Colombo Testlab -> 5ml op buis of in spuit is niet hetzelfde


MarliesR

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
466
Locatie
Drenthe
Voor de opstart van mijn aquarium dacht ik het qua testen gelijk goed te doen en heb gelijk een druppeltest gedaan. Hierbij kwam o.a. op dit forum de testkoffer van Colombo wel goed uit de test. Ik had al mijn kraanwater en ons gefilterde kraanwater getest en nu het aquarium een paar dagen draait vond ik het wel leuk om dat water ook alvast eens te testen en vanaf nu ongeveer wekelijks te herhalen om te zien wat er gebeurd en wat er eventueel veranderd.

Maar nu waar ik tegen aanloop. Voor de diverse testen moet je 5ml water in het testbuisje doen. Echter... wanneer je met de meegeleverde injectiespuit 5ml afmeet en dit in het testbuisje doet, kom je boven het streepje uit...
WhatsApp Image 2021-02-11 at 13.47.46.jpeg


Op dit soort hoeveelheden is het een behoorlijke afwijking. Dat zie je dan ook terug in de resultaten. Ik heb een gH test gedaan met beide.
5ml uit injectiespuit aanhouden = GH = 11
5ml lijn op buisje aanhouden = GH = 9

Dat is nogal een verschil...

Wat is precies de bedoeling? Toch het buisje aanhouden? Ik heb al even geprobeerd te zoeken en kon via YouTube zo 1 oudere video vinden die vanuit Colombo zelf lijkt te zijn waarbij ze het streepje op de buis lijken aan te houden.

Maar gek vind ik het wel...
 
Hm die capillaire werking is wel een goed punt ja. Daardoor vertekend het beeld natuurlijk ook. Ook dan blijf ik het verschil wel groot vinden en de uitleg vanuit Colombo niet afdoende.
 
Op zich is het verschil tussen het buisje en spuitje niet zo vreemd. Zijn beide verschillende maatverdelingen met allebei een andere onnauwkeurigheid.
Als je het idee hebt dat Colombo het buisje aanhoud nav van het filmpje zou ik dit ook doen. Ik kan mij voorstellen dat Colombo dit getest heeft op juiste volume.
En hou rekening dat de onderkant van de bolling (meniscus) van het water rust op de bovenkant van het streepje. Dan heb je het juiste volume.
 
Heb een spuitje van mijn werk gebruikt en die vult precies tot 5 ml af. Wellicht is het spuitje niet helemaal top.
 
Bedankt voor de reacties!

Ik had zojuist de heldere ingeving om even op het koffertje zelf te kijken of daar ook contactgegevens op staan en zowaar, er staat een telefoonnummer op. Ik heb ze dus gewoon even opgebeld en het voorgelegd en de reactie was direct "ja, daar weten we van!". De bekertjes komen ergens uit verwegistan en zijn niet gestandaardiseerd. De meegeleverde injectiespuit is een medische en is dus waar je vanuit moet gaan.
Hadden ze beter buisjes kunnen laten drukken zonder maatverdeling er op...

Zal de volgende keer bij de apotheek voor de zekerheid eens een paar extra spuiten meenemen.

Voor mijn waterwaarde overigens wel jammer haha, had liever die 9 gehad... :ROFLMAO:
 
Lekker is dat....zaten me teststrips er toch niet zover naast..:unsure:
 
Lekker is dat....zaten me teststrips er toch niet zover naast..:unsure:
Het is gewoon apart dat ze de set zo verkopen met een maatverdeling op die testtubes terwijl die niet klopt... Ik vraag me toch af hoeveel mensen daar dan op vertrouwen en ondertussen dus feitelijk hele andere waarden in hun aquarium hebben :unsure:. Als die curvettes nou gewoon géén opdruk hadden, was het hele probleem weg...
 
Ik juist niet; ik heb ook gemerkt dat die afwijkt. Andere 5ml spuitjes die ik heb matchen wel aan t flesje.
Ik gebruik spuitjes van de apotheek en ja zoals je al las zijn die flesjes bij de testen niet altijd betrouwbaar en dat zal wellicht per merk ook verschillen.
 
Het is gewoon apart dat ze de set zo verkopen met een maatverdeling op die testtubes terwijl die niet klopt... Ik vraag me toch af hoeveel mensen daar dan op vertrouwen en ondertussen dus feitelijk hele andere waarden in hun aquarium hebben :unsure:. Als die curvettes nou gewoon géén opdruk hadden, was het hele probleem weg...
Fijn dat je dit topic gemaakt hebt! ff vluchtig gelezen bij JBL is er geen schaalverdeling op de potjes en ze sluiten beter. Hetzelfde soort spuitje..
 
Het is gewoon apart dat ze de set zo verkopen met een maatverdeling op die testtubes terwijl die niet klopt... Ik vraag me toch af hoeveel mensen daar dan op vertrouwen en ondertussen dus feitelijk hele andere waarden in hun aquarium hebben :unsure:. Als die curvettes nou gewoon géén opdruk hadden, was het hele probleem weg...
Ja dat heeft denk ik ook met de prijs te maken want Colombo is vrij goedkoop en dat zie je dan deels hierin weer terug.
 
Ik haal altijd injectienaalden uit de plaatselijk apotheek. De aanduiding daarop hou ik aan. Die blijkt ook vrij nauwkeurig. Overigens meet ik maar weinig, ik reageer eigenlijk meer op mijn planten die redelijk snel melden wanneer er iets mis is.
 
Ik heb een poosje terug dezelfde meetafwijking als @MarliesR gemeten. 5 ml in het spuitje is bij mij ongeveer 7ml op de buisjes.
En 5ml in het spuitje is 5ml in de maatbekers van easylife.
@MarliesR wat goed dat je het bij hen nagevraagd hebt! Dank je wel!
 
Zouden er meer testsets zijn die op deze manier afwijken?

Als ik nu de inhoud vergelijk van buisjes van API en Sera, en voor de gein het meetbakje meeneem van Easy-Life profito/voogle: die drie zijn het in elk geval met elkaar eens. Allemaal hetzelfde niveau. Ik heb alleen geen betrouwbare spuit of weegschaal liggen om het mee te checken.
 
Van tijd tot tijd mag ik een poosje doorbrengen in het ziekenhuis. Daar geven ze je dagelijkse medicijnen, al of niet vloeibaar, in van die plastic cupjes. Daarop staat een maatverdeling tot 25 ml. Daar heb ik er, in de loop van de tijd, flink wat van meegenomen. Ze belanden daar na gebruik toch in de prullenmand. Die cupjes zijn ook erg nauwkeurig en kloppen ook exact met de injectienaald verdeling. Voor de foto heb ik er even een zwart streepje opgezet anders is de 10 ml. plek niet af te lezen. De bovenkant van het zwarte streepje is de 10 ml. aanduiding.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat we dus maar in een hospitaal terecht moeten komen...

IMG_20210212_153106.jpg
 
Deze medicijn cupjes? Die heb ik nog nooit bij de apotheker gezien maar het zou kunnen natuurlijk.
Ik ga daarvan uit voor het gemak want volgens mij kun je die krijgen als je een of ander drankje krijgt voorgeschreven. Ik neem dan aan dat je ze net als de spuitjes los kan kopen.

 
Ik ga daarvan uit voor het gemak want volgens mij kun je die krijgen als je een of ander drankje krijgt voorgeschreven. Ik neem dan aan dat je ze net als de spuitjes los kan kopen.

Ok, dat wist ik niet. Maar wanneer ik naar het ziekenhuis ga verdringen de knapste verpleegsters zich om mij te mogen verplegen. Aan deze lieve meiden vraag ik dan om een cupje. Zo'n plastic dingetje dus anders denken jullie weer wat verkeerds van me. Maar heel vaak geven ze me een stapeltje zodat ik er nu een handig voorraadje van heb. Nu hoef ik gelukkig voorlopig niet meer naar die lieve meiden dus mijn voorraad komt van pas.
 
Ok, dat wist ik niet. Maar wanneer ik naar het ziekenhuis ga verdringen de knapste verpleegsters zich om mij te mogen verplegen. Aan deze lieve meiden vraag ik dan om een cupje. Zo'n plastic dingetje dus anders denken jullie weer wat verkeerds van me. Maar heel vaak geven ze me een stapeltje zodat ik er nu een handig voorraadje van heb. Nu hoef ik gelukkig voorlopig niet meer naar die lieve meiden dus mijn voorraad komt van pas.
Nou als ik dit zo lees dan willen die lieve meiden je anders vast wel een stapeltje thuis komen brengen :DD :DD.
 
Zou kunnen dan maar ja in hoeverre zijn de weegschaaltjes die we gebruiken echt betrouwbaar?
Tja, ik heb zo’n lepelweegschaal om de poeders af te meten, als die al niet meer betrouwbaar zijn.
inderdaad dan zoals @biljoenblik zegt naar een Lab of een geijkt apparaat kopen. Enige tollerantie mag er toch wel inzitten?
 
je kunt ook zoiets kopen...

 
Ja,

Dan kunnen we aan alles gaan twijfelen. En dan zou ik er zelf helemaal niet aan beginnen.

Testkoffers de kliko in. En een echt laboratorium de analyses laten uitvoeren.....
Ja dat is wel zo maar goed veel mensen hebben vaak wel een goedkoop keukenweegschaaltje en ik zal me er niet over verbazen dat die afwijken. Destijds zelf een gehad van de Action voor een euro of 4 maar deze week 20% af met die ik nu heb en wat duurder is. En als je 5ml water wil hebben en dan 5gr moet nemen dan is 20% afwijking al best veel als je bv de kh wil vaststellen. Maar goed afwijkingen zul je altijd en overal wel hebben maar het gaat mij er meer om dat ik denk dat de goedkope weegschaaltjes weleens een flinke afwijking kunnen hebben. Dan hou ik het toch maar bij mn spuitje.
 
Volgens mij, en dat is alleen wat ik hier lees, word dat al door de zeewater liefhebbers gedaan.
Klopt met bv een ATI test maar dan worden er testen gedaan op tientallen stoffen en daar kun je volgens mij geeneens losse testen voor kopen. Zelf laat ik dit ook incidenteel doen.
 
de schaalverdeling op het bekertje is niet helemaal op de juiste plaats terecht gekomen de afstand tussen de 5 en de 10 komt wel overeen met de hoogte van de vloeistof in de beker
plak er een stikker op met de juiste verdeling en je probleem is opgelost.

een spuit is nauwkeuriger af te lezen gewoon omdat deze een veel kleinere diameter heeft
 
Zou kunnen dan maar ja in hoeverre zijn de weegschaaltjes die we gebruiken echt betrouwbaar?

Denk ook dat die medische injectiespuiten dan een stuk betrouwbaarder zijn haha. Bovendien makkelijk aan te komen en goedkoop.

de schaalverdeling op het bekertje is niet helemaal op de juiste plaats terecht gekomen de afstand tussen de 5 en de 10 komt wel overeen met de hoogte van de vloeistof in de beker
plak er een stikker op met de juiste verdeling en je probleem is opgelost.

een spuit is nauwkeuriger af te lezen gewoon omdat deze een veel kleinere diameter heeft

Ach met de bevestiging vanuit leverancier dat die print gewoon niet klopt is het al prima opgelost met gewoon medische spuiten gebruiken. Zie dan niet echt nut van ook nog een nieuwe schaalverdeling op die bekertjes maken.
 

Terug
Bovenaan