controller voor aquatlantis 150


H

haatweeoo

Guest
Dag,ik zoek een controller voor een aquatlantis 150.
De bak is in bestelling.
.
Naar men zegt heeft dit type 2 led lampen,van ieder 72 watt.

Dat is bij 12 volt 6 ampère.

De TC420 controller bijvoorbeeld heeft :


uitgangsvermogen per kanaal: max. 4A / 48 watt.....

Heeft iemand een suggestie,idee of al een controller gebruikt voor de aquatlantis 150 of 200?
 
Dag,ik zoek een controller voor een aquatlantis 150.
De bak is in bestelling.
.
Naar men zegt heeft dit type 2 led lampen,van ieder 72 watt.

Dat is bij 12 volt 6 ampère.

De TC420 controller bijvoorbeeld heeft :


uitgangsvermogen per kanaal: max. 4A / 48 watt.....

Heeft iemand een suggestie,idee of al een controller gebruikt voor de aquatlantis 150 of 200?

Ik heb deze bak thuis staan en heeft 4 LED lampen, elke met een eigen voeding...!
Ben ook op zoek naar een controller, maar krijg sterk het idee dat ik 2 controllers nodig ga hebben...

Misschien weet iemand meer?
 
Ik heb deze bak thuis staan en heeft 4 LED lampen, elke met een eigen voeding...!
Ben ook op zoek naar een controller, maar krijg sterk het idee dat ik 2 controllers nodig ga hebben...

Misschien weet iemand meer?
Gewoon 1 controller is genoeg...zie hier hoe t bij mij zit.


1C3D479F-7071-4EC5-989B-8703235F400F.jpeg
 
gegevens Fusion 150, 24 volt



Originele led balken : 4x 36 watt = 144 watt = 6 ampère bj 24 volt .
 
Wanneer je de TC 420 koopt,zit je goed.
Veel mogelijkheden,zeker niet te duur.
 
Wanneer je de TC 420 koopt,zit je goed.
Veel mogelijkheden,zeker niet te duur.

Dankje :)
Het enige wat ik dus nodig heb is een 6A voeding, de TC420 controller en wat verloop kabeltjes zodat de controller en voeding kan worden aangesloten?

Mag de voeding ook 8A zijn bijvoorbeeld? Of werkt dit niet?
 
Je kunt gewoon de originele voedingen blijven gebruiken. Geen (vaak verkeerd gekozen) nieuwe voeding nodig.

Het aansluiten van led 2..4 gaat wel een beetje anders. Zie ook uitleg hier. Er staat woord voor woord en draadje voor draadje wat er op wat moet worden aangesloten. Negeer daarbij vooral de onzin die erna kwam van andere forumleden (die hadden zich nota bene vergist in het topic waarin ze reageerden)...

En als je al kiest voor een nieuwe voeding, neem dan wel de dichte Mean Well variant (24V, 150VA in dit geval) en niet de open variant die veel anderen op dit forum gebruiken (want die laatste heeft niet de aanraakbeveiliging en niet de trekontlasting die verplicht is). Deze bijvoorbeeld.
 
Het enige wat ik dus nodig heb is een 6A voeding, de TC420 controller en wat verloop kabeltjes zodat de controller en voeding kan worden aangesloten?

Mag de voeding ook 8A zijn bijvoorbeeld? Of werkt dit niet?

Je kunt de 4 lampen 2 aan 2 koppelen met een y verlengstuk,dan gebruik je 2 uitgangen van de TC 420,en kan je bv de voorste en achterste balk apart regelen.
Je kan ook 8 ampère nemen,maar mijn ervaring is dat die een geforceerde koeling,ventilator,hebben,en geluid maken.
 
Je kunt gewoon de originele voedingen blijven gebruiken. Geen (vaak verkeerd gekozen) nieuwe voeding nodig.

Het aansluiten van led 2..4 gaat wel een beetje anders. Zie ook uitleg hier. Er staat woord voor woord en draadje voor draadje wat er op wat moet worden aangesloten. Negeer daarbij vooral de onzin die erna kwam van andere forumleden (die hadden zich nota bene vergist in het topic waarin ze reageerden)...

En als je al kiest voor een nieuwe voeding, neem dan wel de dichte Mean Well variant (24V, 150VA in dit geval) en niet de open variant die veel anderen op dit forum gebruiken (want die laatste heeft niet de aanraakbeveiliging en niet de trekontlasting die verplicht is). Deze bijvoorbeeld.

Dat is een vrij duidelijk verhaal! Alleen in plaats van 3 voedingen gebruiken wij er 4, en zitten er dus 4 draden aan V-.
Enige want ik niet zie zitten is om in de originele bekabeling te knippen.
Daar kan ik dan toch deze verloopjes voor gebruiken?

1 uitgang van de TC420 is als ik het goed begrijp 5A.
De ledbalken zijn bij elkaar 6A, gaat dit dan wel goed? De voeding per balk is 2A zie ik op de voedingen staan...

C70CB742-8B1C-447C-8224-BD945404A42A.jpeg
 
Dat is een vrij duidelijk verhaal! Alleen in plaats van 3 voedingen gebruiken wij er 4, en zitten er dus 4 draden aan V-.
Enige want ik niet zie zitten is om in de originele bekabeling te knippen.
Daar kan ik dan toch deze verloopjes voor gebruiken?

1 uitgang van de TC420 is als ik het goed begrijp 5A.
De ledbalken zijn bij elkaar 6A, gaat dit dan wel goed? De voeding per balk is 2A zie ik op de voedingen staan...

Bekijk bijlage 259828
Inderdaad mooi de stekkers aan lampen laten zitten (en ik zou zelfs overwegen om de stekkers aan de voedingen te laten zitten om zo alles origineel te houden). Betekent inderdaad wel dat je male en female 5.5mm verloopjes moet hebben naar losse draadjes (maar die dingen word je mee doodgegooid).

Per kanaal moet de TC-420 één led balk van 36W regelen (dus 1.5A per kanaal, ruim binnen de 5A per kanaal belastbaarheid). In totaal heeft de TC-420 een belastbaarheid van 20A (en ook daar bij je met met 6A totaal ruim binnen).

Bij de eerste voeding kun je de stekker aan de voeding laten zitten. Die steek je rechtstreeks in de TC-420. Bij de andere 3 voedingen moet je met 5.5 female adaptertjes werken. Bij de armaturen moet je voor elk armatuur een 5.5mm male adaptertje hebben (maar dat moet je sowieso).

Tip: In plaats van 3 female adapterkabeltjes en 4 male adapterkabeltjes kun je ook 4 stuks 5.5mm verlengkabeltjes kopen en die doorknippen. Ik heb overigens willekeurige kabeltjes gepakt (als je even verder zoekt zullen ze vast voor een lagere prijs te vinden zijn).

Overigens is de juiste stekker 5.5mm buitenwerks en 2.1mm binnenwerks (ook wel aangeduid als 5.5/2.1).
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad mooi de stekkers aan lampen laten zitten (en ik zou zelfs overwegen om de stekkers aan de voedingen te laten zitten om zo alles origineel te houden). Betekent inderdaad wel dat je male en female 5.5mm verloopjes moet hebben naar losse draadjes (maar die dingen word je mee doodgegooid).

Per kanaal moet de TC-420 één led balk van 36W regelen (dus 1.5A per kanaal, ruim binnen de 5A per kanaal belastbaarheid). In totaal heeft de TC-420 een belastbaarheid van 20A (en ook daar bij je met met 6A totaal ruim binnen).

Bij de eerste voeding kun je de stekker aan de voeding laten zitten. Die steek je rechtstreeks in de TC-420. Bij de andere 3 voedingen moet je met 5.5 female adaptertjes werken. Bij de armaturen moet je voor elk armatuur een 5.5mm male adaptertje hebben (maar dat moet je sowieso).

Tip: In plaats van 3 female adapterkabeltjes en 4 male adapterkabeltjes kun je ook 4 stuks 5.5mm verlengkabeltjes kopen en die doorknippen. Ik heb overigens willekeurige kabeltjes gepakt (als je even verder zoekt zullen ze vast voor een lagere prijs te vinden zijn).

Overigens is de juiste stekker 5.5mm buitenwerks en 2.1mm binnenwerks (ook wel aangeduid als 5.5/2.1).

Hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg!

Kan de controller wel goed overweg met 4 losse voedingen? Ik las net ergens dat dit een probleem zou (kunnen) geven...?
In dat geval kan ik gewoon het beste een nieuwe voeding aanschaffen voor alle zekerheid.

Ik vind op internet nu ook de TC421 (met WiFi), is deze net zo geschikt als de TC420?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind op internet nu ook de TC421 (met WiFi), is deze net zo geschikt als de TC420?
Bij mijn weten is die ongeveer hetzelfde, behalve dan dat je via WiFi de instellingen doet in plaats van via USB.
Als ik het goed heb is de software iets anders, kun je alleen per half uur instellen. Bij de TC420 is dat per minuut.
 
Bij mijn weten is die ongeveer hetzelfde, behalve dan dat je via WiFi de instellingen doet in plaats van via USB.
Als ik het goed heb is de software iets anders, kun je alleen per half uur instellen. Bij de TC420 is dat per minuut.
Okee bedankt :)
Even overwegen dus of je het nodig hebt om per minuut in te stellen.
Aangezien de balken van de Aquatlantis Fusion alle 4 gelijk zijn kan ik er toch niet heel veel mee.
Denk wel dat ik nog een losse blauwe ledbalk ga aanschaffen (ook 24V!) en die aansluit op het 5e kanaal, om savonds wat meer blauw als maanlicht te kunnen creëren.
 
Okee bedankt :)
Even overwegen dus of je het nodig hebt om per minuut in te stellen.
Aangezien de balken van de Aquatlantis Fusion alle 4 gelijk zijn kan ik er toch niet heel veel mee.
Denk wel dat ik nog een losse blauwe ledbalk ga aanschaffen (ook 24V!) en die aansluit op het 5e kanaal, om savonds wat meer blauw als maanlicht te kunnen creëren.
Ik zou het eerst eens zonder blauwe balk proberen. Het gedimde licht van de Aquatlantis is erg mooi. Ik heb hem zelf op 4% staan, minder kan ook erg goed.

De maan geeft geen blauw (koud) ligt he, dus of dat er heel natuurlijk uit zal zien?
 
Kan de controller wel goed overweg met 4 losse voedingen? Ik las net ergens dat dit een probleem zou (kunnen) geven...?
De TC-420 (of 421 als je die zou kiezen) ziet alleen de eerste voeding. Van de andere voedingen wordt alleen de massa gedeeld. Kan dus prima (en is toch eigenlijk wel vrij simpele elektriciteitsleer). Als iemand dus zegt dat het niet kan dan heeft die persoon wellicht een andere studie gevolgd (kantklossen of zo) of liggen slapen tijdens de les. ;-)

Overigens is het lichtbeeld van de ADM balkjes bij een paar procent (dus bijna volledig gedimd) helemaal geweldig als avondverlichting. Extra blauwe ledjes (yuk) zijn dus niet nodig. Wel zou je bijvoorbeeld een 24V stromingspompje of zo kunnen proggen op dat 5e kanaal.
 
Ik ben nog wel een beetje technisch aangelegd (meer richting werktuigbouwkundig) maar dit wist ik ook niet hoor haha

Ben er verder dankzij jullie hulp nu wel uit. Ga als de wiedeweer een controller bestellen met wat verloopjes.

Ik kies wel voor 1 losse voeding, gewoon om wat minder bedrading in de kast te hebben liggen.
Daarvoor ga ik die voeding gebruiken van Conrad, die je me hebt aanbevolen.

De blauwe balk wacht ik dan nog maar eventjes mee :)
 
Ik ben nog wel een beetje technisch aangelegd (meer richting werktuigbouwkundig) maar dit wist ik ook niet hoor haha

Ben er verder dankzij jullie hulp nu wel uit. Ga als de wiedeweer een controller bestellen met wat verloopjes.

Ik kies wel voor 1 losse voeding, gewoon om wat minder bedrading in de kast te hebben liggen.
Daarvoor ga ik die voeding gebruiken van Conrad, die je me hebt aanbevolen.

De blauwe balk wacht ik dan nog maar eventjes mee :)
Heel veel succes, ik denk dat je heel blij gaat zijn met de controller. Verstandig dat je even wacht met de blauwe balk, dat kan immers altijd nog als het sterk gedimde avondlicht je tegenvalt.
 
Nog 1 laatste vraagje aan huismannetje...
Ik zie dat de voeding van meanwell ook losse draadjes heeft, waar sluit je die aan op de controller?
Op YouTube zie ik filmpjes waar gewoon een “male” stekkertje in de controller gaat...

D158DC23-7B96-470F-82EC-F36E72C224A1.jpeg


Zou dit niet makkelijker zijn?
99E80DF4-FD77-4DF5-AFE9-8C4295A6104C.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De draadjes van de voeding gaan op de input van de controller (V+ & V-).
Is niks bijzonders aan hoor :)

blauw is heel onnatuurlijk, zoals @NicoleE al aangeeft gewoon de verlichting terugschroeven naar een paar %.
 
De draadjes van de voeding gaan op de input van de controller (V+ & V-).
Is niks bijzonders aan hoor :)

blauw is heel onnatuurlijk, zoals @NicoleE al aangeeft gewoon de verlichting terugschroeven naar een paar %.
Gebruik je de “power” input van de controller dan niet?
 
Dat IS de power input. De gewone input is met die 5.5mm stekker maar die kan belast worden tot een paar ampere. Daarboven gebruik je de V+ en V-.

Die andere adapter die je aanhaalt kan ook (maar dan ook net mits je de lampen op 100% gaat zetten; mijn tip is altijd om nooit boven de 80% te komen aangezien de ledjes dan bijna 5-10 x zo lang meegaan). In mijn geval kom ik zelfs nooit boven de 60% (dus die krengen gaan mij nog overleven).

Hou er rekening mee dat 6A door zo'n stekkertje best nogal wat is (dus voel met enige regelmaat aan de stekker of deze ook warm wordt en onderneem actie als dat het geval blijkt te zijn). Persoonlijk zou ik boven de 2-3A niet meer kiezen voor z'n 5.5mm stekkertje maar gewoon met draadjes met vorkjes gaan werken.

Maar die andere adapter kan dus net (en ruim als je besluit de lampen niet tot 100% te gebruiken). Hou wel rekening met dingen als betrouwbaarheid. Ik heb voedingen (zeker zoals hier waar ze 24/7 aan het net hangen) al volledig pyro zien gaan (aarlek en/of automaat meenemend). Daarom zou IK kiezen voor de originele adapters (een merk wil zich de ellende van een slechte naam niet op de hals halen) of een Mean Well voeding (dat merk heeft een naam die ze ook niet zo maar ten grabbel willen gooien).

En die andere adapter... Van welk merk was dat ook alweer? Inwissel-volgend-jaar-weer-een-nieuwe-naam wellicht?
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan