CO2 beter verdelen in aquarium


Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Goedemorgen lezers
ik ben nieuw hier en heb een vraag ,
Ik ben sinds kort begonnen met een co2 set in mijn aquarium . Ik heb een juwel rio 125 bak .
Ik was begonnen met een diffusor tussen mijn filterslangen maar naar mijn idee werkte dit minder omdat de druk verlaagd werd hierdoor .
nu heb ik in een winkel mij laten vertellen om het anders te doen .Ik zal hierbij een foto toevoegen hoe mijn systeem er nu bij hangt .
Nu mijn vraag , ik wil graag de co2 beter verdelen in mijn bak omdat ik t idee heb dat de co2 mijn planten niet overal goed kan bereiken. Daarnaast ben ik ook een tijdje bezig geweest met de juiste stroming in te stellen maar dit lukt mij niet. Ik heb aan de linkerkant de uitstroom van mijn co2 doormiddel van een pompje en aan de rechterkant mijn interne filteruitstroom . Ik zal een paar foto’s toevoegen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een kh van 8 en een ph van 6,9.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    113.5 KB · Weergaven: 216
  • image.jpg
    image.jpg
    115.4 KB · Weergaven: 189
  • image.jpg
    image.jpg
    148.2 KB · Weergaven: 212
  • image.jpg
    image.jpg
    137.4 KB · Weergaven: 236
Goedemorgen @Swengoza .

Welke diffuser had je tussen de slangen? Ik neem aan dat je het over een buitenfilter hebt dan. Welke precies?

Leuke bak trouwens!
 
Dankjewel @Friesian
Dezelfde die nu in de bak hangt , had ik tussen mijn externe filter. Ik heb een eheim 2211.
Maar heb t idee dat niet alle co2 goed verdeeld word. Sommige belletjes dwarrelen wel naar onder maar de meeste stijgen naar het oppervlak en verdwijnen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    198.9 KB · Weergaven: 150
Ik heb een JBL diffuser tussen mijn slangen zitten ,die geeft bijna geen weerstand omdat de doorgang net zo groot is als mijn slangen .
Door een diffuser tussen het systeem te plaatsen los je het co2 goed op en heb je geen extra materiaal in je aquarium hangen.
 

Bijlagen

  • jbl defuser.jpg
    jbl defuser.jpg
    5.9 KB · Weergaven: 133
Dankjewel voor je reactie @Henry en annette

welke jbl heeft u er tussen hangen ?
 
ik heb een kh van 8 . Wat is dan de beste ph om te hebben ? Ik regel hem meestal af op 6,9 met mijn ph controller . Maar zie weinig vooruitgang qua plantengroei.
 
Dankjewel voor je reactie @Henry en annette

welke jbl heeft u er tussen hangen ?
Dat is deze, heb ik ook.

Deze is er ook een.
Let wel op de slang aansluiting. 12/16 of 16/22 bij de beiden.
 
Heb je je plantenvoeding ook aangepast nadat je co2 bent gaan toevoegen ?
Hoe lang ben je co2 aan het toevoegen en weet je ook hoeveel ?
 
@Henry en annette ik geef plantamin , maandelijks universele meststof . Daar zit ijzer in en alle andere voedingsstoffen . Ben wel van plan om een flesje erbij te kopen die je wekelijks moet toedienen .
 
Is het misschien verstandiger om eerst met behulp van een dropchecker verschillende plekken in je bak te gaan controleren
om te bepalen of je uberhaubt een CO2 probleem hebt?
 
@Cornelius inderdaad een goeie ! Ga ik zeker doen
Het is natuurlijk wel een erg eenvoudige manier, maar wel doeltreffend genoeg om een 1e indruk te krijgen of de Co2 op alle plaatsen aanwezig is.
Met een kh van 8 en een ph van 6,9 zou je theoretisch 30ppm CO2 in het water. Hoewel het een beetje overdreven veel is, gezien je plantenbestand,
denk ik eerder dat je de dosering voeding moet veranderen, Tetra Plantmin mist namelijk Po4 en NO3
 
@Cornelius

welke plantenvoeding adviseer je mij ?
 
@Friesian nee die heb ik helaas niet
 
Dan zou ik dat serieus overwegen, bijvoorbeeld Colombo. Als ik een suggestie mag doen. Hier kun je eens kijken.
 
Op dit forum wordt heel erg positief geschreven over plantenvoeding verdelen via de spraybar. Bijvoorbeeld JBL heeft een handige sprayset.
 
ik heb een kh van 8 . Wat is dan de beste ph om te hebben ? Ik regel hem meestal af op 6,9 met mijn ph controller . Maar zie weinig vooruitgang qua plantengroei.
Lees dit ook maar even door Heb ik ook gevonden.
 
In dit topic hebben we uiteengezet hoe, vrij gemakkelijk, met een spraybar op de achterwand ook jou probleem te verhelpen.

 
Dankjewel @Friesian
Dezelfde die nu in de bak hangt , had ik tussen mijn externe filter. Ik heb een eheim 2211.
Maar heb t idee dat niet alle co2 goed verdeeld word. Sommige belletjes dwarrelen wel naar onder maar de meeste stijgen naar het oppervlak en verdwijnen.
Een reactor hoort niet in maar buiten de bak. Dit gebruikte apparaatje is een onding en zou ik gauw wegdoen. Bouw zelf een geschikte (Cerges-)reaktor, wat zeer eenvoudig is te doen of koop een goede; bijvoorbeeld een Aqua Medic 1000.
 
ik heb een kh van 8 . Wat is dan de beste ph om te hebben ? Ik regel hem meestal af op 6,9 met mijn ph controller . Maar zie weinig vooruitgang qua plantengroei.
Hopelijk heb je dit dan wel getest met een druppeltest? Een pH van 7.0 zal, wanneer deze getallen juist zijn, goed moeten werken. Vooruitgang zie pas in een maand of meer, afhankelijk van de plantensoort. Algen reageren zeer direct, planten doen daar veel langer over.
 
Een reactor hoort niet in maar buiten de bak. Dit gebruikte apparaatje is een onding en zou ik gauw wegdoen. Bouw zelf een geschikte (Cerges-)reaktor, wat zeer eenvoudig is te doen of koop een goede; bijvoorbeeld een Aqua Medic 1000.
@benvo
Ik geloof niet dat de aquamedic een goede keuze is, @Swengoza heeft een Eheim 2211.

Volgens mij een filter dat net binnen de grenzen van de 125 liter bak werkt maar weinig overcapaciteit heeft. Misschien is het een idee voor de TS om daar ook eens aandacht op te richten.
Bijvoorbeeld een Eheim 2213 of een JBL 902e (Hornbach).
 
@benvo
Ik geloof niet dat de aquamedic een goede keuze is, @Swengoza heeft een Eheim 2211.

Volgens mij een filter dat net binnen de grenzen van de 125 liter bak werkt maar weinig overcapaciteit heeft. Misschien is het een idee voor de TS om daar ook eens aandacht op te richten.
Bijvoorbeeld een Eheim 2213 of een JBL 902e (Hornbach).
Jij hebt volkomen gelijk! Het is maar goed dat er mensen zijn die beter opletten als ik... (y)(y)(y)
 
Een spraybar over de gehele achterwand werkt uitstekend om voedingsstoffen en co2 goed te verdelen.
En toch heb ik hem vervangen. Ik zal proberen uit te leggen waarom.
Mijn aquarium heeft een hoogte van 55cm. Om voldoende bruikbaar licht op de bodem te krijgen heb ik nogal wat licht nodig.
De spraybar die ik op de achterwand had gemonteerd zorgde ervoor dat de hoge planten door de stroming richting voorgrond werden geduwd.
Door de overhangende planten kwam er onvoldoende licht op de bodem voor de licht minnende plantensoorten.
Ik heb de spraybar vervangen door een violet lily pipe die vanaf de linker achterkant gericht staat op de linker voorkant. Het intern juwelfilter stroomt uit vanaf rechts achter, richting links achter. Er ontstaat dus een circulerende stroming tegen de klok in.
De violet lilypipe vindt ik een sieraad in de bak en zorgt ervoor dat er ook boven de bodem voldoen stroming is. Werkt prima zo, maar ik denk wel dat een lilypipe voor grote aquaria minder geschikt is.
 

Terug
Bovenaan