CO2 drukregelaar wel of geen 2 manometers?


sjorsNWH

Member
Lid geworden
23 juli 2023
Berichten
22
Leeftijd
37
Ik ben voor mijn aquarium aan het kijken naar een CO2 regelaar, ik kan vrij goedkoop een Dennerle Carbo start krijgen, ik wil hier uiteindelijk een hervulbare fles op aansluiten.

Als ik echter kijk naar bijvoorbeeld en eheim drukregelaar, zie ik dat deze bijvoorbeeld 2 manometers heeft. Is dit nu beter of echt veiliger of maakt zoiets weinig uit?
 
Met 2 meters zie je de druk (hoeveel erin zit dus) in de fles en de werkdruk. Ik weet ook niet of deze geschikt is voor drukflessen maar wellicht weet een ander dat.
 
Een Carbo Start is eigenlijk bedoeld voor wegwerpflessen. Er bestaat wel een adapterring voor de standaard flesmaat.

Heb je deze review gelezen?
https://aquaforum.nl/threads/dennerle-carbo-start-e200-co2-systeem.175206/

wellicht een stukje extra info.
Ik lees onderstaande zin in je review Corne en als ik de keuze had dan wist ik het wel:

Let wel dat je voor een volledig compleet CO2 systeem, met hervulbare 2L fles, rond de 200,- betaald. Op lange termijn is dit altijd stukken goedkoper.

Als je nog een magneetventiel moet kopen en later nog een grotere fles dan ben je denk ik snel hetzelfde geld kwijt.
 
Ziet er uit als een mooi setje, iemand een idee hoe lang je met 2kg CO2 doet bij een 200L aquarium waarbij CO2 enkel tijdens verlichten (8 uur) aanstaat? Fles lijkt me vrij groot, kan misschien ook af met een kleinere.
 
Ik doe op een aquarium van 200 liter ongeveer 6 maanden met een fles van 2 kg i.c.m. een PH controller en een CO2 reactor. Het verbruik hangt ondermeer af van je planten, de hoeveelheid licht, de efficiëntie van CO2 oplossen, bemesting, distributie enzovoort.
Vooral de PH controller en de reactor hebben er voor gezorgt dat het CO2 verbruik in mijn aquarium is afgenomen.
 
Ik deed er 5 maanden mee ongeveer maar goed de kh is hier vrij hoog en de ph ook dus dan heb je meer co2 nodig.
 
Ziet er uit als een mooi setje, iemand een idee hoe lang je met 2kg CO2 doet bij een 200L aquarium waarbij CO2 enkel tijdens verlichten (8 uur) aanstaat? Fles lijkt me vrij groot, kan misschien ook af met een kleinere.
Zou ik ook niet doen. Ik heb een 2 kg fles op een 180 liter aquarium. Je doet er langer mee en hervullen is goedkoper in verhouding dan bij een kleinere fles. Zelf heb ik een atomizer pro van plantedbox die fijnere druppels geeft dan een inline diffuser van JBL.
 
Ik zou wel zoals in de link van @jessicapilon alle onderdelen los doen. Gaat de magneetklep stuk hoeft alleen dat te worden vervangen
Dat is een goede tip, ik die link kun je tegen een meerprijs een drukregelaar met ingebouwde magneetklep doen, maar los is dan wellicht een betere idee.
 
Ziet er uit als een mooi setje, iemand een idee hoe lang je met 2kg CO2 doet bij een 200L aquarium waarbij CO2 enkel tijdens verlichten (8 uur) aanstaat? Fles lijkt me vrij groot, kan misschien ook af met een kleinere.
Rond de 2 á 3 maanden op een Rio 180 sterk beplantte bak. Ik zou zeker niet kiezen voor een kleinere.
 

Terug
Bovenaan