CO2 voor beginners


Jasmijn033

Active member
Lid geworden
26 september 2021
Berichten
30
Leeftijd
23
Hoii allemaal,

Ik ben bezig met het creëren van een aquascape. Als beginner heb ik weinig ervaring. Nou heb ik zo veel gelezen over CO2, maar ik snap er alsnog niks van.... mijn budget is klein, maar wil toch een mooi resultaat in planten. Iemand tips? Ik heb al het een en ander gelezen over zelf CO2 maken en goedkope kleine sets, maar is dat het proberen waard? Ik hoor het graag!
 
Wat word je plantenbestand en welke bodem ga je gebruiken?
Mijn plantenbestand weet ik nog niet helemaal, dat hangt erg van de CO2 af. Ik wil graag een naturescape maken. Bodem wordt aquasoil.
 
Hoe groot is je bak want met bio co2 zou het wel moeten kunnen als je niet heel veel co2 wenst.
 
Als je een soil gaat gebruiken heb je niet zoveel aan de pH/KH tabel.
Voor een low-light -met eenvoudige planten- zou je kunnen afgaan van een dropchecker. Voor een high-light -met felgekleurde planten- zou je moeten afgaan op een pH drop.

Nu kan ik me voorstellen dat je als beginner nog niets kan met deze info... :stars:

Dus eenvoudig geformuleerd: als je voor een low-light gaat zou je bio-CO2 kunnen gaan gebruiken. Als je voor een high-light gaat zou je een volwaardig CO2 systeem moeten gaan gebruiken.
 
:stars:

Dus eenvoudig geformuleerd: als je voor een low-light gaat zou je bio-CO2 kunnen gaan gebruiken. Als je voor een high-light gaat zou je een volwaardig CO2 systeem moeten gaan gebruiken.
Kijk, dat is nog eens een antwoord waar een mens wat mee kan.
 
Mijn plantenbestand weet ik nog niet helemaal, dat hangt erg van de CO2 af. Ik wil graag een naturescape maken. Bodem wordt aquasoil.
Het is mooi dat je nog plantenkeuze hebt gemaakt. Planten vragen om te kunnen groeien in de eerste plaats om licht. Welke lichtintensiteit je gedurende zo'n 8 uur kan en wilt bieden, ook dus bepaald door je huidige hardware, geven aan welke planten je kan kiezen. Online geven aanbieders van aquariumplanten precies aan wat elke plant die jij mooi vindt vraagt om te kunnen groeien in jouw bak. Maar je begint dus om je verlichting precies af te stellen om je plantenkeuze. Nu kunnen en gaan je planten groeien. Om die groei te kunnen vervolgen gaan ze vragen om bemesting. Onder bemesting valt ook CO2! Anders gezegd bemesting is een afgeleide van je verlichting. Dat wordt dus je volgorde. Eerst je verlichting instellen en dat pas verder kijken. Bemesting, afhankelijk van de plantensoort, kan via de waterkolom aangeboden worden maar beslist ook via de bodem. Of je al of geen extra CO2 moet toevoegen hangt af van de belichtingsvraag van je planten die je uitgezocht hebt.
 
Dank je, die site had ik al gevonden. Maar CO2 is nieuw voor mij, en de informatie is overweldigend veel. Dan is zo'n zinnetje als <Dus eenvoudig geformuleerd: als je voor een low-light gaat zou je bio-CO2 kunnen gaan gebruiken. Als je voor een high-light gaat zou je een volwaardig CO2 systeem moeten gaan gebruiken.> soms net de verheldering die je nodig hebt.
 
Er zijn ook leden met grote plantenbakken met bio co2 maar goed dan wordt het er niet makkelijker op omdat je met meer flessen moet werken. Lid @triple is zo n lid dus.
 
Dank je, die site had ik al gevonden. Maar CO2 is nieuw voor mij, en de informatie is overweldigend veel. Dan is zo'n zinnetje als <Dus eenvoudig geformuleerd: als je voor een low-light gaat zou je bio-CO2 kunnen gaan gebruiken. Als je voor een high-light gaat zou je een volwaardig CO2 systeem moeten gaan gebruiken.> soms net de verheldering die je nodig hebt.
Of je al of niet CO2 gaat gebruiken hangt af, in de eerste plaatst van je plantenkeuze en wat die vragen om te kunnen groeien. Bij low-light en planten die daar bij passen zou het best kunnen dat het überhaupt niet nodig is om CO2 toe te voegen. In je water zit namelijk ook al CO2. Dus je bovenstaande zin kan maar hoeft helemaal niet op te gaan, een beetje afhankelijk ook wat je maar bevat onder het begrip "low-light".
 
Of je al of niet CO2 gaat gebruiken hangt af, in de eerste plaatst van je plantenkeuze en wat die vragen om te kunnen groeien. Bij low-light en planten die daar bij passen zou het best kunnen dat het überhaupt niet nodig is om CO2 toe te voegen. In je water zit namelijk ook al CO2. Dus je bovenstaande zin kan maar hoeft helemaal niet op te gaan, een beetje afhankelijk ook wat je maar vat onder het begrip "low-light".
Low-light en high-light zijn relatieve begrippen neem ik aan. Maar naarmate ik meer lees, leer ik meer. Het is een ingewikkelde materie met veel haken en ogen.
 
Low-light en high-light zijn relatieve begrippen neem ik aan. Maar naarmate ik meer lees, leer ik meer. Het is een ingewikkelde materie met veel haken en ogen.
Zo is het. Daarom is het mijn mening dat je altijd moet beginnen met je plantenkeuze. Zij bepalen wat er nodig is om te kunnen groeien, te beginnen met het licht (duur en intensiteit). Pas als afgeleide daarvan komen bemestingsvormen, waaronder dus ook CO2, aan de orde. Deze denkwijze maakt alles een stuk begrijpelijker in mijn opinie. De "gouden driehoek" laat dit ook mooi zien.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Ik ben geen expert op dit gebied, maar het lijkt me ook dat als je een soort aquasoil gebruikt en je hebt helemaal geen CO2 bemesting dat je dan een onbalans krijgt in de voedingsstoffen in je water. Dat leidt vaak tot algengroei.
Voor een klein budget zou ik de aquasoil achterwege laten, is toch ook een dure grap meestal. Kan je beter walstad-achtig gaan. Doe een laag vijverpotgrond onder een laag filterzand.
 
Low-light en high-light zijn relatieve begrippen neem ik aan. Maar naarmate ik meer lees, leer ik meer. Het is een ingewikkelde materie met veel haken en ogen.
Ga ervaring op doen met vooral makkelijk groeiende planten die geen bijzondere eisen stellen aan verlichting en CO2 gehalte.
Je moet leren hoe je een aquarium moet onderhouden: voldoende bemesten, welke verlichting heb je nodig, hoe moet je planten snoeien, hoe veel water moet je verversen, bij welke waterwaarden doen je planten het goed, gebruik van osmose water enzovoort enzovoort.
Je kan het alleen maar leren door je te verdiepen in de materie, voer niet te snel en maar 1 verandering tegelijk door, en leer door te doen!
 
Dank je
 

Terug
Bovenaan