Co2 en wateroppervlak beweging.


W

willy99

Guest
Ik gebruik pas 2 maand Co2 en dus nog niet veel ervaring hiermee.
Ik stel mijn ph via mijn controller automatisch af op mijn kh. Bvb momenteel een kh van 8, ph naar 7.1. Met 60 bpm lukt dit aardig als ik de uitstroom van de binnenfilter zo zet dat het wateroppervlak slechts licht in beweging is de uitstroom van de externe fliter is onder water naar de Co2 flipper en verwarming gericht. De planten doen het goed, geen of heel weinig algen maar als ik de uitstroom zo zet dat het oppervlaktewater meer in beweging is vind ik dat de vissen er confortabeler uit zien. Het gevolg is wel dat de ph tijdens de uren met 100% licht stijgt naar 7.15 a 7.18.
Kan ik hierdoor op termijn minder goede plantengroei en algen krijgen? Moet ik het aantal bpm verhogen, of ga ik dan terug minder beweging bij de vissen zien? Wat is jullie ervaring hier mee?
 
hoe groot is de bak?
60 bpm is redelijk veel in mijn ogen, maar ik gebruik geen bellenteller dus heb geen idee hoeveel ik nu erin pers.
ik heb een constant checker van dennerle en die hou ik op groen/geel gedurende de dag.
ph is als ik test ongeveer 6.5, kh en gh test ik niet
 
Ik pers in de meterbak 150 bellen om de ph van 7.9 naar 6.6 te krijgen. Hoeveel je nodig hebt hangt af van de omstandigheden.
Als je oppervlaktebeweging hebt dan is er dus meer gasuitwisseling en zal je wat co2 kunnen verliezen.
 
jessicapilon zei:
Ik pers in de meterbak 150 bellen om de ph van 7.9 naar 6.6 te krijgen. Hoeveel je nodig hebt hangt af van de omstandigheden.
Als je oppervlaktebeweging hebt dan is er dus meer gasuitwisseling en zal je wat co2 kunnen verliezen.

Ik zie aan mijn ph en het meer aanslaan van de automatische ventiel dat hoe meer oppervlaktebeweging ik heb hoe meer CO2 ik moet toevoegen. Maar weet geen antwoord of meer oppervlaktebeweging en dus meer co2 toevoeging om op mijn ideale ph waarde te komen ook meer zuurstof in het water brengt en of het meer toevoegen van co2 om mijn gewenste ph waarde te bereiken ook de zuurstof er uit jaagt.
Misschien mijn vraag eens anders stellen: Jaagt meer CO2 de zuurstof uit je water, of heb ik gezonder water voor mijn vissen meer zuurstof te geven (door oppervlaktebeweging) en meer CO2 (voor mijn planten) om het verlies van co2 door oppervlaktebeweging te compenseren, of jaagt de CO2 altijd de zuurstof uit het water.
Dus: kan je veel CO2 in het water hebben en tegelijkertijd veel zuurstof?
 
Ik ben geen scheikundige hoor. Zover ik weet kun je prima goede zuurstofwaarden en co2 waarden hebben in je bak. Hoe dat precies kan ik niet zeggen maar dat is wat ik heb gelezen.
Hoe meer beweging aan het oppervlak des te meer uitwisseling van gassen zul je hebben.
Dus het is heel goed mogelijk dat je co2 verliest door de oppervlaktebeweging.
De kenners kunnen dit vast beter uitleggen en ook hoe dit dan werkt.
 
jessicapilon zei:
Ik ben geen scheikundige hoor. Zover ik weet kun je prima goede zuurstofwaarden en co2 waarden hebben in je bak. Hoe dat precies kan ik niet zeggen maar dat is wat ik heb gelezen.
Hoe meer beweging aan het oppervlak des te meer uitwisseling van gassen zul je hebben.
Dus het is heel goed mogelijk dat je co2 verliest door de oppervlaktebeweging.
De kenners kunnen dit vast beter uitleggen en ook hoe dit dan werkt.

Bedankt, Ben ook geen scheikundige, hoop dat ik van de kenners een antwoord krijg.
 
Ik kan het scheikundig niet uitleggen maar weet (ook uit eigen ervaring) dat veel oppervlaktebeweging (agv. spraybar/uitmonding filter boven wateroppervlak plaatsen) uitwisseling van gassen bevordert. Hierdoor neemt de hoeveelheid zuurstof in het water toe en Co2 af. Dus moet je ook meer Co2 toevoegen om het gewenste (ph) niveau te bereiken, wat op zijn beurt weer de zuurstof uit het water verdrijft. Dus dwijl je met de kraan open.
 
Dus Co2 verdrijft zuurstof uit het water?
 
CO2 verdrijft geen zuurstof uit het water. Dit zal pas gebeuren als de CO2 concentratie zo groot is, dat er voor zuurstof geen plaats meer is. Maar dan is je bak gevuld met bruiswater.

CO2 toevoeging kan er zelfs voor zorgen dat gedurende de dag de zuurstof concentratie stijgt. Dit omdat de planten beter gaan groeien, en zuurstof afgeven.
Op een bepaald moment zie je zelfs zuurstof bellen van de planten komen. Op dat moment is het water verzadigd van de zuurstof. Dus er kan geen zuurstof meer oplossen in het water.

Als het donker is gaan je planten juist zuurstof gebruiken. En geven CO2 af. Hierdoor daalt de pH gedurende de nacht.

Je kunt met oppervlakte beweging zorgen dat er wel wat gasuitwisseling is. Hierdoor zorg je ervoor dat mn 's nachts de zuurstof voorziening op pijl blijft.
Overdrijf dit niet. Een lichte rimpel is al voldoende.
 
Marcel,
In hoeverre en wanneer verdrijft dan zuurstof door gasuitwisseling de co2 uit je bak??
Men zegt soms niet teveel beweging te willen hebben omdat dan de co2 wordt weggejaagd uit het water.
 
Dat klopt ook wel. Teveel beweging is niet goed. Omdat wij een onnatuurlijk hoog CO2 gehalte hanteren in het aquarium.
Dus bij veel waterbeweging gaat er CO2 uit.
Maar als je een uitstomer onderwater uit laat komen en deze horizontaal uit laat stromen. Dan heb direct onder het wateroppervlak een stroming. Zonder dat het oppervlak wild beweegt. Je hebt dan voldoende uitwisseling voor de nacht.
En niet teveel uitwisseling, dat de CO2 verdreven wordt.

Het is ook niet dat zuurstof de CO2 uit het water duwd, maar meer dat door uitwisseling het koolzuur graag uit het water wil, omdat de concentratie onnatuurlijk hoog ligt.

Op mijn werk is het andersom, daar hebben wij bij zuurbepalingen last van de CO2 in de lucht. Deze lost op in het water, waardoor de zuurbepaling hoger uitvalt.
Wij moeten dan stikstofgas over het wateroppervlak leiden.
 
biljoenblik zei:
Je hebt dan voldoende uitwisseling voor de nacht.
En niet teveel uitwisseling, dat de CO2 verdreven wordt.




Maar in de nacht (geen licht) is er geen CO2 opname door de planten?


Groet,
Ben.
 
biljoenblik zei:
Dat klopt ook wel. Teveel beweging is niet goed. Omdat wij een onnatuurlijk hoog CO2 gehalte hanteren in het aquarium.
Dus bij veel waterbeweging gaat er CO2 uit.
Maar als je een uitstomer onderwater uit laat komen en deze horizontaal uit laat stromen. Dan heb direct onder het wateroppervlak een stroming. Zonder dat het oppervlak wild beweegt. Je hebt dan voldoende uitwisseling voor de nacht.
En niet teveel uitwisseling, dat de CO2 verdreven wordt.

Het is ook niet dat zuurstof de CO2 uit het water duwd, maar meer dat door uitwisseling het koolzuur graag uit het water wil, omdat de concentratie onnatuurlijk hoog ligt.

Op mijn werk is het andersom, daar hebben wij bij zuurbepalingen last van de CO2 in de lucht. Deze lost op in het water, waardoor de zuurbepaling hoger uitvalt.
Wij moeten dan stikstofgas over het wateroppervlak leiden.

Duidelijk :thumbs:.
 
Bedankt, ga het houden op een lichte oppervlakte beweging, en 60 bpm, zo houd ik mijn
Ph op gewenst niveau.
Heb heel wat bijgeleerd.
 
Daar is een forum dan ook voor Willy ;).
Succes.
 
De benodigde CO2-bemesting is afhankelijk van hoeveel CO2 er verloren gaat en ook van de verhouding productie/verbruik. Ik probeer in mijn aquarium (400 liter) de oppervlaktebeweging tot een minimum te beperken waardoor 5 bellen per minuut volstaan (ook door het grote visbestand t.o.v. het plantenbestand).

Die oppervlaktebeweging is mi niet nodig. Je verliest naast CO2 (die je dan extra moet gaan toevoegen) namelijk ook opgelost zuurstofgas. Die CO2 die je bemest wordt namelijk door planten omgezet in zuurstofgas waardoor ook de concentratie hiervan zal gaan toenemen met als gevolg dat ook dit extra zuurstofgas door oppervlaktebeweging sneller zal verdwijnen uit het water.

CO2 jaagt ook helemaal niet de zuurstof uit het water. Beiden kunnen samen in het water aanwezig zijn en de oplosbaarheid is eerder afhankelijk van de (lucht)druk, temperatuur, ....

Zuurstofgas zal pas spontaan uit het water gaan verdwijnen (het oppervlakteverlies dus niet meegerekend) als de oplosbaarheid is bereikt. In de lucht (waarmee een evenwicht wordt gevormd) bevindt zich 20,9% zuurstof. Dat betekent dat planten die zuurstof produceren het zuurstofgehalte met bijna 400% kunnen doen toenemen. Het is pas dan dat zuurstof ook andere gassen zal gaan verdrijven want dat zuurstofbelletje dat dan wordt gevormd zal eigenlijk gewoon het contactoppervlak met de gasfase vergroten: er zal dus ook CO2 in dat zuurstofbelletje komen. Omgekeerd kan dat niet: de oplosbaarheid van CO2 is zo hoog dat de vissen al lang het loodje zouden leggen en je ze met doorsnee CO2-bemesting zelfs nauwelijks kan bereiken.

Dus zonder al te veel oppervlaktebeweging ben je (als het goed is) in staat om zowel het zuurstofgehalte als het CO2-gehalte op een hogere en, voor een aquarium met zowel vissen en planten, interessantere waarde te houden.
 
Volgens mij klopt dit maar tot op zekere hoogte.
Mij is verteld, en heb zelf ook ervaren dat het zo is, dat bij een slechte gasuitwisseling je CO2 gehalte geen stabiel niveau zal vinden, maar zal blijven stijgen.
Ook heb ik begrepen dat een goede oppervlaktebeweging juist wel zorgt voor meer zuurstof in het water...

Ik zou met toevoeging van CO2 idd niet overdrijven qua oppervlaktebeweging, maar een klein beetje lijkt mij juist wel goed... (Wat jij in principe ook zegt in je laatste alinea)
 
Bij een slechte gasuitwisseling zal het CO2-gehalte niet blijven stijgen. Planten verbruiken en vissen produceren. Als je CO2-bemesting gebruikt en het CO2-gehalte blijft stijgen dan dien je gewoon de CO2-bemesting lager te draaien. Blijkt dat er meer geproduceerd wordt dan de planten verbruiken dan zal het CO2-gehalte inderdaad stijgen (hoewel ook dan ooit opnieuw een evenwicht bereikt wordt met de atmosfeer, ook al wordt het CO2-verlies niet bevordert door oppervlaktebeweging) maar als er meer geproduceerd wordt dan er wordt verbruikt dan dien je ook niet aan CO2-bemesting te doen. En dan zal de hogere productie uiteraard ook betekenen dat er ook in hogere mate zuurstofgas wordt verbruikt en zal de concentratie hiervan inderdaad dalen ipv stijgen. In dat geval zijn er 3 mogelijkheden: je voegt regelmatig iets toe (mi aanbevolen bij een lage kH) dat de overschot aan CO2 doet wegreageren, je neemt een bron van CO2-productie weg (bijvoorbeeld turf in het filter als pH/kH/gH dat toelaten) of (bij hogere kH) je belucht het water (dat zorgt dan �n voor meer oppervlaktebeweging �n voor een groter oppervlak). De uitlaat van het filter boven water plaatsen is ook een optie om de CO2-verdrijving en zuurstofopname te bevorderen. Blijkt dan, bijvoorbeeld in een niet-beplant aquarium waar een hoge pH gewenst is, dat de pH zelfs met sterke beluchting vrij laag blijft en de kH vrij hoog en er dus nog meer CO2 moet verwijderd worden dan is het opnieuw een beter idee om de oppervlaktebeweging te beperken, geen uitstroom boven water te hebben en uitsluitend te beluchten waarbij je de lucht eerst door een CO2-filter stuurt (zodanig dat je volledig CO2-vrije lucht door het aquariumwater jaagt en je de laatste ppm uit het water kan krijgen zonder dat de CO2-opname aan het oppervlak dan opnieuw wordt bevordert).

De meeste aquaria bevatten echter voldoende planten en wel dusdanig veel dat ze of netjes in evenwicht zijn of net CO2-bemesting nodig hebben. Neem je dan de oppervlaktebeweging weg dan zit je dus niet in het hogere CO2-gehalte en lagere zuurstofgehalte verhaal maar wel in het goede CO2-gehalte en hoge zuurstofgehalteverhaal. Precies goed voor de aquariumbewoners dus.

Met gasuitwisseling moet je dus rekening houden met de concentratie. Gassen zullen zich gelijk willen verdelen over de lucht en over het water, en wel in die mate dat ze zich graag of niet graag in de gasvormige of in de vloeibare toestand bevinden. Daarom is bijvoorbeeld CO2 zoveel beter oplosbaar in water dan zuurstof, het bevindt zich veel liever in de vloeibare toestand (dan zuurstofgas). Die gassen worden continu uitgewisseld, er gaat dus continu in elk aquarium zowel zuurstof uit de lucht het water en in en tegelijkertijd zuurstofgas uit het water de lucht in. Alleen de snelheid tussen beide is verschillend. Die snelheid is afhankelijk van de concentratie. Nu is die concentratie in de lucht vrij onveranderlijk: 20,9% voor zuurstof en +/- 0,15% voor CO2 dus is de concentratie in het water bepalend voor wat een gas gaat doen aan het oppervlak. Is het zuurstofgehalte hoger dan pakweg 8 ppm (bij 25�C) in het water dan zal er zuurstof verloren gaan. Is het zuurstofgehalte lager dan 8 ppm in het water dan zal er zuurstofgas opgenomen worden uit de lucht. Idem voor CO2 maar dan met +/- 2 ppm.

En dat is dan ook meteen de reden waarom CO2-continutests niet altijd betrouwbaar werken: de concentratie aan gassen is in de afgesloten gasfase van die continutest niet onveranderlijk zoals in de lucht en daar is bij het 'ontwerp' van de CO2-continutest geen rekening mee gehouden. Hierdoor kan een overproductie aan zuurstofgas (en in mindere mate ook stikstofgas) de te meten CO2 verdrijven waardoor de CO2-continutest mogelijk een onderschatting kan geven.
 

Terug
Bovenaan