Co2 systeem combi met oxydator


F

fish-lover

Guest
Beste,

Even een vraagje heb op het forum gezocht maar vond geen concreet antwoord.

Is het verstandig om een aquarium goed beplant en met co2 systeem. Om daar een Oxydator achteraan de bak te plaatsen om de zuurstof en gezondheid van de vissen?

Zodat wat meer zuurstof in de bak zit maar niet zoals met een bruissteen ten koste van co2 verlies. Omdat er in de nacht vooral toch wat co2 in de bak komt en zuurstof minder. Ook al gaan we uit de het co2 systeem een uur voor donker uitschakelde?

Graag mening en ervaring hiermee
 
Oxidator was volgens mij peroxide of iets van die aard.
Denk niet dat het veel invloed heeft op je CO2
Althans ik heb het nooit waar kunnen nemen als ik me bak behandelde met peroxide.
 
Ik kwam net dit tegen..


Door de zuurstofverzorging van de Sochting Oxydator in het aquarium wordt voor een deel de waterkwaliteit verbetert maar ook talrijke giftige stoffen onschadelijk gemaakt. In de zomer is het bovendien werkzaam tegen (blauw)algen.

Een groot voordeel ten opzichte van de reguliere luchtpompen is, dat de Sochting Oxydator geen CO2 verjaagt uit het aquariumwater.

De voordelen van toevoer van waterstofperoxide bij acuut zuurstofgebrek van de vissen, bij rotting en de daardoor veroorzaakte troebelingen, tegen kuitschimmel of voor een beter gemoedstoestand van de vissen zijn al langer bekend.

De scheikundige vergelijking in de Oxydator is:
2 H2O2 --> 2 H2O + O2
 
Dus kan ik besluiten dat het perfect samen gaat met een co2 systeem en het water zuurstof rijker maakt en beter voor de vissen?
 
Dan ga ik nu de sochting Oxydator D bestellen. Want de vissen zwemmen egt aan het oppervlakte nu en mijn co2 staat Gwn op groen dus miss is er tog te weinig zuurstof in het water. Ik loop tog geen risico dat de planten minder gaan groeien omdat ik er extra zuurstof in steek hoop ik?
 
Om welke vissen gaat het want als de indicator gewoon groen is dan valt de hoeveelheid co2 best mee. Als deze gelig is dan zit je op meer co2 in je bak.
 
Om welke vissen gaat het want als de indicator gewoon groen is dan valt de hoeveelheid co2 best mee. Als deze gelig is dan zit je op meer co2 in je bak.
Een stuk of 6 neontjes zitten aan opervlakte. En derest ademt heel erg snel! Zelf de corydoras en otocinclussen. Dus nu beetje water ververst. Co2 uit gezet. De Oxydator van mijn garnalen bak er even in geplaatst en daarnet heb ik Oxydator D besteld die ik permanent in de bak ga plaatsen ik zie er geen nadelen aan dus wat denk jij @jessicapilon


Ik veronderstel ook dat die Oxydator verder geen waterwaardes aanpast?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan ga ik nu de sochting Oxydator D bestellen. Want de vissen zwemmen egt aan het oppervlakte nu en mijn co2 staat Gwn op groen dus miss is er tog te weinig zuurstof in het water. Ik loop tog geen risico dat de planten minder gaan groeien omdat ik er extra zuurstof in steek hoop ik?

Dan groeien uw planten niet! Als de planten goed groeien, dan heeft het water genoeg zuurstof.

Het is zelfs zo, dat een aquarium met CO2 meer zuurstof bevat, dan een aquarium zonder CO2.
Dit omdat de planten (mits voldoende voeding) harder groeien.

Deze hoeveelheid zuurstof, is zelfs voldoende om de nacht te overbruggen.

Maar goed, dat terzijde.

Een oxidator kan wel van nut zijn, en jan ook goed samen met CO2.
 
Dan groeien uw planten niet! Als de planten goed groeien, dan heeft het water genoeg zuurstof.

Het is zelfs zo, dat een aquarium met CO2 meer zuurstof bevat, dan een aquarium zonder CO2.
Dit omdat de planten (mits voldoende voeding) harder groeien.

Deze hoeveelheid zuurstof, is zelfs voldoende om de nacht te overbruggen.

Maar goed, dat terzijde.

Een oxidator kan wel van nut zijn, en jan ook goed samen met CO2.
Dat kan ik zeker geloven dat er meer zuurstof in een aqurium zit met co2. Maar het is wel raar dat ze zo naar adem happen terwijl me co2 altijd groen staat en de planten groeien goed en staan mooi fel groen. Maar goed dat ik weet dat de Oxydator geen kwaad kan en geen negatief effect op planten geeft. Het zal mijn ramerizi en neon ten goede komen
 
Heb je een duidelijke foto van de kleur van de indicator want Neons zitten niet echt aan het oppervlak dacht ik zelf. Zijn alle andere waarden in orde?
 
Zoals Marcel al aanhaalde; een aquarium met CO2 bevat in de regel meer zuurstof, dan een aquarium zonder CO2.
En als je vissen lopen te 'happen' hebben ze geen zuurstof tekort, zoals algemeen word aangenomen, maar een CO2 vergiftiging.

Dus ik zou toch maar de CO2 waarden goed gaan (her)bepalen. Een groene checker zegt niet altijd alles.
Misschien hangt deze wel op een verkeerde plaats. Misschien is de vloeistof wel verouderd, of is deze special voor 30ppm ipv 20.
 
Heb je een duidelijke foto van de kleur van de indicator want Neons zitten niet echt aan het oppervlak dacht ik zelf. Zijn alle andere waarden in orde?
Nee ben net vertrokken op weekend dus kan niet egt een foto plaatsen. Product is vorige week geleden vervult dus dat zit ook goed. Jaa andere waarden gemeten en die zijn normaal zoals ze anders zijn. Heb voor weekend die Oxydator laten inzitten. Heb wel gezien dat de beller teller soms raar doet komen meer bellen uit en soms eens minder. Heb deze eergisteren terug moeten bijstellen miss dat ze daarom last van hebben. Normaal moet je er nietmeer aan draaien maar zag dat de bellen plots nietmeer klopte heel raar
 
Ik hanteer in mijn beide bakken CO2 en een Oxidator. Gaat al jaren goed.
 
Integendeel.
1e foto is alleen met oxidator en de andere 2 zijn na toevoeging CO2. Tijdsbestek is ongeveer een jaar.
De laatste is een recente foto en de Limnobium Laevigatum is inmiddels vervangen door Phyllanthus fluitans. Ik vond de lange wortels storend in zulke hoeveelheden.
Als je goed kijkt zie je links achterin mijn oxidator A staan. Ik heb verder geen moeilijke planten. Naast Microsorum trident, Bolbiltus en wat drijfplanten, is het meerendeel traaggroeiers. Bucephalandra's, Anubias en Cryptocorines. Weinig tot geen alggroei op de bladeren van de traaggroeiers en ik vind niet dat de CO2 en de oxydator elkaar in de weg zitten. Ja, ik heb her en der algen in de bak maar dat stoort mij persoonlijk niet zolang het geen plaag wordt en de Gastromyzons en Stiphodons grazen het af. Ik denk wel dat de plantkeuze van invloed kan zijn (veeleisende planten bijv.) maar bij mij werkt de combi naar tevredenheid.

XsVsGpbMOF_R1Y94twYO1Kptp-dVPa0A.png


XsVsGpbMOF_R1Y94twYO1Kptp-dVPa0A.jpeg


XsVsGpbMOF_R1Y94twYO1Kptp-dVPa0A.png
 

Terug
Bovenaan