon te houden, zeker de eerste weken gevoelig voor schimmel (zet zelf slakjes en catappa in om overtollig voer op te ruimen om dit zoveel mogelijk te voorkomen) .

Eitjes gaan apart met bruissteentje en druppel m ethyleen blauw in een doos(donker).

Heb het zelf ook geprobeerd om de jongen gelijk in de zis te stoppen echter was het resultaat niet echt geweldig.
Twijfel deels ook of het gaas, zeker de eerste weken, wel fijn genoeg is. (M'n knorgoerami jongen zwommen er vrolijk doorheen)
 
En toen was het zover. Eitjes van de Corydora Albino. Ze zijn gisteren afgezet. Een aantal eitjes uit de bak gehaal en in een klein bakje met luchtsteentje en Esha2000 gedaan. Viel nog niet mee. De maanvissen waren sneller dan ik. Hadden kennelijk honger. Ik ben benieuwd hoe mijn eerste kweek zal aflopen. Microwormpjes heb ik maar ik zal over een paar dagen voor de zekerheid maar een kweek Artemia aanzetten. Ik hou jullie op de hoogte over het verloop.
 

Bijlagen

  • IMG_3580.MOV
    21.4 MB
  • IMG_3585.MOV
    24.1 MB
  • IMG_3586.MOV
    55.1 MB
  • IMG_3587.JPG
    IMG_3587.JPG
    93.9 KB · Weergaven: 68
Wat enorm jammer dat je esha2000 gebruikt als antischimmel, daarmee kweek je alleen maar resistentie en dat is iets wat ook direct jou en mij raakt want resistente bacterien is een serieus groeiend probleem op de wereld, beter gebruik je methyleenblauw
 
Oje, dat is onwetendheid van mij. Ik dacht er juist goed aan te doen
 
Wat enorm jammer dat je esha2000 gebruikt als antischimmel, daarmee kweek je alleen maar resistentie en dat is iets wat ook direct jou en mij raakt want resistente bacterien is een serieus groeiend probleem op de wereld, beter gebruik je methyleenblauw
Ik heb dacht ik hier in een topic gelezen dat het geen anti biotica is en het dus niet klopt dat vissen er resistent tegen kunnen worden.
 
En toen was het zover. Eitjes van de Corydora Albino. Ze zijn gisteren afgezet. Een aantal eitjes uit de bak gehaal en in een klein bakje met luchtsteentje en Esha2000 gedaan. Viel nog niet mee. De maanvissen waren sneller dan ik. Hadden kennelijk honger. Ik ben benieuwd hoe mijn eerste kweek zal aflopen. Microwormpjes heb ik maar ik zal over een paar dagen voor de zekerheid maar een kweek Artemia aanzetten. Ik hou jullie op de hoogte over het verloop.
Oje, dat is onwetendheid van mij. Ik dacht er juist goed aan te doen

Goed bezig! En maak je geen zorgen over "resistentie", want dat is niet aan de orde met dit middel. Wat ik wel zou aanraden: als je eitjes (bijna) beginnen uit te komen: ververs het water van dat bakje zodat de kleintjes niet in het medicijnwater zwemmen. Zij kunnen daar niet nog niet zo goed tegen. :)


Wat enorm jammer dat je esha2000 gebruikt als antischimmel, daarmee kweek je alleen maar resistentie en dat is iets wat ook direct jou en mij raakt want resistente bacterien is een serieus groeiend probleem op de wereld, beter gebruik je methyleenblauw
Ja die mening werd vooral door 1 persoon door de strot geduwd met onderbouwing van de fabrikant en niks wetenschappelijks onderbouwd

Lieve, lieve, lieve LIEVE Antje. Hoe kun jij in godsnaam blijven beweren dat er antibiotica in dat middel zitten, met nul komma nul onderbouwing, en dan nog mensen aanvallen ook die WEL DEGELIJK zich baseren op wetenschappelijk bekende info over de stoffen waar het hier om gaat.

Hoe groot is die plank voor jouw hoofd? Met al die dingen die jij dagelijks op dit forum roept? Volgens mij heb jij nooit geleerd wat objectiviteit en kritisch denken is. Zeer storend hoe jij dit forum blijft vervuilen met jouw desinformatie. Het zou je sieren als je je gedrag een keer zou veranderen wat dit betreft. Het komt nu neer op niets anders dan een eigenwijze egoshow.
 
Ik heb expres het kleine bakje in mijn kweekaquariumpje (20 Liter) gedaan zodat ik meteen de goede temperatuur en dezelfde watersamenstelling heb. Ik ben ook van plan om op tijd te beginnen met water verversen. Is zo niet zo moeilijk. Ik heb overigens de eerste 24 uur de eitjes in een Ziss Zet65 Egg Tumbler gehad. Ging prima. Niet 1 eitje schimmel. Maar de vrouw vond dat geborrel boven de tv uit maar niets. Vandaar dat ik naar mijn hobby kamer ben uitgeweken. Ik moet zeggen dat met die Ziss tumbler de eitjes wel constant in beweging waren. beviel mij goed al was het wel moeilijker te zien of er beschimmelde tussen zaten. Nu even zo proberen en anders de volgende keer die tumbler er maar boven in.
Het is toch elke week raak na een 50% waterwissel.
 
Lieve lieve lieve @Gino88 ik vind je een schappelijke vent maar met mij zijn er legio aquarianen die dezelfde ervaring hebben met esha2000 en nee die lees je niet op internepfora omdat die als belachelijk worden weggezet zoals jij telkens weer pleegt te doen bij mijn postings, geeft niks hoor niet iedereen zijn horizon is zo breed en die plank? volgens mij heb jij een goede zelfreflectie wat dat betreft
 
Esha2000 is rommel, ja eigen ervaring (of het nu wel of geen antibiotica is...), er zijn middelen die beter werken.
Voor eitjes kan ik je ook methyleen blauw adviseren, werkt vele malen beter (ook beter dan catappa, elzenproppen), ook uit eigen ervaring.
 

Hier een topic met een post van Valerian waarin staat dat het geen AB is maar wat er wel inzit.
 

Terug
Bovenaan