coelodonta's 48 * 27 * 27


C

coelodonta

Guest
Goedenavond,

Begin dit jaar kreeg ik na 30 jaar niets aan aquaria gedaan te hebben opeens de geest weer. Mijn oude bakje (48 * 27 *27 = 35 liter) van zolder gehaald en uitgebreid op lekken getest: niets aan de hand.

Na enige ori�ntatie werd duidelijk dat dit bakje alleen geschikt zou zijn voor de allerkleinste visjes. Ik besloot te proberen er een Zuidoostaziatisch blackwaterbiotoopje van te maken voor een schooltje Boraras maculatus.

De bak staat inmiddels drie weken in te draaien, alles gaat goed tot nu toe. Een overzichtsfoto van hoe het er nu bij staat:

coelodonta_img_1185.jpg


  • verlichting: een RGB-ledstrip van Kitelight, aangestuurd door een programmeerbare timer/dimmer die voor een mooie zonsopgang en zonsondergang zorgt. Met wat zaagwerk in de oude kap gezet.
  • filter: Aqua-Flow 100. Kool vervangen door turfgranulaat.
  • verwarming: Fluval E50.
  • bodem: zwart Dennerle grind.
  • plantjes: Belgisch groen en drijfbamboe.
  • stuk azaleahout (heeft drie weken in een emmer gestaan voor het eindelijk wilde gaan zinken).

Nog een foto van de drijfbamboe van boven gezien:

coelodonta_img_1184.jpg


Rechts naast het stuk hout komt als de LFS het kan leveren nog wat Cryptocorine costata. Ook heb ik om het blackwater-effect compleet te maken nog catappabladeren klaarliggen.

Na komende week wou ik dan de visjes gaan plaatsen.

Tot zover voor nu maar even. Hopelijk later meer!

Groeten,
Jan Pieter
 
Ziet er goed uit :)
Waarom vul je de bak niet wat bij?
 
Rene B zei:
Ziet er goed uit :)
Waarom vul je de bak niet wat bij?
Dank je! Misschien kan er nog wel wat water bij. Maar ik wil de drijfbamboe ook niet te dicht op de lamp hebben (nieuwe blaadjes steken een eindje boven het water uit).
 
Ziet er leuk uit!
Enne zo'n led stripje zal niet veel doen tegen je drijfbamboe hoor
 
Hm.. Nieuwe bladeren steken bij mij inderdaad ook omhoog, maar branden niet weg en drijven meestal 2 dagen later al gewoon.
 
Mooi ingericht,misschien ook leuk om er wat garnaaltjes in te doen want die hebben meestal toch niks te vrezen voor de kleine visjes.
 
Seabait zei:
Mooi ingericht,misschien ook leuk om er wat garnaaltjes in te doen want die hebben meestal toch niks te vrezen voor de kleine visjes.
Garnaaltjes kunnen me niet zo boeien om de een of andere reden. (Inheemse krabben vind ik dan wel weer erg leuk, maar dat zou iets voor een totaal ander en veel ingewikkelder project zijn.)

Een (in de biotoop passende) slakkensoort zou ik nog kunnen overwegen, maar daar heb ik me nog helemaal niet in verdiept, geen idee of dat kan en/of een goed idee is.

Voorlopig houd ik het bij visjes.
 
Jammer dat garnaaltjes je niet zoveel boeien vindt het zelf wel leuke diertjes maar dat is ieder zijn eigen smaak slakken ben ik ook niet zo gek van ben ze liever kwijt als rijk :).
en weet je al wat voor visjes erin gaan?.
bakje ziet er al goed uit hoor.
 
jenee98 zei:
en weet je al wat voor visjes erin gaan?.
Visjes worden Boraras maculatus. Ik heb ook een tijd aan Boraras brigittae lopen denken, maar de maculatus vind ik qua kleur en tekening toch net iets mooier.
 
Goedenavond,

Een kleine update. De inrichting is zo iets beter in evenwicht vind ik, met rechts van het stuk hout ook wat groen. Cryptocoryne costata bleek niet leverbaar, nu staat er Cryptocoryne wendtii, ook mooi.
Belgisch groen woekert behoorlijk, misschien nog even snoeien voor zaterdag.

Bak is iets voller, maar niet tot de rand, ik vind het mooi om de waterlijn te kunnen zien.

Zaterdag komen de visjes (Boraras maculatus voorheen Rasbora maculata = dwergrasbora).

coelodonta_img_1187.jpg
 
Je hebt een leuk bakje
En ziet er alweer een stuk mooier uit!!
 
Prachtig dat drijfbamboe (Hygroryza aristata)! Waar heb je het vandaan? Ik zit het zelf al een tijdje te zoeken...
 
Jonathan Kramer zei:
Prachtig dat drijfbamboe (Hygroryza aristata)! Waar heb je het vandaan? Ik zit het zelf al een tijdje te zoeken...

Gekocht bij mijn Local Fish Store, Aquarium Holgen te Amsterdam. Hij had het niet op voorraad maar de kwekerij kon het leveren.
Het is ook online te koop bij aquaplantsonline.nl. Met die winkel heb ik geen ervaring.
 
Kleine update (zij het nog zonder nieuwe foto's): vanochtend de visjes (Boraras maculatus, 12 stuks) geplaatst.

Grappig om te zien hoe ze eerst een beetje paniekerig dicht op elkaar als schooltje door de nieuwe omgeving racen en allengs rustiger worden en meer los van elkaar gaan zwemmen als ze merken dat er geen gevaar is.

Blijkbaar vinden ze de uitstroom van het filter leuk want ze zoeken die regelmatig op en laten zich dan erdoor naar beneden drijven.

Foto's maken waarop ze goed te zien zijn lukt niet echt, ze zijn te klein en bewegen veel te veel, en ik ben maar een amateuristische "point and click" fotograaf. Ik probeer het later nog wel eens.
 
Toch ben ik wel benieuwd naar de foto's!
 
Deze wilde net even stil blijven hangen zodat hij er niet als een roze veeg op staat.

coelodonta_img_1290.jpg
 
Leuk bakje en perfect voor die visjes :) Erg leuke drijfplant ook! Misschien kun je nog wat mos op het hout binden?
 
Siemie zei:
Misschien kun je nog wat mos op het hout binden?
Misschien later een keer, ik ga nu voorlopig geen extra levend spul toevoegen, eerst een goede routine wat betreft voeren en onderhoud van wat er nu in zit zien te bereiken. Het is nog best lastig om die kleine rakkertjes niet te veel eten te geven. En ze zijn nog aardig kieskeurig ook, ik zie ze vaak iets ophappen en meteen weer uitspugen. Ik neem maar aan dat ze ook wel eens iets doorslikken.
 
Nou zie ik verdorie toch een begin van witte stip op sommige visjes (alsof ze een paar vastzittende luchtbelletjes op hun lichaam hebben). Ik ben maar, volgens het advies hier, begonnen met de temperatuur op te schroeven naar 30 graden. Thermostaat stond op 25, ik doe dan 1 graad per dag hoger tot 30 bereikt is. Hopelijk ben ik er vroeg genoeg bij om het op deze manier weg te krijgen.
 
Werkt dit echt zou mooie oplossing zijn dan,maar kunnen de visjes die temperatuur wel aan heb er niet zo veel verstand van maar lijkt me wel hoog.
groetjes Jeffrey.
 
Visjes zijn tropisch, aangerade temperatuur is 24-28 graden. Een korte periode van een paar graden hoger mag geen probleem zijn, zoiets zal in hun natuurlijke leefgebied ook wel eens voorkomen.

Ik heb een luchtsteentje toegevoegd om zuurstoftekort te voorkomen. We zitten inmiddels op 28,5 graden. De stip lijkt zich niet verder uit te breiden, maar een aantal visjes heeft er duidelijk last van. Hopelijk wordt morgen de 30 graden bereikt en wordt het dan minder ...
 
OW oke heb namelijk ook gehoord dat bij mensen bij die temperatuur de vissen niet allemaal maar sommigen gingen zegmaar dood daardoor.
maar als de jouwe daar gewoon tegen kunnen dan is het goed.
hoop dat je er snel vanaf bent voor je.succes ermee!
 
Sinde gisteren is het erger geworden bij een aantal visjes. Temperatuur is nu 29,5 graden. De drijfbamboe kan hier duidelijk niet tegen (jonge blaadjes sterven af). Maakt niet uit, planten die het niet gered hebben koop ik wel nieuw als dit achter de rug is.

Ik heb zojuist ook Exit bij de LFS gehaald om te helpen bij de bestrijding.

Hierbij een foto van een visje met zichtbare witte stip.

coelodonta_img_1400.jpg
 
Het gaat niet goed. Inmiddels zijn negen van de twaalf visjes overleden. Een van de drie overlevenden is op sterven na dood. De overige twee lijken zich min of meer normaal te gedragen, maar zitten nog steeds onder de witte stippen, ondanks dat het sinds maandag 30 graden is en ik al twee dagen met Exit gedruppeld heb.
 
He, wat vervelend om te lezen...
Enige wat ik erover kan zeggen, is.... Gebruik geen exit maar iets anders... van JBL bijvoorbeeld. Voor exit is de witte stip zowat immuun geworden...
Succes!
 
Allemaal dood.
Ik stap even over naar het "Ziektes"-forum voor advies hoe nu verder. --> link
Iedereen bedankt voor het meedenken en -leven.
 
Wat balen! dat je maar zo kort van je visjes hebt kunnen genieten.
 

Terug
Bovenaan