CO2 drop checker


R

robru

Guest
Wat is momenteel een goede co2 drop checker incl. vloeistoffen?

drop.jpg
 
Eentje zoals in de afbeelding van robru is een goede.
Deze heeft een groot oppervlak van gasuitwisseling tussen enerzijds; lucht en water; en lucht en checkervloeistof anderzijds.

Dropcheckers met een klein oppervlak bij voor een van beide zijn ondergeschikt aan bovenstaande omdat deze veel trager reageren op veranderingen in CO2 concentratie.

Dus een on-edge dropchecker of mini dropchecker zal er beter uitzien maar minder werken in mijn ervaring.
 
Eentje zoals in de afbeelding van robru is een goede.
Deze heeft een groot oppervlak van gasuitwisseling tussen enerzijds; lucht en water; en lucht en checkervloeistof anderzijds.

Dropcheckers met een klein oppervlak bij voor een van beide zijn ondergeschikt aan bovenstaande omdat deze veel trager reageren op veranderingen in CO2 concentratie.

Dus een on-edge dropchecker of mini dropchecker zal er beter uitzien maar minder werken in mijn ervaring.

Dit is helemaal waar. Heb ik vandaag zelf ondervonden. Ik heb dezelfde als Ronald en ook een EI van dennerle.
Ik wilde het EI weer eens proberen omdat de witte ring de kleur goed laat zien.

Maar de glazen checker was binnen een uur al mooi groen. Terwijl die van dennerle nu pas mooi groen is. Dat is dus 8 uur later.

Dus dan maar iets moeilijker kijken.

CE2810DF-AA39-4675-92C6-27B52C879647.jpeg
 
Voordeel van het ei is inderdaad de witte achtergrond. Ik hou achter de dropchecker af en toe een wit stukje plastic waardoor je het beter kan zien.
 
Ja dat doe ik ook.

En de vloeistof van Dennerelle is inderdaad trager.

Voor de duidelijkheid. Ik had in beide checkers dus dezelfde vloeistof gedaan op hetzelfde tijdstip geplaatst.

Deze vloeistof. De 20 mg/l.

Ik heb er 3 op Aliexpres besteld voor dik 1 euro per stuk. Vloeistof had ik via Backplay maar ja dat gat momenteel niet.

https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...a-rebell-co2-check-indicator-vloeistof-250-ml
 
Heb zelf ook dat ei van Dennerle, het grote bezwaar van deze is ook het opnieuw vullen, ding is bijna niet open te krijgen.
 
Dat is precies de reden dat ik hem eruit heb gegooid. Moest met een klein schroevendraaiertje hem openbreken en mij kennende hen ik dat ding zo in mn hand zitten:). Die van JBL heb ik ook maar die lekken na verloop van tijd heb ik gemerkt. Ook als je wat vaseline erop gebruikt.
 
Nou ze zeggen elke 4 of 6 weken dacht ik maar zelf lat ik het wel ruim 2 maanden erin zitten hoor en merk weinig of geen verschil.
 
Heb zelf ook dat ei van Dennerle, het grote bezwaar van deze is ook het opnieuw vullen, ding is bijna niet open te krijgen.


Dat eitje gebruik ik ook en inderdaad het is een onding om open te maken en erg traag met meten, ga ook maar eens op zoek naar een betere ondanks ik een PH controller gebruik wil ik toch met Co2 dubbel checken.
 
Nou ze zeggen elke 4 of 6 weken dacht ik maar zelf lat ik het wel ruim 2 maanden erin zitten hoor en merk weinig of geen verschil.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met welke vloeistof je gebruikt.
Las ergens dat als je KH4 vloeistof + broomthymolblauw gebruikt, dat je het iedere week moet verversen.
 
Dat eitje gebruik ik ook en inderdaad het is een onding om open te maken en erg traag met meten, ga ook maar eens op zoek naar een betere ondanks ik een PH controller gebruik wil ik toch met Co2 dubbel checken.

Dat is een heel wijs besluit.

Een electrode meet alle in het water opgeloste zuren.

De dropchecker meet via een gasfase alleen het uit het water diffunderende CO2 gehalte. Dit CO2 wordt opgenomen in het gekleurde water en laat de pH van dat water veranderen. Hierdoor veranderd de kleur van de indicator.
 
Dat heeft waarschijnlijk te maken met welke vloeistof je gebruikt.
Las ergens dat als je KH4 vloeistof + broomthymolblauw gebruikt, dat je het iedere week moet verversen.

Alle checkers werken met een KH oplossing en broomthymolblauw.

De broomthymolblauw heeft een omslag bij ca pH 6,5 tot 6,8
Dat is een vast gegeven. Door de KH te veranderen van de oplossing verander je het CO2 gehalte.
KH 4 is ca 30mg/l en KH 3 is ca 20 mg/l CO2.
 
Laatst bewerkt:
Alle checkers werken met een KH oplossing en broomthymolblauw.

De broomthymolblauw heeft een omslag bij ca pH 6,8.
Dat is een vast gegeven. Door de KH te veranderen van de oplossing verander je het CO2 gehalte.
KH 4 is ca 30mg/l en KH 3 is ca 20 mg/l CO2.


Ja nu wordt het minder begrijpelijk:sorry:. Ik concentreer me op de kleur en dan komt het vast wel goed. Als de kleur lichtgroen is ben ik tevreden;)
 
Dit is een interessante: Ik zit er doorgaans tussenin, + / - 23 mg/ltr.
Raad je mij de vloeistof aan met KH 3 of KH 4 ?

Dat ligt eraan.

In bovenstaand plaatje, zie je dat broomthymolblauw een groene kleur heeft tussen pH 6,0 en 7,6.

Bij pH 6 zal deze bijna geel zijn. Bij pH 7,6 is deze bijna blauw.

Dus het echt mooie heldere groen zit ongeveer bij een pH van 6,5 tot 6,8. Als je in de tabel kijkt zit daar best wat spreiding in.

Ik heb de 20 mg/l gekozen, zodat je met groen altijd veilig zit. Als deze geel zou worden, is er ook nog niets aan de hand.

Het beste is om jou kleur groen goed te onthouden.

Zelf zou ik altijd de 20 mg/l nemen. Omdat dit toch al een behoorlijke hoeveelheid CO2 is. En dan zorgen dat er geen blauw te zien is. Dus echt felgroen houden.
 
In bovenstaand plaatje, zie je dat broomthymolblauw een groene kleur heeft tussen pH 6,0 en 7,6.

Bij pH 6 zal deze bijna geel zijn. Bij pH 7,6 is deze bijna blauw.
Met mijn pH controller zit is ik tussen de pH 6,7 - 6,8.
 
Dat is een heel wijs besluit.

Een electrode meet alle in het water opgeloste zuren.

De dropchecker meet via een gasfase alleen het uit het water diffunderende CO2 gehalte. Dit CO2 wordt opgenomen in het gekleurde water en laat de pH van dat water veranderen. Hierdoor veranderd de kleur van de indicator.


Ik vertrouw dat eitje ook niet helemaal, ik zou met een KH5 en PH6.9 ongeveer 19 to 20mg Co2 moeten hebben maar echt niet en ik moet zelf mijn PH controller op 6.8 instellen wil deze groen gaan kleuren.
Deze vraag ook neergelegd in de winkel waar ik altijd kom en vertelt met als antwoordt dan klopt dat eitje niet omdat Denerile PH controllers als heel goed worden bestempeld en wanneer je enkel de KH waarde invoert regel de PH controller de juiste PH.
Klopt ook wel met het tabel maar zodra ik profito ferro in het water toevoegt daalt de PH van 6.9 naar 6.75 volgende denerile PH controller dus tja er zijn wel iets meer dingen die invloed hebben op de juiste PH waarde meten met een sonde.

Dus ik stel hem maar handmatig in op PH 6.8 en daaruit bleek dat het eitje na 6-8uur wel groen werd, dus hoe betrouwbaar is een PH controller ?
 
Met mijn pH controller zit is ik tussen de pH 6,7 - 6,8.

Met jou waardes van het aquarium. Ik vermoed dus een KH van 4 in je aquarium. Zou ik de 20 mg/l nemen.

Jou elektrode meet totaal zuur. En de tabel gaat uit van koolzuur, niets anders.

Dus ik denk dat je op dit moment tegen de 20 mg/l zit.

Neem je de 30 mg/l vloeistof, dan zal deze groen/blauw blijven. Neem je de 20 mg/l vloeistof, dan zal deze mooi geel/groen zijn. Zoals in je begin post.

Of je moet nu aan je planten zien dat je CO2 tekort komt. Dan kun je de 30 mg/l nemen en deze wat groener laten worden.
 
Ik vertrouw dat eitje ook niet helemaal, ik zou met een KH5 en PH6.9 ongeveer 19 to 20mg Co2 moeten hebben maar echt niet en ik moet zelf mijn PH controller op 6.8 instellen wil deze groen gaan kleuren.
Deze vraag ook neergelegd in de winkel waar ik altijd kom en vertelt met als antwoordt dan klopt dat eitje niet omdat Denerile PH controllers als heel goed worden bestempeld en wanneer je enkel de KH waarde invoert regel de PH controller de juiste PH.
Klopt ook wel met het tabel maar zodra ik profito ferro in het water toevoegt daalt de PH van 6.9 naar 6.75 volgende denerile PH controller dus tja er zijn wel iets meer dingen die invloed hebben op de juiste PH waarde meten met een sonde.

Dus ik stel hem maar handmatig in op PH 6.8 en daaruit bleek dat het eitje na 6-8uur wel groen werd, dus hoe betrouwbaar is een PH controller ?

Dat klopt Ed.

pH elektrode meet ALLE zuren. Dropchecker meet ALLEEN!!!! CO2!!!

Dus die checker geeft (na een paar uur) de echte CO2 waarde aan.

Je zult daarop je controller moeten instellen. Tabel is slecht een indicatie.

Tabel klopt alleen in zuiver water. Met een KH poeder erin opgelost. En CO2.
 
Dat klopt Ed.

pH elektrode meet ALLE zuren. Dropchecker meet ALLEEN!!!! CO2!!!

Dus die checker geeft (na een paar uur) de echte CO2 waarde aan.

Je zult daarop je controller moeten instellen. Tabel is slecht een indicatie.

Tabel klopt alleen in zuiver water. Met een KH poeder erin opgelost. En CO2.

Dan heb ik toch juist gemeten dat de PH controller niet de juiste waarde aangeeft om op 20mg Co2 te komen, de druppeltest zegt KH5 en klopt ook omdat ons leidingwater een KH van 5,4 tot 5,8 heeft en GH8 met een PH van 8,2 tot 8,5.
Maar beetje logische meten met een dropchecker geeft de realiteit aan wat er echt aan Co2 in het water zit dis vandaar dat ik altijd voor dubbelcheck gaat met Co2 en zelf een bellenteller gebruikt bij mijn atomizer naar het filter.
dubbel Controle en meten is weten of het ook echt wel klopt met de opgegeven waardes van een PH controller.
Heb mij wel eens laten vertelen dat goedkope vevangbare sondes rare waardes kunnen opleveren als je die niet van het merk zelf gebruikt als de PH controller.
 
Kleine nuancering.

De pH electrode meet wel goed. Want deze meet namelijk de pH.
En wij koppelen pH aan CO2, en dat klopt niet geheel.

De pH wordt bepaald door alle zuren. En CO2 gedraagt zich in water ook als een zuur.

Als de zuren in het aquarium constant blijven, dan kun je wel zeggen, dat een pH daling van 0,5 door de controller wordt veroorzaakt door het toevoegen van CO2.
Dus bij iedere aquarium bezitter zal een instelling van pH 6,7 resulteren in een andere CO2 waarde.

Omdat niet ieder aquarium dezelfde zuren en KH heeft.
 

Terug
Bovenaan