Co2Art drukregelaar houdt aantal bpm niet stabiel


Mike139

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2021
Berichten
245
Leeftijd
47
Zoals jullie wellicht weten heb ik sinds gisteren een dual-stage Co2art drukregelaar.
Deze PEO-SE-serie:

image-2.jpg


Het probleem is dat het aantal bpm steeds lager wordt.
De fles staat helemaal open en de werkdruk heb ik ingesteld op +/- 15psi (1 bar).
Bpm +/- 120, maar als ik het dan na een paar uur controleer, dan is deze gezakt naar 80-90bpm.

Gisteravond wederom gecontroleerd en ingesteld op 120bpm (werkdruk blijft stabiel op 15psi) en vanmorgen was deze weer gezakt naar 90 bpm...
Doe ik iets fout?
 
Zoals jullie wellicht weten heb ik sinds gisteren een dual-stage Co2art drukregelaar.
Deze PEO-SE-serie:

Bekijk bijlage 338795

Het probleem is dat het aantal bpm steeds lager wordt.
De fles staat helemaal open en de werkdruk heb ik ingesteld op +/- 15psi (1 bar).
Bpm +/- 120, maar als ik het dan na een paar uur controleer, dan is deze gezakt naar 80-90bpm.

Gisteravond wederom gecontroleerd en ingesteld op 120bpm (werkdruk blijft stabiel op 15psi) en vanmorgen was deze weer gezakt naar 90 bpm...
Doe ik iets fout?

Wij hadden de pro-elite, en hebben 2 maanden geprobeerd deze stabiel te krijgen. Zelfs op enig moment nog een vervangende regulator gekregen, maar het is nooit gelukt.

Wij hebben hem weggedaan en hebben een andere, goedkopere set gekocht. Die liep vanaf de eerste dag stabiel.

Niet iedereen heeft dezelfde ervaringen met co2art als wij zeg ik er even bij voor de goede orde.
 
Je zou de werkdruk naar 2 a 2,5 bar kunnen zetten en dan even kijken of het lukt. Iets meer een constante.
 
Ik heb dat gehad met een Aqua Noa en op advies heb ik de fijnregelaar eruit gedraaid en wat vaseline op het rubbertje gedaan weer teruggezet en goed aangedraaid en nu werkt ie prima.
 
Je zou de werkdruk naar 2 a 2,5 bar kunnen zetten en dan even kijken of het lukt. Iets meer een constante.

Ik had begrepen dat het voor een reaktor (ik gebruik een JDaquatec) het beste op 1 bar staat.
Maakt dat nog uit?

Ik ga het sowieso even proberen, want zoals nu werkt het niet.
Werkdruk verhoogd naar 30psi (+/- 2 bar).

Ik heb dat gehad met een Aqua Noa en op advies heb ik de fijnregelaar eruit gedraaid en wat vaseline op het rubbertje gedaan weer teruggezet en goed aangedraaid en nu werkt ie prima.

Als het verhogen van de werkdruk niet werkt, dan ga ik even kijken of het bij deze regulator ook een mogelijkheid is.
 
Gisteren de druk naar 2 bar (30 psi) verhoogd en het lijkt vooralsnog te werken! (y)
Als het zo simpel opgelost is, dan ben ik HEEL blij.
 
Mooi dat het werkt al vraag ik me wel af waarom het met een minder hoge druk niet stabiel is.
 
Ik had begrepen dat het voor een reaktor (ik gebruik een JDaquatec) het beste op 1 bar staat.
Maakt dat nog uit?

Ik ga het sowieso even proberen, want zoals nu werkt het niet.
Werkdruk verhoogd naar 30psi (+/- 2 bar).



Als het verhogen van de werkdruk niet werkt, dan ga ik even kijken of het bij deze regulator ook een mogelijkheid is.
Op mijn reactor heeft altijd een druk van zo'n 2,5 bar gestaan. Zonder problemen.
 
Mooi dat het werkt al vraag ik me wel af waarom het met een minder hoge druk niet stabiel is.
Puur giswerk, maar misschien is de druk in de reaktor niet 100% stabiel en fluctueert de druk in de werkkamer daardoor ook?
Met meer werkdruk kan je die fluctuaties misschien beter opvangen?

Op mijn reactor heeft altijd een druk van zo'n 2,5 bar gestaan. Zonder problemen.
Dat is goed om te weten!

Misschien zorgt een hogere werkdruk er voor dat er minder water in de reaktor staat/komt/is, waardoor je potentieel een minder oplossing kan krijgen?
Allemaal giswerk hoor, maar kan me zoiets voorstellen.

Ik zie overigens geen belletjes in het aquarium en de drop-checker is langzaam aan het verkleuren naar lichtgroen, dus het gaat prima.
(heb de drop-checker gisteren nieuw gevuld na een waterwissel en dat was later op de avond, dus de co2 waardes waren laag)
 
Puur giswerk, maar misschien is de druk in de reaktor niet 100% stabiel en fluctueert de druk in de werkkamer daardoor ook?
Met meer werkdruk kan je die fluctuaties misschien beter opvangen?


Dat is goed om te weten!

Misschien zorgt een hogere werkdruk er voor dat er minder water in de reaktor staat/komt/is, waardoor je potentieel een minder oplossing kan krijgen?
Allemaal giswerk hoor, maar kan me zoiets voorstellen.

Ik zie overigens geen belletjes in het aquarium en de drop-checker is langzaam aan het verkleuren naar lichtgroen, dus het gaat prima.
(heb de drop-checker gisteren nieuw gevuld na een waterwissel en dat was later op de avond, dus de co2 waardes waren laag)
Een reactor, de mijne in elk geval zit vol met water! Zodra er lucht bovenin staat moet je zelfs ontluchten. De CO2 wordt alleen zo volledig opgenomen door het water.
 
Een reactor, de mijne in elk geval zit vol met water! Zodra er lucht bovenin staat moet je zelfs ontluchten. De CO2 wordt alleen zo volledig opgenomen door het water.
Het is nu geheel off-topic, maar wel even leuk "ter leering ende vermaeck". ;)


Ik heb dus een JDaquatec:

41KMo4NRm0L._AC_SY355_.jpg

De aanvraag van het patent (hij heeft 4 modellen ingediend) laat de binnenkanten zien:

Screenshot 2022-01-31 at 16-18-52 DE202016002927U1 - Co2-Reaktor für Aquarien Gerät zum Einbri...png

De Co2 komt er aan de bovenzijde in (5) en vormt een "luchtlaag", deze wordt met het water (10) door een membraan (6) geduwd, wat voor de oplossing van de Co2 zorgt.
Er zijn 4 soorten, maar allen werken ze met een membraan en een bovenste co2 laag.
Dit verklaart dan ook wel waarom je bij veel debiet de reactor hoort suizen (mijne hoor je zo goed als niet).

Bij de aanvraag staat een heel verhaal in het Duits per model.
Co2-Reaktor Patent
 
Dat model heb ik nog nooit gezien dus.
De vraag is ook of de mijne er van binnen exact zo uitziet en daar kom je maar op 1 manier achter.
Maar ik heb niet zoveel in een destructief onderzoek.

Het ding doet wat het moet doen en daar gaat het om. ;)

Ik vond het wel grappig om dit patent te zien.
 
Het is nu geheel off-topic, maar wel even leuk "ter leering ende vermaeck". ;)


Ik heb dus een JDaquatec:

Bekijk bijlage 338889

De aanvraag van het patent (hij heeft 4 modellen ingediend) laat de binnenkanten zien:

Bekijk bijlage 338892

De Co2 komt er aan de bovenzijde in (5) en vormt een "luchtlaag", deze wordt met het water (10) door een membraan (6) geduwd, wat voor de oplossing van de Co2 zorgt.
Er zijn 4 soorten, maar allen werken ze met een membraan en een bovenste co2 laag.
Dit verklaart dan ook wel waarom je bij veel debiet de reactor hoort suizen (mijne hoor je zo goed als niet).

Bij de aanvraag staat een heel verhaal in het Duits per model.
Co2-Reaktor Patent
Een reactor is als hij vol water staat onhoorbaar! Mijn eigenbouw Cerges werkte zo. Zie onder mijn handtekening voor de uitvoering.
 
Een reactor is als hij vol water staat onhoorbaar! Mijn eigenbouw Cerges werkte zo. Zie onder mijn handtekening voor de uitvoering.

Klopt, als 'ie vol water staat, maar die JDaquatec's staan blijkbaar niet vol anders zou je ze idd. niet horen.
Het is ook geen lawaai hoor, maar als ik de kastdeur open heb en ik zit er voor, dan hoor je zacht wat geluid.

Ik ken de Cerges reactor. Heb ook overwogen om er zelf eentje te bouwen, maar was liever lui dan moe ;)
 
Vaak levert CO2art een bellenteller voor hoge druk, en als je dan op lage druk wil werken, heb je een andere bellenteller nodig. Is een bekend probleem van CO2art en als je hier contact over opneemt, krijg je deze volgens mij zelfs gewoon thuis gestuurd.

En op een lage druk is de flow daarna uitermate stabiel!
 
Vaak levert CO2art een bellenteller voor hoge druk, en als je dan op lage druk wil werken, heb je een andere bellenteller nodig. Is een bekend probleem van CO2art en als je hier contact over opneemt, krijg je deze volgens mij zelfs gewoon thuis gestuurd.

En op een lage druk is de flow daarna uitermate stabiel!

Een lage druk bellenteller? Die kende ik nog niet.

Ik heb ze sowieso een supportbericht gestuurd.
 
Ik heb ook nog nooit gehoord van bellentellers voor hoge of lage werkdruk maar het zal best zo zijn dan.
 
ik heb mijn jdaquatek reactor ook op 2 bar staan dan werkt hij perfect
Werkt ook prima, maar ben toch benieuwd waarom het niet op 1 bar stabiel blijft.
 
Ik heb deze drukregelaar ook en heb de druk zelf op 2,5/3 bar staan :)
 

Terug
Bovenaan