Co2 diffusers werken niet goed


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
Ik maak er maar even een aparte post voor aan, m'n co2 diffuser die bij een co2 reactor zat is kapot gegaan, en een nieuwe gekocht, de dennerle ultra L, alleen hoor ik nu gefluit (volgens mij van de one way valve? ) en missch ook van de diffuser zelf onderwater? Als dat kan?
Ik zie ook belletjes verschijnen waar de tube in de diffuser zit.. ik heb hem daarop er nog verder opgedrukt, tot het punt waarop de diffuser bijna brak.. maar nog steeds belletjes en gefluit..

Het valt me op dat dese een bruine steen heeft en de oude ene witte.
Zit hier verschil tussen en is deze diffuser geschikt voor deze opzet of hebben we een andere nodig?

Ik heb ook die van colombo geprobeerd, maar die komt al na een paar uur los, en hij wijst naar voren als ie tegen glas aan zit waardoor de tube halverwege het aquarium hangt.. was dus ook geen oplossing.

Voordat ik een 3e uit probeer eerst hier maar even vragen, anders blijf ik bezig, en ondertussen zie ik al bladeren van de tiger lotus zwart worden.

Met de oude had ik geen probleem, geen gefluit en alleen maar kleine belletjes, werkte direct en bleef altijd zitten. Helaas ging na 3 maanden de steen er uit.

Ik merk dat het fluiten veranderd als ik het stuk tube beweeg die op de diffuser zit. Als ik de one way valse beweeg veranderd er niks.. lijkt erop dat t gefluit komt van onderwater van de bubbeltjes die ontsnappen bij de aansluiting .
 

Bijlagen

  • 20230117_105131.mp4
    24.9 MB
  • 20230117_111518.jpg
    20230117_111518.jpg
    392.7 KB · Weergaven: 67
  • 20230117_111538.jpg
    20230117_111538.jpg
    85.3 KB · Weergaven: 67
  • 20230117_111753.mp4
    14.8 MB
Laatst bewerkt:
ja ik heb hem 2 dagen laten inweken zelfs.
ik heb hem zo een paar uur aangelaten maar nog steeds gefluit, de aansluiting is niet goed, of de druk wordt te hoog omdat de steen te fijn is misschien?
er stond wel op de verpakking: geschikt voor diy co2. maar aan gebrek aan druk zal het niet liggen als er al bellen ontsnappen uit de aansluiting.
De andere twee diffusers lopen taps toe aan het eind, deze niet. Daar zal het verschil in zitten?
Maar Dennerle is toch een veel gebruikt merk? zou het misschien aan de tubes kunnen liggen dat de dennerle op een tube van een ander materiaal is gemaakt?
Ik kom op google dit fenomeen meer tegen, maar lees eigenlijk tot nu toe nergens een oplossing.
Is er een merk of tpe waar de mensen hier goede ervaringen mee hebben?
 
dat is idd vreemd. Hij zou het gewoon moeten doen. Lijkt wel of ie verstopt zit.
Mijn ervaring met een diffuser van Dennerle is wel dat ie wel een tijdje nodig heeft om 'op gang' te komen. Maar dat was de kleinste uitvoering en die draait momenteel gewoon zoals het hoort.

Is er een merk of tpe waar de mensen hier goede ervaringen mee hebben?
Je zou voor een Twinstar diffuser kunnen kijken (eerst AquarioNeo). Dat is toch wel de beste in mijn ervaring.
 
Ik ga naar die twinstar kijken:)
Ik heb de colombo kunnen ruilen voor een jbl tainfun, die komt niet los van t glas, maar heeft 1 sliertje kleine bubbels en een sliery grote bubbels.. door die grote bubbels kan ie natuurlijk geen druk opbouwen lijkt me?

Dus ook de 3e is miskoop? De colombo los van dat ie lomp is, van t glas komt en naar de verkeerde kant wijst had geen problemen met bubbels

Lukt helaas niet om filmpje of foto toe te voegen, hij stopt halverwege de uploads
 
Ik heb eindelijk een oplossing gevonden! ik heb vanaf de backflow valve zachte luchtslang genomen ik die ik nog van bij eem airstone, en die op de dennerle geduwd, en nu geen lekkerij en de dennerle geeft goede kleine bubbels die net zoals bij de oude co2 diffuser door het aquarium rond zweven:)
 
Ik heb eindelijk een oplossing gevonden! ik heb vanaf de backflow valve zachte luchtslang genomen ik die ik nog van bij eem airstone, en die op de dennerle geduwd, en nu geen lekkerij en de dennerle geeft goede kleine bubbels die net zoals bij de oude co2 diffuser door het aquarium rond zweven:)

Kan je bij het toedienen van CO2 niet beter een CO2 slang gebruiken ipv een luchtslang?
 
Is daar een bepaalde reden voor, qua materiaal of iets anders?
Ik heb geen idee over wat de verschillen zijn tussen lucht en co2 slangen. Behalve dat de slang die bij het luchtpompje zat een flexibele is en die die bij de reactor zat een stugge is, en de stugge sluit niet goed aan op de diffuser.
 
Er zit inderdaad verschil in het materiaal tussen co2 en luchtslang zover ik weet. Met echte co2 slang heb je minder kans op verlies op de langere termijn dacht ik.
 
Is daar een bepaalde reden voor, qua materiaal of iets anders?
Ik heb geen idee over wat de verschillen zijn tussen lucht en co2 slangen. Behalve dat de slang die bij het luchtpompje zat een flexibele is en die die bij de reactor zat een stugge is, en de stugge sluit niet goed aan op de diffuser.
Een slangenklem op co2 slang kan er voor zorgen dat het wel goed afsluit
 
Met gewone bio co2 lukt dat idd niet .
Ook geprobeerd , bij mij kwam er gewoon niks uit , nergens .
Op gasfles werkt dat wel mooi .
 

Terug
Bovenaan