CO2 blijft doorlopen na sluiten magneetventiel. Iemand dé oplossing?


Jeto

Well-known member
Lid geworden
23 november 2009
Berichten
5,063
Leeftijd
29
Locatie
Arnhem
Beste allemaal,

Mijn CO2 stroom blijft zeer lang doorlopen na het sluiten van het magneetventiel. Hij staat op een timer en gaat automatisch open/dicht.
Nou dacht ik eerst dat het aan mijn oude magneetventiel zou liggen. Hier is namelijk een keer water in gekomen en ik dacht dat er misschien kalkafzetting had plaatsgevonden in het ventiel. Ook werd dit ventiel zeer heet. Zo heet dat ik het niet kon vastpakken (dat leek mij al niet goed). Daarom heb ik een nieuwe gekocht. Echter, loopt de CO2 nog steeds het aquarium in na het sluiten van het ventiel. Hier kan het dus niet aan liggen, deze is helemaal nieuw. Ik heb zelf nagedacht aan eventuele problemen maar misschien zit ik helemaal in de verkeerde richting te denken:
- Heb ik een te lange slang van de fles naar het aquarium waardoor de druk te hoog blijft?
- Is de flesdruk te hoog (lijkt me sterk aangezien deze in het groen staat)
- Het is een oude drukregelaar, een meter doet het niet (werkdruk). Hij lekt verder niet.

Heeft iemand een idee?

Vanavond ga ik de fles helemaal dicht draaien, kijken wat er dan gebeurd na verloop van tijd.
 
Dit is de opstelling

20220106_185426[2].jpg20220106_203511[1].jpg

Ik weet dat de werkdruk niks aangeeft. Deze meter is kapot. Is altijd al zo geweest. Hij lekt niet
 
Dat klopt inderdaad. Zou dat het probleem zijn?

Nog even een goede toevoeging denk ik om de oplossing te vinden:
Gister draaide ik de hoofdkraan dicht, daardoor is het onmogelijk dat er nog extra CO2 in kan komen. En alsnog liep er (uren) CO2 het aquarium in. Hetzelfde als dat er gebeurd als het magneetventiel gesloten is. Ik zit daardoor steeds meer te denken dat de druk in de slang te hoog is. Wellicht dat het dus komt door de lange lengte van de slang of het materiaal wat jullie vertellen.


Iemand nieuwe inzichten? :)
 
het is een klein bakje dus veel CO2 voeg je niet toe. Als de CO2 uitschakeld zit in de slang nog veel CO2 onder druk. Eer dat er allemaal uitkomt ben je wel een tijdje verder.
Een siliconen slang is niet geschikt voor hoge druk CO2 en het materiaal gaat sneller poreus worden. En een poreuze slang gaat (bijna onzichtbaar) lekken, scheuren of zelfs als 'ballon' fungeren.

Dus andere slang aanschaffen en de lengte gebruiken die je daadwerkelijk nodig hebt. denk dat dit het probleem wel oplost
 
Tja het kan uit de lange slank komen maar ik zou hem dan inkorten of even testen met een kort stukje of dit dan ook zo is. Uren is wel erg lang maar ja met een dichte fles zou het uit het systeem moeten komen want de fles is afgesloten.
 
Ik zal het vandaag dan eerst eens proberen met het inkorten van de slang. Mocht dat niet de oplossing zijn dan zal ik een nieuwe slang aanschaffen. Heb net gekeken hoe het ervoor stond.

Gister heb ik dus de fles dicht gedraaid waardoor er onmogelijk nieuwe CO2 door de slang kan lopen. Er liep nog steeds CO2 door de bellenteller. Dus er blijft veel CO2 in de slang zitten als dit het probleem is.
 
Hier wordt iets heel belangrijks vergeten. Na het sluiten van het magmneetventiel is er een na-ijl effect. De CO2 die nog in de slang zit na het magneetventiel mist druk, immers het ventiel is dicht, en lekt nog na door je CO2 uitgang. En dat kan inderdaad even duren. Dan, een magneetventiel wordt heet. Hoewel het wat kan verschillen hoe heet geldt dit voor elk magneetventiel. In zo'n ventiel zit namelijk een spoel die door er spanning op te zetten een magnetisch veld opwekt en dus het ventiel opent welke hitte veroorzaakt. Bij sluiting koelt het ding weer af. Omgekeert werkt dat na-ijl effect ook weer zo, wanneer je magneetventiel geopend wordt, en dus ook weer heet wordt, dus het even voordat er weer CO2 in je bak stroomt. En die na-ijl tijd wordt bepaalt door de (werk-)druk op je CO2. Ik vermoed dus dat je eigenlijk helemaal niet zo'n groot probleem hebt...
 
Hier wordt iets heel belangrijks vergeten. Na het sluiten van het magmneetventiel is er een na-ijl effect. De CO2 die nog in de slang zit na het magneetventiel mist druk, immers het ventiel is dicht, en lekt nog na door je CO2 uitgang. En dat kan inderdaad even duren. Dan, een magneetventiel wordt heet. Hoewel het wat kan verschillen hoe heet geldt dit voor elk magneetventiel. In zo'n ventiel zit namelijk een spoel die door er spanning op te zetten een magnetisch veld opwekt en dus het ventiel opent welke hitte veroorzaakt. Bij sluiting koelt het ding weer af. Omgekeert werkt dat na-ijl effect ook weer zo, wanneer je magneetventiel geopend wordt, en dus ook weer heet wordt, dus het even voordat er weer CO2 in je bak stroomt. En die na-ijl tijd wordt bepaalt door de (werk-)druk op je CO2. Ik vermoed dus dat je eigenlijk helemaal niet zo'n groot probleem hebt...
Maar is uren na ijlen dan wel gewoon want dat vindt ik erg lang maar ja ik ben geen techneut zoals je weet.
 
Maar is uren na ijlen dan wel gewoon want dat vindt ik erg lang maar ja ik ben geen techneut zoals je weet.
Wanneer Ts, bijvoorbeeld een diffuser gebruikt kan dat heel goed. Je ziet dan uren na de tijd weer een belletje omhoogschieten. Doordat er sprake is van gas dat door de "steen" lekt zonder dat er nog druk opstaat. Dit gaat dus niet over "stromingen" maar het is er wel. Bij zo'n plastic trappetje gebeurd dit ook wel. Ik geef met mijn reactie niet aan dat dit dus hier gebeurd maar dat wij ons moeten realiseren dat dit een mogelijkheid is die bovendien normaal is.
 
Ja ik begrijp je Ben en het zou zomaar kunnen. Een andere oorzaak kan er haast niet zijn dan dat lekken want als de fles dicht is dan komt er geen nieuwe co2 meer bij.
 
CO2 magneetventiel even schoonmaken. Als dat niet werkt een nieuwe kopen.
 
Wanneer Ts, bijvoorbeeld een diffuser gebruikt kan dat heel goed. Je ziet dan uren na de tijd weer een belletje omhoogschieten. Doordat er sprake is van gas dat door de "steen" lekt zonder dat er nog druk opstaat. Dit gaat dus niet over "stromingen" maar het is er wel. Bij zo'n plastic trappetje gebeurd dit ook wel. Ik geef met mijn reactie niet aan dat dit dus hier gebeurd maar dat wij ons moeten realiseren dat dit een mogelijkheid is die bovendien normaal is.
Bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik heb inderdaad een diffuser. Het vreemde vind ik dat het uren (zelfs de hele nacht) doorloopt in het aquarium. Ook als de fles dichtgedraaid zit.
CO2 magneetventiel even schoonmaken. Als dat niet werkt een nieuwe kopen.
Kan het niet aan liggen. Is een spiksplinternieuw ventiel.
 
Bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik heb inderdaad een diffuser. Het vreemde vind ik dat het uren (zelfs de hele nacht) doorloopt in het aquarium. Ook als de fles dichtgedraaid zit.

Kan het niet aan liggen. Is een spiksplinternieuw ventiel.
Als de fles dichtgedraaid zit kan de CO2 die nog in de slang zit lang nadruppelen maar de tijden die je hier aangeeft zijn niet mogelijk. Zeker niet als de fles dichtgedraaid zit. Bedoel je trouwens niet wanneer de drukregelaar dichtgedraaid zit? Want dat zou wijzen op een probleem met de drukregelaar én op het magneetventiel want die zou dan ook niet goed afsluiten. En dat die beide stuk zijn lijkt me wel al te toevallig.
 
Als de fles dichtgedraaid zit kan de CO2 die nog in de slang zit lang nadruppelen maar de tijden die je hier aangeeft zijn niet mogelijk. Zeker niet als de fles dichtgedraaid zit. Bedoel je trouwens niet wanneer de drukregelaar dichtgedraaid zit? Want dat zou wijzen op een probleem met de drukregelaar én op het magneetventiel want die zou dan ook niet goed afsluiten. En dat die beide stuk zijn lijkt me wel al te toevallig.
Nee ik bedoel echt de fles. Ik draai dan de fles volledig dicht en dan blijft de CO2 maar doorlopen (ik zie dat aan de bellenteller). Ik heb zelfs ook gecontroleerd of de fles misschien niet lekt maar dat is het niet. Wanneer ik het systeem afkoppel en ik de fles heb gesloten dan is het ook echt dicht. Wellicht dat het dan toch aan de lengte van de slang ligt?
 
Ik zou toch het eens testen met een kort stukje slang tussen fles en magneetventiel en kort tussen het magneetventiel en de bak. Je kan om te testen het uiteinde dan ook even in een fles water hangen om te zien hoelang er nog bellen uitkomen.

maar de tijden die je hier aangeeft zijn niet mogelijk
Dat lijkt mij ook en dat heb ik dacht al eerder ook aangegeven. Maar door te testen met kortere slang kom je er wel echter denk ik.
 
Doe dan wel een geschikt korter stukje slang, die tegen de betreffende druk kan in ieder geval.

Gr. Ed
 
Dan ga ik morgen eerst even een nieuwe slang kopen. Zijn er nog aanraders? Of gewoon zo'n 'doorzichtige' slang die ook vaak op de luchtpompjes zitten.
 
Ik zou wel naar co2 slang vragen en geen luchtslang. Van de bekende merken verkopen ze dat vaak in een doosje. Co2 slang is iets duurder maar wel beter dan luchtslang.
 
Zijn er nog goede merken?
 
Even een update.
Gister ben ik naar de winkel gegaan en een nieuwe slang gekocht. Het ziet er sowieso al beter uit doordat het een doorzichtige slang is! Ik heb de slang een flink stuk ingekort. Ik denk dat ik nu effectief nog iets van 1,5m eraan heb zitten van de diffuser tot en met de fles. De bellenteller heb ik nu naast het aquarium en niet meer bij de fles. De afstand tot de bellenteller en de difuser is daardoor ook flink verkort. Echter, je voelt hem al aankomen. Liep alsnog de CO2 vannacht door. Ik heb daardoor ook het magneetventiel gecontroleerd (ookal wist ik zeker dat het hier niet aan kon liggen omdat hij helemaal nieuw is). Er kon inderdaad geen CO2 doorheen stromen. Het ventiel hielt het goed tegen.

Een aantal dingen die het dus niet zijn: mageneetventiel, soort slang, te lange slang.
Wat het wellicht dan toch nog kan zijn is dat de druk in de slang zo hoog is dat dit lang door blijft lopen. Toen ik de bellenteller opendraaide ontstond er ook een 'frisdrankeffect' een tss met bubbelvorming.

Wat denken jullie hier van?
 
Nou ik weet niet wat ik ervan moet denken als het ondanks de nieuwe slang nog lange uren doordruppelt.
 

Terug
Bovenaan