Co2 probleem!


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste,

Er is iets vreemds bij mijn bak aan de hand, iets vreemds, meer iets tegenstrijdig.
IK heb onlangs een soort beginnende baard alg explosie.
Dit is vaak co2 gerelateerd, maar het vreemde is dat ik de laatste tijd niets heb veranderd aan instellingen van de co2 of iets anders.
Het volgende is het geval,
Ph computer ingesteld op 6,1(dit is voor een normale bak erg laag)ik heb 3 dropchecker erin hangen en zijn allemaal licht groen.
Mijn KH is 8 wat dus inhoud ik meer dan 130 mg/l co2 heb en waarschijnlijk geen vis in kan leven.
Nu heb ik vanmorgen de ph gemeten met een wespro druppel test die uit kwam op 7,5 en dan zou ik uitkomen op een co2 van 8 mg/l wat dus de baard alg zou kunnen verklaren.
Hier wordt altijd gezegd dat een ph computer nauwkeuriger is dan een ph druppel test.
Mijn dropcheckers spreken dit verhaal dan weer tegen want die zijn licht groen en die zouden bij een KH van 8 en een PH van 7,5 gewoon blauw moeten zijn.
Is mijn computer soms niet goed het is een Dennerle.
Ph elektrode is een glas hervulbare van agro tools welke ik gewoon goed kan ijken.
De co2 los ik op dmv een zelf gemaakte cerges reactor.
Hier nog de rst van mijn water waardes:
No3 10 mg/l
Po4 2,0 mg/l
Kh 8
Gh 7
Deze zijn gemeten vlak voor de wekelijkse water wissel van 50 %.
Ik volg de EI methode.
Ik hoop dat een van jullie een idee heeft wat hier aan de hand is of zie ik iets over het hoofd
 
Bij mij zit de Dennerle er ook altijd naast. Soms tussen de 0.4 en 0.8 verschil met een prof probe. De temp is bij de Dennerle ook van belang.
 
Nu heb ik vanmorgen de ph gemeten met een wespro druppel test die uit kwam op 7,5 en dan zou ik uitkomen op een co2 van 8 mg/l wat dus de baard alg zou kunnen verklaren.
Gelet op de kleur van de dropcheckers heb je meer dan 8 mg co2.
Ik heb ook een dennerle controller die op 6.7 staat en met een Voltcraft digitale ph pen meet ik 6.68 dus dat is goed. Of je probe niet correct is dat kan ik niet bepalen maar ik heb er een van Aqua Noa die vrij nieuw is en zoals ik al schetste klopt de ph redelijk als ik dat test met een losse ph pen.
Ik weet niet of het aan je probe kan liggen dat de waarde niet juist is want normaliter zijn de dropcheckers wel betrouwbaar.
 
De pH electrodes gaan dorgaans maar 1-2 jaar mee.
Het probleem met pH elecrrodes is doorgaans niet de vulling welke kan vervuilen of minder sterk kan worden.

Maar het pH gevoelige glas, raakt zijn werking kwijt.

Het blauwe (soms groene) glazen kopje van de electrode dat is zeer gevoelig voor H+ ionen.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet gevoelig is voor andere positief geladen ionen.
Als het membran verouderd kan het meer reageren met andere positief geladen ionen. En dan meet de electrode dus niet alleen H+ ionen.
Met andere woorden, de selectiviteit neemt af. Je kunt de electrode nog wel kalibreren, want in buffer zit alleen H+ ionen.
Maar in je aquarium reageerd de electrode op de andere ionen.

Daarom na zeker 2 jaar de electrode vervangen. Zeker als je ook al rare waardes krijgt.

En zoals altijd. Er zijn ook uitzonderingen. En sommigen hebben hun electrode al meerdere jaren in gebruik.
 
Misschien heb ik iets gemist maar ik hoor niets over de controller. Net zoals een electrode er naast kan zitten kan er ook van alles mis zijn met een controller.
 
Is het mogelijk om een calibratie van je systeem te doen? Als een electorale verouderd verloopt hey gemeten potentiaalverschil tgv pH waarde.
 
ik kan dus gewoon op mijn dropcheckers varen?
hoe kom ik er achter of mijn computer nog goed is?
een nieuwe probe is zo geregeld, maar een nieuwe computer kost meer.
die hervulbare die ik nu heb is denk ik 1,5 jaar oud, die moeten dan toch veel langer mee gaan?
 

Terug
Bovenaan