Congozalmen schuw gedrag


M

m1l4n

Guest
Hallo mensen, sinds een week ben ik het bezit van een vijftal congozalmen 3 man en 2 vrouw.
Ze delen mijn 100cm aquarium met:
- 10 kardinaal tetra
- 6 rasbora galaxy
- 2 ancistrussen

Maar ze vertonen erg schuw gedrag zodra je langs het aquarium loopt of even staat, niet een klein beetje maar echt alsof ze door het glas heen willen zo gestressed raken ze ervan.
En zodra ik rustig op de bank zit en er beweegt niks zie je ze langzaam weer tevoorschijn komen en lekker met elkaar spelen.

Nou is mijn vraag of meerdere mensen dit ervaren met de congozalm? Heel schuwe gedrag zodra er iets beweegt in de buurt van het aquarium!?

Gr Milo
 
Je hebt ze nog maar net. Ze komen uit een kwekerij waar ze in een bassin zijn opgekweekt en via de groothandel en winkel zijn ze bij jou terecht gekomen. Een doorzichtige wand en beweging daarachter is voor hen nog vrij nieuw en eng. Dat wordt vanzelf beter.

Wel is je bak te klein voor deze prachtige vis, die ook beter uitkomt in een groep van een stuk of 10/12 exemplaren.
 
Oke nou laten we het dan maar afwachten, ja had me wel ingelezen in de vissoort en op vele sites werd een minimum aangegeven van 100 cm bakken tot 150 dus vandaar dat ik over ben gegaan op het houden van deze erg mooie vis inderdaad!

Bedankt voor je reactie!
 
Je bak is wel erg klein voor deze serieuze baantjestrekkers. 1.5m zou ik aanraden als MINIMUM. Bij mij zitten ze ook te klein, heb ik spijt van! Er komen dus ook geen nieuwe bij bij mij.

Schuw herken ik echter absoluut niet,maar mijn bak is rustig qua andere vissen, met donkere plekken en veel open zwemruimte maar wel met drijfplanten, zwarte achterwand en donkere stukken hout tot aan de oppervlakte. Wat is de inrichting van jouw bak?

Oh ja 3m 2v? Waarom??? Dat is zielig voor de vrouwtjes, verhouding nogal scheef... Doe dan beter alleen maar mannen...
 
Ja ik merk dat het inderdaad flinke Sprinters zijn en heel snel heel de bak door kunnen, maar goed nogmaals op vele sites werd 100cm als minimun aangeraden dus vandaar was mijn keuze erop gevallen. De reden waarom ik 3M en 2v heb genomen om de gedachte dat ik dacht als er alleen mannetjes zouden zitten het tot agressie zou kunnen leiden onderling?

Verder is het een rijkelijk gevulde plantenbak met veel hout en ze verstoppen zich dus ook direct zodra er iets beweegt, maar zodra er niks beweegt komen ze tot leven en jagen elkaar op, de mannetjes jagen elkaar op en de vrouwtjes die worden eigenlijk niet eens lastiggevallen, af en toe trekt een mannetje een sprint naar het vrouwtje toe, maar dat gebeurt af en toe. Het is ook niet zo dat de vrouwtjes gestressed zijn, integendeel juist want de vrouwtjes zijn het minst schuw van het hele stel.

Wat betreft de rest van mijn visbestand is zoals je erboven kan lezen niks bijzonders allemaal kleine scholenvisjes die geen invloed lijken te hebben op de congo's en andersom ook.
 

Terug
Bovenaan