Co2 wel of niet


B

Belanda

Guest
Hallo ik ben hier nieuw op het forum, maar ik had het al diverse keren doorgekeken en nu besloten om mij ook aan te melden.
Om maar meteen met een vraag te beginnen, wel of geen co2 in mijn bak.
Ik heb een bak van 180cm lang bij 40cm hoog, en 30cm breed, hangend en aan beide zijde open, hierbij wat foto's.

Aangezien ik net een week de bak klaar heb, en nog niet zoveel plantjes ed heb, wellicht ook nog niet helemaal een perfecte balans in het water, maar toch zag ik al wat alggroei tegen het glas.
Nu heb ik veel gelezen over algen en de verhoudingen/balans met licht, co2, zuurstof, waterstroom, en voedingsstoffen, ben ik nog niet uit of ik nu dan wel of geen co2 diffuser moet plaatsen.
Het is meer dan 30 jaar terug dat ik ook een bak had, en weet niet meer precies hoe ik het daar had gedaan, hoewel ik weet dat ik geen diffuser had.
Zou ik alles nog even moeten aankijken hoe het loopt, en wachten totdat het bacteriecultuur meer de tijd heeft gehad om zich optimaal te settelen, of ben ik dan te laat en zit mijn bak vol met div alg soorten. Ojaa, ik heb niet veel planten, maar die komen er ook niet veel meer, aangezien ik het merendeel cichliden heb, en er daar nog meer van in komen, bijna niet te zien maar toch zo'n 22 vissen in de bak, buiten de 2 algeneters,2 modderkruipers, en 2 garnaaltjes.
Nog één vraagje, iemand ook last van cichicliden die geen cichliden sticks eten?

Graag wat advies.
Gr, Bert
20200415_134355.jpg20200415_162415.jpg20200415_220750.jpg
 
Welkom op het forum.
Je ziet in de opstartfase ook vaak wel wat algjes opduiken door nh3/4 wat in deze periode erbij hoort dus ik zou even het aankijken want met zo weinig planten is het niet nodig denk ik om co2 te gebruiken maar wel moet je als dat nodig is dan met het licht spelen. Teveel licht kan ook algen geven en al helemaal met nh3/4 in het water. Weet je de huidige waterwaarden?
De bak is net een week klaar begrijp ik en er zitten al vissen in? Is de bak wel goed ingedraaid dan want dat moet zo n 4 weken. Op foto 2 lijkt het me wat blauwalg toe maar kun je een duidelijke foto van de alg nemen die ik links in de bak zie?
 
Heel apart zo je aquarium te hangen. Neem aan dat het aan een gekaste constructie hangt in je plafond verankert?
Bij die blauwe foto dacht ik even aan een zoutwater bak. Maar toch niet dus.


alleen dat directe (zon)licht kan al voor alg zorgen. En links is inderdaad, zoals @jessicapilon aangeeft al blauwalg aan het ontstaan. hoe filter je deze bak? Aan de zijkant vanuit de wand misschien?
en je bodem kijk ik ook wat vreemd tegenaan, geen kalkafgevende stenen?
 
Met een week klaar bedoel ik dat de vissen er een week inzitten, natuurlijk daarvoor een tijdje leeg gedraaid.
Zover ik zelf kon zien geen blauwalg, maar groen tegen het glas, dit heb ik inmiddels wel verwijderd, dus een duidelijkere foto lukt niet meer.
Ben idd ook met het licht aan het spelen, heb geen direct zonlicht, maar een schema met led verlichting, het duurt alleen even voor je resultaat zien van wat je doet, en of je weer moet aanpassen.
De filter zit aan de zijkant in het keukenkastje, grote filter met uv lamp, en 2000 liter per uur.
DE ph waarde begon op 7, en is nu gezakt naar 6,4.
Wat bedoel je precies met kalk afgevende stenen, de bodem bestaat uit substraat, soort van lava achtige steenjes die vrij poreus zijn.
Maar ik begrijp dat ik de ph waarde omhoog moet brengen, evt met filter, of met kalk afgevende stenen?
 
Gekaste constructie??? de bak hangt in beugels die aan het plafon zijn verankerd met 18 keilbouten, de stalen beugels zijn hol, en dienen tevens als afzuiging boven de eettafel bij evt gourmetten, haha. De glazen bak ligt op een hardhouten plank waar weer mini ledspotjes onder zitten.
 
Ik denk dat je het idee had van blauwalg op foto 2, doordat de rotsformatie wat groen/blauw lijkt. Maar deze rotspartijen heb ik ook zelf gemaakt, en hier en daar wat kleur gegeven. Verder is er nergens alg te zien, alleen dat wat ik inmiddels verwijderd heb op het glas, en dat leek mij groene alg.
 
Ik bedoelde dus ook Stalen balken, was tiepfoutje.

en die paar planten zullen ook plantenvoeding nodig zijn anders komt er niet veel van terecht denk ik.
welk substraat is dat wat je gebruikt hebt? Merk? Ik vindt het nogal grof overkomen zo op de foto.
 
Aha, dat je de stenen wat kleur had gegeven dat was niet duidelijk en dat scheelt dan weer. Je krijgt vaak in het begin wel wat algjes maar ook zonlicht wat op de bak valt geeft vaak snel wat algen op de ruiten. Ik weet niet of je de waterwaarden kent maar zo ja wat zijn die dan?
 
Laat ik met de deur in huis vallen: Wanneer je de huidige in je bak zittende planten wilt houden ontkom je niet aan CO2 toevoeging. Je hebt Alternanthera in je bak zitten, die rode plantjes, Naast dat deze plantjes licht vragen willen ze beslist voldoende CO2 en bodembemesting.
Kan je een bak hebben zonder CO2? Jazeker kan dit. Het zal je wel beperken in je plantenkeuze maar mogelijk is het zeker. Zorg dan voor zwakke belichting en voor weinig waterverversingen, eens in de 2 á 3 maanden.
 
Een bijzondere en interessante manier waarop het aquarium is geplaatst zeg! :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan