co2 diffuser geeft geen kleine belletjes meer


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
257
Leeftijd
39
Ik heb een dennerle co2 diffuser en deze heeft n week ong stil gestaan, aangezien de co2 op was.
Nu heb ik weer bijgevuld, maar er komen alleen belletjes uit die zo groot zijn dat ze heel snel opstijgen en geen mist maken.
Wat kan ik doen om de diffuser weer een goede mist te laten geven?
In het verleden heb ik geprobeerd met tandenborstel de algen eraf te halen, maar dat had niet echt resultaat. Toen geprobeerd de co2 vol open te zetten en dat had toen resultaat..
Maar nu echter werkt geen van beide dingen.
 
Dankje voor de link!
Ik heb de diffuser ook inde bak met citroenzuur gegooid, nachtje laten weken en flink geborsteld en nu geeft ie weer perfecte belletjes! Zo klein dat ik ze haast niet uit de diffuser zie komen, laat staan opstijgen.
Ik verwacht nu wel dat het co2 gehalte wat gaat stijgen.. maar m'n gevoel zegt dat het nog niet genoeg is, aangezien ik ook in het begin, met 3 bubbels per seconde nooit groen heb gezien op de co2 bol.
In hoeverre zou het zinvol zijn om de co2 lijn te delen en aan andere kant van aquarium ook n diffuser te doen? De alg word helaas nog steeds elke keer meer, en de helft vs plantjes heeft deficiencies, ondanks dat ik niet meer voeding en licht kan geven dat ik al doe.
I'm sta er echt van te kijken hoeveel co2 en voeding de planten nodig hebben om te groeien.
Ik heb ook voedings capsules in de bodem bij elke plant
 
Mooi dat ie weer goed werkt en nu de juiste hoeveelheid weer afstellen. Ik denk dat 2 diffusors weinig meerwaarde hebben.
 
ok dan hou ik gewoon maar eentje denk ik.
Ik denk dat een druk reguleerder dan effectiever geld besteden is:)
Hoe snel kan ik verwachten dat de waterwaardes veranderen nu de co2 weer goed is? En als dit effect heeft op de zwartbaard alg, enig idee op wat voor termijn dit zal zijn?
De zwartbaard op de planten is op zich niet zo'n probleem, dat snoei ik er wel af.
Alleen de achtermuur die van schuim is heeft er schade van. Ik pluk ze altijd met de hand weg, en daarbij is een stukje losgekomen, en daarmee ook de coating. Ik denk dat het wel mee valt maar het moet niet de hele wand zijn.
Ik heb wel gelezen over spuitjes waterstof peroxide maar met de visjes er in vind ik dat dood eng, dus nog niet geprobeerd. Ik heb wel een flesje ervan staan.

De waterwaardes vandaag weer gemeten
verbindingGHKHPHPO4NO2NO3NH3/NH4Fe mg/lD since
W Change
opmerkingen
25-11-236 a 74 a 4.57.50.500.2 ??0.00.15fosfaat stabiel, nitraten nog laag, ijzer minder
7-12-23667.20.508-1000.0516nitraat ietsje beter
20-12-23757.20.501000.10 -0.153co2 diffuser geeft weer kleine belletjes sinds 5 dagen
 
Waterstofperoxide is eigenlijk gewoon water met een extra zuurstof atoom er aan toegevoegd. Het werkt sterk oxiderend omdat die extra zuurstof zich wilt verbinden met andere dingen en kan dus dingen doden maar uiteindelijk breekt het af tot water en zuurstof en kan dus nooit iets gevaarlijks achterlaten in je water.
 
Waterstofperoxide is eigenlijk gewoon water met een extra zuurstof atoom er aan toegevoegd. Het werkt sterk oxiderend omdat die extra zuurstof zich wilt verbinden met andere dingen en kan dus dingen doden maar uiteindelijk breekt het af tot water en zuurstof en kan dus nooit iets gevaarlijks achterlaten in je water.
Ik heb geen goede ervaring met peroxide. Niet dat het kwaad deed, maar meer...dat het niets uithaalde. Zwarte baardalg ging fluitend door met woekeren. Verkleurde niet eens. Gluteraldehyde deed het wel direct de das om.
 
Als het om algen gaat heb ik ook goede ervaringen met carbo en met name een stootkuur maar dat terzijde.
 
Ik heb geen goede ervaring met peroxide. Niet dat het kwaad deed, maar meer...dat het niets uithaalde. Zwarte baardalg ging fluitend door met woekeren. Verkleurde niet eens. Gluteraldehyde deed het wel direct de das om.
Hier deed peroxide ook niks. Toen ik de bak leeg gehaald had, heb ik zeer vee moeite gehad om het te verwijderen, leek wel alsof het vast gelijmd zat!
 
Ik heb weleens wat plukjes ingespoten bij het verversen die op de kit zaten en die gaan dan wel dood maar goed dan krijgen ze het ook puur op de kop als het water laagstaat.
 
Ik heb weleens wat plukjes ingespoten bij het verversen die op de kit zaten en die gaan dan wel dood maar goed dan krijgen ze het ook puur op de kop als het water laagstaat.
Ik heb één grote steen die ik niet zomaar uit de bak kan halen zonder een catastrophe te riskeren. Is lichtbruin maar staat zwart van de baardalg. Bij laag water H2O2 er letterlijk overheen gegoten en een minuut of vijf later het water weer omhoog. Geen resultaat.
 
Dan is een stootkuur carbo veel effectiever denk ik.
 
Ik heb een dennerle co2 diffuser en deze heeft n week ong stil gestaan, aangezien de co2 op was.
Nu heb ik weer bijgevuld, maar er komen alleen belletjes uit die zo groot zijn dat ze heel snel opstijgen en geen mist maken.
Wat kan ik doen om de diffuser weer een goede mist te laten geven?
In het verleden heb ik geprobeerd met tandenborstel de algen eraf te halen, maar dat had niet echt resultaat. Toen geprobeerd de co2 vol open te zetten en dat had toen resultaat..
Maar nu echter werkt geen van beide dingen.
Reinigen! Borstelen met een tandenborstel is m.i. geen goed idee. Een nacht in chloor, azijn heb ik ook wel gebruikt, en daarna goed naspoelen zou altijd moeten werken. Op het plaatje zie je de diffuser die mijn voorkeur had.

full-view.jpg
 
Waterstofperoxide is eigenlijk gewoon water met een extra zuurstof atoom er aan toegevoegd. Het werkt sterk oxiderend omdat die extra zuurstof zich wilt verbinden met andere dingen en kan dus dingen doden maar uiteindelijk breekt het af tot water en zuurstof en kan dus nooit iets gevaarlijks achterlaten in je water.
Probleem is dat de visjes nieuwsgierig zijn en de gourami altijd aanvalt, dus ben bang dat die dan n slok peroxide binnen krijgen als ik aan de gang ga ermee
Dat idee van water laag en dan peroxide eroverheen is iig wel iets wat ik ga proberen, zou mooi zijn als het werkt! Dan zitten de visjes me ook niet op de huid.
Wat is een stootkuur?
 
Nee Stefan je doet op dag 1 dan 5x de aanbevolen dosering en op dag 2 dan 4x enzovoorts. Carbo breekt erg snel af dus een waterwissel is niet nodig hoor wat wat je op dag 1 toevoegt is op dag 2 al weg eigenlijk. Daarom moet je bij gebruik van carbo ook dagelijks toevoegen.
Al met al een kuurtje van 5 dagen waarbij je op de laatste dag weer de gewone hoeveelheid geeft die wordt aanbevolen.
Ik heb bij de vissen nooit nadelen van zo n kuur gezien terwijl bij mn vader de Botia s wel vrij rustig werden en het minder waardeerden dus per vissoort kan dat verschillen.

Maar dit even terzijde want dat doe je niet bij het reinigen van een diffuser natuurlijk maar om algen kapot te maken.
 

Terug
Bovenaan