Co2 bellen opvoeren?


Madoow

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2023
Berichten
49
Leeftijd
28
Hallo,

Sinds gosteren heb ik een co2 installatie op mijn Rio 240 staan. Ik heb een 2kg fles, en een JBL Proflora Taifun inline diffuser. Hij staat nu ingesteld op zo een 20-21 bellen per minuut. De co2 druppel test is gewoon nog helemaal blauw. In hoe grote stappen kan ik de druppels opvoeren? Hoe hoog kan ik gaan? En hoe snel reageert een druppel test?
 
Gelijk knallen met die hap. Begin maar eens op 100 bellen per minuut.
En als je met 'druppeltest' een dropchecker bedoeld; het heeft een responce tijd van een paar uur
 
Nou ik denk dat je met een 240 liter wel minimaal 100 bellen mag hebben per minuut maar ik zou het anders in stapjes van bv 20 bellen opvoeren en na enkele uren kijken wat de dropchecker voor kleur aangeeft.
Na een uur of 3-4 is die meestal wel op kleur.
Elke bak is anders dus het is moeilijk om te zeggen hoeveel je nodig zal hebben en hoe hoger de kh des te meer co2 is er nodig.
 
Ah zo veel? Ik las gisteren overal 10 bellen per 100 liter staan.. ik ga hem wat verder opendraaien dan!
 
Ja dat klopt hoor en dat is een hele veilige marge maar goed dat geven ze liever als advies om mee te starten natuurlijk.
 
Ja dat klopt hoor en dat is een hele veilige marge maar goed dat geven ze liever als advies om mee te starten natuurlijk.
Snap ik, zit nu op 40 bellen per minuut, ik verhoog hem zo naar 60 en dan kijk ik het even aan. Naar de 100 zou dus zonder problemen moeten kunnen?
 
Ja normaliter wel maar anders verhoog je in stapjes van 20 voor de zekerheid. Goed de dc in de gaten houden maar zoals Corne ook al zegt zal denk ik 100 nog te weinig zijn.
 
Ja normaliter wel maar anders verhoog je in stapjes van 20 voor de zekerheid. Goed de dc in de gaten houden maar zoals Corne ook al zegt zal denk ik 100 nog te weinig zijn.
Ik zit nu voor ongeveer 2 uur op 100 per minuut, de kleur van de tester veranderd nog niet.. ik zal zo 120 nog eens proberen..
 
Nee geduld en anders even tot morgenvroeg wachten want het kan zomaar 4 uur duren. Als je het dan nog wil opvoeren ga je richting de nacht en dan zou ik morgenvroeg verder verhogen.
 
Nee geduld en anders even tot morgenvroeg wachten want het kan zomaar 4 uur duren. Als je het dan nog wil opvoeren ga je richting de nacht en dan zou ik morgenvroeg verder verhogen.
Ah is goed! Snachts zet ik hem sowieso uit. Ik twijfel nog over een PH controller..
 
Met een controller heb je een stabiele co2 maar ook zonder kan het prima hoor.
 
Zover ik weet heeft Benvo ook een gehad van tante Ali. Wel gebruik ik nu een probe daar vandaan.
 
Ik zit nu oo 120-125 bellen per minuut. En de tester kleurr donkergroen.. nogmeer opvoeren?
 
Wat is je kh want bij een hoge kh heb je meer co2 nodig.
 
Wat is je kh want bij een hoge kh heb je meer co2 nodig.
lh is 5DH. Ik merk wel, ik heb 2 bellentellers, 1 op mijn drukregelaad, en 1 in de inline diffuser. Als de bellenteller op de drukregelaar 100 beller per minuut aangeeft dan zit de bellenteller op de diffuser op 75. Dit zijn dan wel grotere bellen lijkt het..
 
Hoe dat zit met de hoeveelheid co2 in een bel als die niet even groot zijn weet ik zo niet. Zover ik weet heb ik een keer gelezen dat in elke bel dan evenveel co2 zit maar ik twijfel daaraan en wellicht kunnen @Cornelius of @biljoenblik daar iets op zeggen.
 
Ik ben niet bereid om zelfs maar te raden hoeveel CO2 er in een bel zit. Bovendien is alles wat er in een bel zit niet in het water waar we het toch liever willen. Je moet bellen zo mogelijk breken in het water. Misschien ook eens kijken naar een andere diffuser? Ik zou dan een diffuser voorstellen van het Bazooka type. Die dingen zijn klein, en dus makkelijk te verbergen. Ze zijn sterk en blazen een zeer fijne bellenstroom uit. Het lijkt wel op een walm. De CO2 wordt indien goed geplaatst, bijvoorbeeld onder de instroom van je filter, snel opgenomen door het water. Zelf kocht ik zo'n ding bij tante Ali waar ze ook nog eens goedkoop zijn.

full-view.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoe dat zit met de hoeveelheid co2 in een bel als die niet even groot zijn weet ik zo niet. Zover ik weet heb ik een keer gelezen dat in elke bel dan evenveel co2 zit maar ik twijfel daaraan en wellicht kunnen @Cornelius of @biljoenblik daar iets op zeggen.
De druk heeft invloed op de grote van de bel.
En de hoeveelheid co2 daarin.
Dus je kunt ook bellen co2 niet 1 op 1 vergelijken met andere situaties.
Maar doorgaans geeft het wel een indicatie.

De enige info die het de gebruiker geeft bij manuele instelling, is of de toevoer constant blijft, gedurende de dagen.
En als je moet verhogen, dat je weet hoeveel hoger.

Maar om je gehalte in het water te monitoren, zou ik gewoon een dropchecker gebruiken.
 
Wat vinden jullie van de kleur nu?
IMG_5590.jpeg
 
Ik ben niet bereid om zelfs maar te raden hoeveel CO2 er in een bel zit. Bovendien is alles wat er in een bel zit niet in het water waar we het toch liever willen. Je moet bellen zo mogelijk breken in het water. Misschien ook eens kijken naar een andere diffuser? Ik zou dan een diffuser voorstellen van het Bazooka type. Die dingen zijn klein, en dus makkelijk te verbergen. Ze zijn sterk en blazen een zeer fijne bellenstroom uit. Het lijkt wel op een walm. De CO2 wordt indien goed geplaatst, bijvoorbeeld onder de instroom van je filter, snel opgenomen door het water. Zelf kocht ik zo'n ding bij tante Ali waar ze ook nog eens goedkoop zijn.

Bekijk bijlage 370766
Ik zal er eens naar kijken, qua wegwerken zal het was lastiger worden gezien ik er een achterwand in heb zitten, daar kan ik dus niks tegenaan plakken. Zo een inline diffuser is wel het beste weggewerkt, maar dus niet het meest efficient..
 
De druk heeft invloed op de grote van de bel.
En de hoeveelheid co2 daarin.
Dus je kunt ook bellen co2 niet 1 op 1 vergelijken met andere situaties.
Maar doorgaans geeft het wel een indicatie.
Kijk dat is duidelijk dus 10 bellen bij de een staat niet gelijk aan 10 bellen bij de ander vwb de hoeveelheid co2.
 
Kijk dat is duidelijk dus 10 bellen bij de een staat niet gelijk aan 10 bellen bij de ander vwb de hoeveelheid co2.
De kans is erg klein.

Maar de grootste variatie is gekomen, doordat er nu heel veel verschillende systemen zijn.
In begin waren het vooral de bekende merken, en drukloze (ladders oid) systemen.
 
Klopt Marcel en de flipper werd heel veel gebruikt en zo ook door mij. Maar goed met een dropchecker of controller werken is beter om de hoeveelheid co2 af te kunnen lezen.
 
Ik zal er eens naar kijken, qua wegwerken zal het was lastiger worden gezien ik er een achterwand in heb zitten, daar kan ik dus niks tegenaan plakken. Zo een inline diffuser is wel het beste weggewerkt, maar dus niet het meest efficient..
Druk je met een of een paar krammetjes op de CO2 slang op de achterwand vast.
 
Klopt Marcel en de flipper werd heel veel gebruikt en zo ook door mij. Maar goed met een dropchecker of controller werken is beter om de hoeveelheid co2 af te kunnen lezen.
En met een controller maakt het aantal bellen niet meer uit.
Moet alleen niet te langzaam of te snel gaan.
 
En met een controller maakt het aantal bellen niet meer uit.
Moet alleen niet te langzaam of te snel gaan.
Als het te langzaam gaat dan komt de ingestelde waarde misschien niet eens in beeld maar goed te snel is toch niet zo erg buiten het feit om dat dan alles minder goed oplost?
 
Als het te langzaam gaat dan komt de ingestelde waarde misschien niet eens in beeld maar goed te snel is toch niet zo erg buiten het feit om dat dan alles minder goed oplost?
Dat brdoel ik met te snel. Lost niet op.
Zolang het oplost is het niet te snel.
 

Terug
Bovenaan