CO2 op peil houden bij waterwissels?


Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Hallo hallo,

Kort vraagje.. hoe moet / kan ik omgaan met het verlaagde co2 niveau bij waterwissels? En wat is normaal hierbij?

Zaterdag heb ik +/- een 35 liter waterwissel gedaan bij m'n 180 liter bak. Het co2 niveau is nog niet hersteld na +/- 36 uur. Ik heb het idee dat ik m'n co2 dus een tikkie hoger moet zetten. Ik heb op dit moment een bpm van 25 en het co2 niveau blijft hiermee constant, voor zover ik kan zien. Bijgevoegd 2 foto's van het niveau voor de waterwissel (groen) en na 36 uur na de waterwissel (blauw).

Ik ben bang dat als ik het iets hoger zet dat het co2 dan constant hoger op blijft lopen en dat ik dus uiteindelijk constant moet bijstellen.

Wat is normaal hierbij en wat zijn mijn opties?

Edit: ik heb denk ik wel de oplossing gevonden en dat is dat ik het moment aanpas wanneer ik de co2 aanzet. Op dit moment 1 uur van te voren en als ik dat aanpas naar bijv. 2 of 3 uur van te voren moet het co2 niveau wel stijgen denk ik. En als dan het niveau dan weer normaal is dan de tijd weer terug zetten. Dat is niet een ingrijpende handeling. Goede oplossing?

Mvg!
 

Bijlagen

  • 20221221_095547.jpg
    20221221_095547.jpg
    97.7 KB · Weergaven: 64
  • 20221226_064615.jpg
    20221226_064615.jpg
    76.8 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:
Hoi @Nicktrix

Je begint bij het einde van het verhaal. Ik zou eerst gegevens, foto's adviseren van wat je gebruikt om de CO2 op te lossen in het aquarium.

Zelf heb ik inderdaad eerst de CO2 druppels hoger ingesteld om te beginnen. Daarna heb ik het eerst met een uur eerder ingesteld voordat de verlichting aan springt. Dat was niet voldoende en nu springt het CO2 twee uur eerder aan.

Een beeld van mijn dropchecker, lichtgroen.

IMG20221220222820.jpg


Ik zou je ook aanraden om extra informatie te geven, foto's over de installatie die je gebruikt. Een grotere hervulbare fles is over het algemeen het gunstigste maar er zijn meer opties.
 
Kort vraagje.. hoe moet / kan ik omgaan met het verlaagde co2 niveau bij waterwissels? En wat is normaal hierbij?
A;s je voldoende toevoegt dan moet na een uur of 4 vaak wel de normale kleur weer terug zijn denk ik. Ik ververs zelf de helft en dan wijkt ie daarna flink af maar na een uur of 6 is die weer op de gewenste kleur.
 
A;s je voldoende toevoegt dan moet na een uur of 4 vaak wel de normale kleur weer terug zijn denk ik. Ik ververs zelf de helft en dan wijkt ie daarna flink af maar na een uur of 6 is die weer op de gewenste kleur.
Plaats eens een foto van jouw dropchecker @jessicapilon. šŸ™‚
 
Als het licht straks aangaat zal ik dat doen maar vergeet niet dat een foto aardig de kleur kan laten vertekenen. Hij is hier lichtgroen maar niet gelig zoals de jouwe Andre. Nu heb ik ook maar net iets meer dan 20 lumen moet ik zeggen.
 
Zelf heb ik inderdaad eerst de CO2 druppels hoger ingesteld om te beginnen. Daarna heb ik het eerst met een uur eerder ingesteld voordat de verlichting aan springt. Dat was niet voldoende en nu springt het CO2 twee uur eerder aan.
Net voordat ik je bericht las heb ik bedacht dat de co2 beter 2 uur van te voren aan en uit kan gaan i.p.v. 1 uur er voor en na. Dat aangezien er dan de zelfde hoeveelheid co2 wordt toegevoegt maar dat de start beter is.. de planten zouden een soort van actiever zijn aan het begin van "de dag". Dat als eerste.

Het co2 niveau blijft met 25 bpm aardig constant ik heb wel het idee dat het gemiddelde niveau heel erg langzaam zakt naar mate de dagen verstrijken. Ik heb de eerste dagen veel foto's gemaakt en ik zie hierin wel een klein verschil.

Ik heb dus met de nieuwe 2 uur / 2 uur instelling er voor gekozen om de co2 vandaag 4 uur uur voor het licht aan gaat aan te zetten. Dit om het co2 niveau te herstellen naar normaal. Ik ga dus kijken of 2 uur extra het co2 niveau voldoende hersteld. Dan kan ik deze instelling gebruiken bij een waterwissel. Zo niet dan pas de start tijd nog aan. Het is dus ff een beetje er mee spelen tot ik de juiste instelling gevonden heb.

Ik ga proberen het co2 niveau ook een aantal dagen op dezelfde tijden fotograferen zodat ik dat kan vergelijken of het niveau idd langzaam daalt met deze bpm. In dat geval zal ik de start van de co2, voor het licht aan gaat moeten verlengen naar bijv. 2,5 uur i.p.v. 2 uur. Of ik moet de bpm dan ietsje verhogen. Dit dus om het niveau dus op peil te houden. Ik wil eigelijk alleen niet teveel spelen met de bpm want die is niet erg makkelijk in te stellen. Dus zou ik dus eerder willen kiezen om de co2 ietsje eerder aan te zetten als het niveau te veel gezakt is. Ik weet alleen niet of deze manier er voor zorgt dat de co2 teveel schommelt..
 
A;s je voldoende toevoegt dan moet na een uur of 4 vaak wel de normale kleur weer terug zijn denk ik. Ik ververs zelf de helft en dan wijkt ie daarna flink af maar na een uur of 6 is die weer op de gewenste kleur.
Zie mijn laatste bericht. Daar geef ik wat meer info.
 
Noem het eerder gelig maar ben benieuwd wat anderen daar dan van vinden
Ik vind dat ook geel. Hier heb ik een foto van wat ik licht groen vind.
 

Bijlagen

  • 20221221_034927.jpg
    20221221_034927.jpg
    97.9 KB · Weergaven: 74
Nou nu ik dat zie hoef ik geen foto meer te maken en de mijne kleurt ook ongeveer zo hoor.
 
zou je ook aanraden om extra informatie te geven, foto's over de installatie die je gebruikt. Een grotere hervulbare fles is over het algemeen het gunstigste maar er zijn meer opties.
Ik ben gestart met de colombo profi set. Het is me eerste co2 installatie want ik wou niet gelijk een set zelf samenstellen. Neem aan dat een foto dus niet nodig is šŸ™‚
 
Ik gebruik trouwens 20 mg/l vloeistof maar dat is niet heel erg relevant voor de vragen die ik heb
 
Nee maar wel is het zo dat bij 20 mg vloeistof hij echt lichtgroen mag zijn hoor.
 
Voor wat betreft het starten, je moet er eigenlijk voor zorgen dat als het licht aangaat de ph op de juiste waarde is. Ik weet niet of je dit kan meten. Hier stijgt de ph tijdens de nacht zo n 0,3 en als ik hem 1,5 uur eerder dan het licht laat starten dan is de ph met het aangaan van het licht weer op de juiste waarde,
 
Me enigste vraag op dit moment is nog of het co2 niveau niet te veel wisselt als ik het niveau op peil hou d.m.v. met de start tijd te spelen. Dus elke dag 's avonds kijken of ik de co2 2 uur van te voren aanzet als het niveau goed is en 2,5 uur als het niveau iets moet stijgen.. de stop tijd van de co2 hou ik dan standaard op 2 uur van te voren.

Ik ben bang dat ik de bmp niet precies genoeg kan regelen om dit op te lossen. De knop is redelijk gevoelig namelijk..
 
Je zal altijd zien dat de ph tijdens de nacht oploopt tenzij je met een controller werkt. Een verschil van zo n 0,3 is geen probleem.
Maar zoals ik al zei is het het mooiste als je ph bij het aangaan van het licht op het nivo is dat er ook gedurende de dag is.
 
Voor wat betreft het starten, je moet er eigenlijk voor zorgen dat als het licht aangaat de ph op de juiste waarde is. Ik weet niet of je dit kan meten. Hier stijgt de ph tijdens de nacht zo n 0,3 en als ik hem 1,5 uur eerder dan het licht laat starten dan is de ph met het aangaan van het licht weer op de juiste waarde,
De ph waarde blijft volgens mij redelijk constant. Ik had een max verschil van inderdaad zo'n 0,3 gemeten. Ik moet zeggen dat dit met teststrips was maar ik had er wel een redelijk aantal van gebruikt dus dat gaf wel een redelijk goed beeld denk ik omdat ik er dus zoveel gebruikt had. Zodra ik de druppeltesten in huis heb kan ik dit preciezer meten.
 
Opzich is dat dan niet verkeerd denk ik. Het is even uitvogelen hoelaat de co2 moet aanslaan om deze de ph op de goede waarde te laten krijgen als het licht aangaat.
 
Ik heb de hoeveelheid CO2 nu ook verminderd. Ik ben wel benieuwd naar wat je gebruikt om de CO2 op te lossen in het aquarium.
 
Nee maar wel is het zo dat bij 20 mg vloeistof hij echt lichtgroen mag zijn hoor.
Ik zal er bij vermelden dat ik de co2 eigelijk heb aangeschaft om het licht langer aan te kunnen laten en niet persee voor optimale plantengroei. De planten in me andere bak zonder co2 groeien als kool dus een verbeterde groei vond ik niet helemaal nodig.
 
Ik ben wel benieuwd naar wat je gebruikt om de CO2 op te lossen in het aquarium.
De 3 in 1 diffuser van de colombo profi set dus šŸ˜„

Hier een foto. Je ziet hem tegen de achterwand.
 

Bijlagen

  • 20221220_172743.jpg
    20221220_172743.jpg
    468.3 KB · Weergaven: 78
Voor wat betreft het starten, je moet er eigenlijk voor zorgen dat als het licht aangaat de ph op de juiste waarde is. Ik weet niet of je dit kan meten. Hier stijgt de ph tijdens de nacht zo n 0,3 en als ik hem 1,5 uur eerder dan het licht laat starten dan is de ph met het aangaan van het licht weer op de juiste waarde,
Nu ik de instellingen van het aan / uit verander moet ik weer opnieuw meten begrijp ik.
 
Een handige extra tip lijkt me gunstig. Ik zou je aanraden om met voer of met wat vloeibaar filtermedium van Easylife (tip van @benvo) te controleren hoe de distributie is van je filter.
 
Een handige extra tip lijkt me gunstig. Ik zou je aanraden om met voer of met wat vloeibaar filtermedium van Easylife (tip van @benvo) te controleren hoe de distributie is van je filter.
Op die foto van de net staat de uitlaat van het filter omhoog. Ik heb naar de waterflow gekeken en heb hem tegen de achterwand gedraait. Dus hij staat anders als op de foto.

Het voer gooi ik links aan de voorkant in de bak en stroomt dan naar rechts..

Als ik de belletjes van de co2 in het water moet geloven is de waterflow goed, want die zitten door heel de bak verspreid. Rechts in de hoek aan de voorkant is de stroming het minst..
 
Rechts in de hoek aan de voorkant is de stroming het minst..
Meestal heb je aan de uiteinden in de hoeken weinig of geen buis met gaatjes maar dat is maar een beperkte afstand. Daar kan de stroming wellicht wat minder zijn.
Alles hangt ook weer af van het debiet van je filter.
 
Meestal heb je aan de uiteinden in de hoeken weinig of geen buis met gaatjes maar dat is maar een beperkte afstand.
Heb je het over een spraybar? Die heb ik niet namelijk..
 
Je zal altijd zien dat de ph tijdens de nacht oploopt tenzij je met een controller werkt. Een verschil van zo n 0,3 is geen probleem.
Dit is in jouw bak zo.
Bij mijn en bij anderen die zonder magneetventiel co2 toedienen net omgekeerd.
Dan heb je net de hoogste co2-waarde net als je verlichting aangaat.
Op einde verlichting is hier de co2 continu test donkergroen en is de ph +- 0,6 gestegen.
 
Dit is in jouw bak zo.
Bij mijn en bij anderen die zonder magneetventiel co2 toedienen net omgekeerd.
Dan heb je net de hoogste co2-waarde net als je verlichting aangaat.
Op einde verlichting is hier de co2 continu test donkergroen en is de ph +- 0,6 gestegen.
Wat zijn acceptabele waarden m.b.t. het verschil van de ph?
 
Uit oogpunt vissen zou ik zeggen gemiddeld natuurlijke co2 verloop in hun oorspronkelijk biotoop.
Veel100%plantenbakken/mannen/vrouwen stellen hun co2 in op op de co2drop-methode.
Tussen niet en wel Co2 toedienen gaan deze dan minimaal 1Ph punt verschil aanhouden
 
Is 1 ph punt verschil acceptabel met vissen? Gewoon voor de informatie. Ik kom zelf aan ongeveer 0.2 / 0.3 maar dit is met teststrips. Btw wel stuk of 10 teststrips gebruikt, binnekort ga ik druppelen om het preciezer te meten.

Edit: ik had niet helemaal goed gelezen.. ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit informatie ben tegengekomen over de ph waarden van het natuurlijk biotoop van de vis? Kan aan mij liggen natuurlijk. Wat wordt gemiddeld genomen als acceptabel beschouwd met vis?

Edit 2: ik zei dat een beetje verkeerd maar met andere woorden als de ph van 8 naar 5 zakt binnen een dag dat de vis dat niet erg leuk gaat vinden lijkt me. Als voorbeeld voor me sluierstaarten. Ze hebben wel een bereik van ph 5-8 bijvoorbeeld. Ik bedoelde de ph "schommelingen" van het natuurlijk biotoop..
 
Laatst bewerkt:
Uit oogpunt vissen zou ik zeggen gemiddeld natuurlijke co2 verloop in hun oorspronkelijk biotoop.
Veel100%plantenbakken/mannen/vrouwen stellen hun co2 in op op de co2drop-methode.
Tussen niet en wel Co2 toedienen gaan deze dan minimaal 1Ph punt verschil aanhouden
 
Is 1 ph punt verschil acceptabel met vissen? Gewoon voor de informatie. Ik kom zelf aan ongeveer 0.2 / 0.3 maar dit is met teststrips. Btw wel stuk of 10 teststrips gebruikt, binnekort ga ik druppelen om het preciezer te meten.
De +1ph drop wordt beetje als de(veilige) standaard richtlijn gezien om Co2 toe te dienen in de Angelsaksische en Aziatische plantenbakken.
De vissen hebben volgens me weinig/geen last van want Ph schommelingen kunnen in natuurlijke wateren kunnen veel groter zijn.
Waar ze wel problemen/stress is de snelheid waarmee het gebeurd.
Over jou 0,2 a0,3 ph verschil zou ik me geen zorgen maken.
 

Terug
Bovenaan