Co2 toevoegen in 200x60x70


J

J.Munnik

Guest
Hallo mensen,

Ik heb een bak van 200x60x70.
Hier heb ik een Co2 op gas aansluiting bij, die met belletjes werkt. Nu weet ik niet precies hoeveel belletjes gas ik per minuut in de bak moet hebben, is hier een standaard maat voor?
 
Nee, daar is geen standaard voor! Normaal is het zo dat je de CO2 instelt en wel al volgt:

Zet de uitgaande manometer op 0,9 bar ( NIET MEER)
draai daarna een klein beetje aan de grote draaiknop. Tel na 5-10 minuten het aantal bellen.
Zit je op of nabij de 60 bellen per minuut, dan begin je redelijk.

Let wel op dat je het CO2 toevoegt via een zgn. diffusor. Het CO2 zal je PH verlagen kunnen mits je KH niet hoger is dan 6-8, anders lukt het in het geheel niet.

Een redelijk betrouwbare "graadmeter" zijn je planten! Als alle lampen zo'n 3-4 uur aan zijn en er stijgen veel belletjes op van je planten ( = O2) dan dien je het aantal CO2 bellen te verlagen met bv 3-4 per minuut. Wacht nu weer een paar uur en kijk wat de planten doen. Al er nu zo hier en daar wat belletjes opstijgen zit je precies goed en laat je alles zo.

Kanttekening: Zonder voldoende planten en ook voldoende licht ( ik bedoel intensiteit en niet duur)
bv 45 lumen per liter water gedurende maximaal 10 uur, zal bovenstaande niet of veel minder werken!

Greetzz BigSmoke
 
Dankjewel! Nu kan ik er mee aan de slag.
Ik zal goed op de planten letten.
 
ph en kh meting kunnen natuurlijk ook nog altijd

als je ph nauwkeurig kan meten natuurlijk
 

Terug
Bovenaan