Co2 set


A

Anne1000

Guest
Wij hebben een bak van 1000 liter. Nu doen we er altijd vloeibaar co2 bij in.
Iemand ervaring in een co2 set? Wat is de beste keus?

Bedankt alvast!
 
De meeste bekende merken zijn wel goed en het is maar net wat je budget is hiervoor en welke luxe je eventueel wil qua controller.
 
Bedankt! Maar dan zie ik dat jouw set tot 500 liter gaat. En wij hebben 1000 liter. Maakt dat dan niet uit?

Wij hoeven niet luxe te hebben maar gewoon 1 die werkt.
 
Nou met de meeste sets kun je je vissen goed vergassen hoor :br: eerdergenoemde regulator werkt op max 3-4 bar werkdruk. Genoeg om makkelijk 2 interne atomizers te voorzien. De melding voor 500l duid meer op het bijbehorende diffusortje. En die koop je (een reactor of atomizer) voor een paar tientjes naar je formaat bak.
 
Ik heb een set van AZ Aqua. Was volgens mij 130 euro voor fles met regulator en magneetventiel, Prima spul
 
Ik kan wel zeggen dat je met een grote bak ook een grote co2 fles moet aanschaffen want anders moet je om de haverklap vullen en een grote fles is in verhouding goedkoper om te vullen.Ik gebruik flessen van 2 kilo. 5 kilo kan ik net niet kwijt namelijk.
 
Bedankt voor de reacties! Het wordt mij een beetje duidelijk. Ik had er1 gezien van jbl. Maar die was tot 600liter. Maar daar kan ik dus wat bij kopen wat dan tot 1000 liter gaat?
En die az aqua set is dat ook voor zoveel liter ? Lijkt me qua verhouding zon verschil met prijs

Hoevaak moet je de flessen verwisselen van 2kg?
 
Ik doe met een fles van 2 kilo op een meterbak van 190 liter zo n 5 maanden maar het hangt ook af van je kraanwater en hoe hoog je de co2 wil hebben. Het is dus moeilijk te voorspellen.
 
Ik heb die set van AZaqua op een bak van 350 liter. 2kg fles eronder en een JBL inline diffuser. Veel planten. Ik draai op 200 bellen per minuut en dan doe ik er nog wel bijna 3 maanden mee hoor.
De Manometer bij die set kan ook ruim 2 bar werkdruk aan dus die kan je denk ik ook wel op meerdere atomizers aansluiten. Volgens mij is die JBL diffuser strikt genomen niet groot genoeg voor een 1000 liter bak.

Wat betreft prijs heb je gewoon een fles nodig, manometer/drukventiel en magneetventiel. Dat zijn een beetje de basics. Vervolgens moet je die CO2 in de bak krijgen. Met een mini diffuser ga je in een 1000 liter bak nooit genoeg CO2 krijgen, maar dat ligt dan aan je diffuser en niet aan je fles en ventielen enz. Dus dan heb je OF meer diffusers nodig, of grotere.
 
Ik heb het wellicht al gezegd maar ik heb ze allebei op MP gekocht voor nog geen 100 euro en met een 2 kilo fles en verder compleet.
 
Ik heb die set van AZaqua op een bak van 350 liter. 2kg fles eronder en een JBL inline diffuser. Veel planten. Ik draai op 200 bellen per minuut en dan doe ik er nog wel bijna 3 maanden mee hoor.
De Manometer bij die set kan ook ruim 2 bar werkdruk aan dus die kan je denk ik ook wel op meerdere atomizers aansluiten. Volgens mij is die JBL diffuser strikt genomen niet groot genoeg voor een 1000 liter bak.

Wat betreft prijs heb je gewoon een fles nodig, manometer/drukventiel en magneetventiel. Dat zijn een beetje de basics. Vervolgens moet je die CO2 in de bak krijgen. Met een mini diffuser ga je in een 1000 liter bak nooit genoeg CO2 krijgen, maar dat ligt dan aan je diffuser en niet aan je fles en ventielen enz. Dus dan heb je OF meer diffusers nodig, of grotere.

200 bellen per minuut?! bespeur ik hier een typefout??? 200bellen per minuut is HEEL veel voor een 350Liter bak of ik zie ik iets over het hoofd?
ik heb zelf een aquarium van 450Liter vol met planten en ik ben van 2bellen per seconde naar 1 per seconde gegaan. oftewel maar 60 per minuut. Dit met de standaard dennerle co2 flipper die bij de co2 set zat.
Ik heb ook aardig wat ervaring met JBL, de JBL diffusor na 2 weken al weggegooid, was een verspilling van co2, fles ging 3x zo snel leeg. Meerdere klanten hebben deze al teruggebracht, veel klachten over JBL gehad.
Zelfs groothandels in Nederland stoppen of zijn al gestopt met verdelen van dit merk wegens de kwaliteit.

Wij hebben een bak van 1000 liter. Nu doen we er altijd vloeibaar co2 bij in.
Iemand ervaring in een co2 set? Wat is de beste keus?

Bedankt alvast!

Ik zou kiezen voor een CO2 set met een 2kg fles, dit omdat deze langer meegaat en dus minder vaak gevuld hoeft te worden. Hoe uitgebreid deze set wordt is door u te bepalen, er zijn sets zonder of met magneetventiel en sets die computer gestuurd zijn.
Voor een bak van 1000Liter zijn vrijwel geen sets en is het niet makkelijk de juiste diffuser te vinden, maar er is wel een reactor van dupla die aquaria tot 5000Liter aankan. Is wel wat prijziger in aanschaf maar werkt wel vele malen beter dan de andere diffusers. De meeste aquariumspeciaalzaken hebben deze wel liggen en kunnen meer informatie verschaffen.
 
Elk aquarium is anders en behoeft meer of minder co2 dan de ander, maar ik ga altijd uit van 20bellen/minuut op 100liter, en van daaruit bepaal ik hoeveel bellen per minuut ik ongeveer moet toevoegen in andere aquaria.
 
Bedankt voor de reacties. Nu hebben we een co2set gekocht via marktplaats. Nu nog een vraag. Wij hebben een bioloog . Hoe kunnen we de co2set hier het best mee gebruiken? Co2 set gaat dan via de bioloog. Hebben we dan ook een diffuser nodig? Wat is het beste?
 
Intussen alles aangesloten. Nu heb ik 1 bel per seconde. Zit ik dan goed? Even afwachten wat de planten gaan doen? Of moet ik het nu al verhogen?
 
Heb je een drop checker? Ik zit zelf al op 120bpm dus 2 bellen per seconde na wat stoeien in een 160liter aquarium. Het is erg afhankelijk van je manier van oplossen, je waarden en je beplanting.

Je zou het ff een paar dagen kunnen aankijken hoe de vissen reageren alvorens je hem opschroeft
 
Nee heb geen drop checker. Oh dan kan ik hem misschie wel opschroeven. Heb 1000 liter met veel planten..
 
5 bellen per seconde op 128liter hier en weinig plantenmassa :p. Maarja bellen per seconde varieert ook per bellenteller.. water is ook relatief gezien hard hier.
 

Terug
Bovenaan