Co2 apparatuur


Hancock

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2010
Berichten
88
Locatie
Milheeze
Ik heb een vraag over co2 sets. Ik wil gaan starten met een nieuwe bak van zo'n 550 liter en zoek daarbij een goede Co2 set. Nu heb ik me ingelezen, maar ik loop vast op een aantal zaken. De co2 sets die ik kan vinden hebben meest van tijd geen co2 reactor en geen 2 kg fles. Ik zoek een set met een Ph controller. Een drukregelaar met twee trappen is ook lastig te vinden, maar waarschijnlijk kijk ik niet goed. Het naaldventiel moet iig van goede kwaliteit zijn. Ik heb de volgende vragen

- Heb je bij een Ph controller nog wel een bellenteller nodig ? De controller regelt toch de hoeveelheid toe te voegen Co2 ?
- Verlies je met een co2 reactor teveel druk bij je filter Ik heb een Eheim 1200 Xl die ik wil gaan gebruiken. Daar moet ik overigens nog een tweede filter hebben. Toch voor een atomizer kiezen ?
- Wie heeft ervaringen met de controllers van en Co2 sets van JBL Aqua Medic of Veldhuis ? De Ph elektrode moet toch met regelmaat geijkt worden dacht ik zo. En ook daar heb je in kwaliteit veel verschil
- Kan ik het beter zelf samenstellen en heeft iemand een goede site waar je dat kunt doen ?

Ben liever iets duurder uit dan dat ik achteraf denk had ik nu maar..............

Hoor het graag
 
Met een ph controller en een magneetventiel heb je geen bellen teller nodig.
Een atomizer gevruik al jaren naar volle tevredenheid.

Zelf samen stellen heeft best veel voordelen je kan kiezen voor een groterr fles. Zelf heb ik er twee van 2.5 kg om er snel een volle aan te kunnen hangen.

Ik heb de twinset van Dupla werkt prima en daarmee kun je ook nog eens de temperatuur regelen daar heb ik een aquamedic titanium aanhangen.
Ja de electrode moet bij ij elke zes weken gecalibreerd maar denkmdst eens in de twee maanden ook wel ok is.
 
Set zonder fles kopen kan een hoop schelen.
Ik gebruik 10kg flessen van de slijterij.

Opzich maakt de keuze reactor of Atomizer niet veel uit, reactor heb je iets debiet verlies op je filterpomp en met Atomizer heb je grotere kans op mist in je aquarium.

Dual stage sets zijn eigenlijk overal wel te krijgen.
 
Setje van denerile duur maar wel goed spul, bellenteller gebruik ik wel als controle naar mijn aanvoer van het filter.
Mijn Rio 180 is geheel computer geregeld met zonopgang en ondergang en dat zie je aan de plantjes terug 1x JBM Amazone balken wit/rood 1x geel/rood achterin en 1x Eheim daylight wit en achter in 1x Eheim special plants wit/rood/blauw

Kost allemaal wat maar je krijgt er veel plezier voor terug en je PH blijft met een PH controller ook lekker constant met Co2.

25594157.jpg
25551942.jpg
25551861.jpg
25659291.jpg
 
Deze heb ik van Veldhuis waarbij ik nr. 5 niet heb maar Nr 1 (fles) wel. Verder heb ik een Intense Bazooka diffuser:




aqv23449.jpg
 
Sla JBL maar over. Drukverdeler (single stage) ondersteund maximale werkdruk van 2 bar. Dit kan je een probleem opleveren bij gebruik van atomizers die vaak een wat hogere werkdruk vragen. De 12 volt magneetklep is van matige kwaliteit en snel lek. Gigantische afwijking van bijna 2 graden Celsius van de temperatuur uitlezing. JBL CO2 fles is duur en deze kun je beter los kopen bij bijvoorbeeld APO.

De JBL heb ik vervangen door een Dennerle Deluxe PH controller en een dual stage drukregelaar van CO2art.
 
Setje van denerile duur maar wel goed spul, bellenteller gebruik ik wel als controle naar mijn aanvoer van het filter.
Mijn Rio 180 is geheel computer geregeld met zonopgang en ondergang en dat zie je aan de plantjes terug 1x JBM Amazone balken wit/rood 1x geel/rood achterin en 1x Eheim daylight wit en achter in 1x Eheim special plants wit/rood/blauw

Kost allemaal wat maar je krijgt er veel plezier voor terug en je PH blijft met een PH controller ook lekker constant met Co2.

Bekijk bijlage 238841 Bekijk bijlage 238842 Bekijk bijlage 238843 Bekijk bijlage 238844
Mijn computer is ook computergestuurd maar dat JMB controllertje heb ik er wel tussenuit gehaald. Dat ding kan alleen 2 kanalen gelijkertijd afwerken. Ze hebben nu trouwens een betere versie. Ik werk met een Arduino die én veel meer kanalen aan kan sturen én veel meer opties heeft per kanaal.
 
oké dank voor de reacties, JBL zal ik dus afstrepen, reactor heeft toch mijn voorkeur, wil zo min mogelijk aan techniek in mijn aquarium zien. Als die reactor van aqua medic 1000 de filtercapaciteit niet teveel negatief beïnvloed lijkt me dat de beste optie. Maar voor wat betreft de drukregelaar met twee trappen nog niks terug kunnen lezen. Iemand daarover nog tips of sites waar ik de apparatuur apart van elkaar kan bestellen.
 
Mijn computer is ook computergestuurd maar dat JMB controllertje heb ik er wel tussenuit gehaald. Dat ding kan alleen 2 kanalen gelijkertijd afwerken. Ze hebben nu trouwens een betere versie. Ik werk met een Arduino die én veel meer kanalen aan kan sturen én veel meer opties heeft per kanaal.

Het is maar net wat je allemaal wil met je licht, maar de JMB met 2 kanalen kan je gewoon met een kleine modificatie 4 balken aansturen hoor tot max 50Watt per kanaal, tuurlijk harstikke leuk met meer opties in de nieuwe JBM controller zoals wolken generen via het licht.
via een licht sensor bijna realtime weer na bootsen wat mijn versie ook kan en ook op de nieuwe, verder geen ervaring mee omdat ik het niet gebruikt en het enkel wilde om zonopgang en ondergang te creeren voor de vissen in plaats van pats boem aan of uit ..
 
oké dank voor de reacties, JBL zal ik dus afstrepen, reactor heeft toch mijn voorkeur, wil zo min mogelijk aan techniek in mijn aquarium zien. Als die reactor van aqua medic 1000 de filtercapaciteit niet teveel negatief beïnvloed lijkt me dat de beste optie. Maar voor wat betreft de drukregelaar met twee trappen nog niks terug kunnen lezen. Iemand daarover nog tips of sites waar ik de apparatuur apart van elkaar kan bestellen.

Atomizer zie je ook niet! En die kun je ook VOOR je filter plaatsen. Is je filter de reactor.

Dennerle verkoopt zelfs een aanzuigkorf met atomizer erin.
 
Is het niet erg dat je het co2 door je filter laat lopen en dan de bak in?

Jij hebt dat zelf ook toch zo Marcel. je atomizer voor je filter?
 
Is het niet erg dat je het co2 door je filter laat lopen en dan de bak in?

Jij hebt dat zelf ook toch zo Marcel. je atomizer voor je filter?

Ja heb die ook voor het filter. De doorstroom in het filter is zo hoog, dat daar nagenoeg geen hogere CO2 waarde is, dan in de rest van de bak.
 
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en atomizer van filter uitlaat naar de -inlaat verplaats.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Maar mijn ervaring leert, dat het heel goed werkt. Geen mist/belletjes meer uit de uitlaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik ga het binnenkort ook maar eens proberen als ik mijn slang ga vervangen voor pvc
 
Ik wacht het resultaat ook even af, zou betekenen dat met een atomizer die dan niet zichtbaar is er ook geen drukverlies zal plaatsvinden. Is die co2art set ook in Nederland verkrijgbaar of beter gezegd te bekijken voordat ik een keuze maak ?
 
Ik wacht het resultaat ook even af, zou betekenen dat met een atomizer die dan niet zichtbaar is er ook geen drukverlies zal plaatsvinden. Is die co2art set ook in Nederland verkrijgbaar of beter gezegd te bekijken voordat ik een keuze maak ?

Volgens mij niet. Maar veel leden hier, zijn erg tevreden over CoArt.

Je kunt eens kijken naar het merk AquaNoa. Aquaplantsonline heeft dat ook.

Zijn goede spullen en ook erg betaalbaar. Ik heb daar een reduceer met magneetventiel van en ook een 2 kg fles.

Atomizer zou ik (net als ik) via Aliexpres laten komen. Voor 12 a 13 euro heb die. Heb er zelf een 2 jaar gebruikt. Pas vervangen voor een nieuwe. Dezelfde.
 
Ik wacht het resultaat ook even af, zou betekenen dat met een atomizer die dan niet zichtbaar is er ook geen drukverlies zal plaatsvinden. Is die co2art set ook in Nederland verkrijgbaar of beter gezegd te bekijken voordat ik een keuze maak ?
CO2Art moet je via hun eigen webshop bestellen.
 
oke allereerst super thanks voor alle support. Ik moet wel zeggen dat met inlezen je soms gek word van alle informatie. Kwam nu ook osaka diffuser 16/22 mm tegen. Zet me ook weer aan het denken. Daarnaast : Ik wil het gaan regelen met de profilux die ik goedkoop van iemand heb kunnen overnemen. Is de II plus versie dus met Ph aansluitmogelijkheid. PH meter zat er niet bij jammer genoeg, maar daar was de prijs ook niet naar. Met ph sensor een kwalitatief goede kwam ik bij Jolub uit. Scheelt me met de profilux weer een controller voor PH als ik die zo kan regelen. Moet het magneetventiel wel gewoon in de profilux digitale stekkerdoos kunnen maar dat lijkt me bij CO2 art toch geen probleem ? Of wel ? Kan ik niet beoordelen vanaf hun site.
 
Nee met het digitale stopcontact van profilux schakel je het magneetventirl aan of uit op basis van PH.
Maakt geen klap uit welke set je dan neemt
 
En Biljoenblik wat is je ervaring tot dusver met het voor de filter plaatsen van je atomizer ?

Ik ben er hier nog niet uit wat ik zal doen. Bij co2 reactors heb je vaak een bypass nodig (drukvolume filter 1200 xl) , hoop gedoe om te maken. Lees ook veel over afbreken van aansluitpunten bij montage (hard plastic) En lees veel over de beperking in aansluitmogelijkheden van de slangen (bedoel dan de slangdikte) is bij iedere reactor ook weer anders. Neig dan toch naar een atomizer met aansluitmogelijkheid zelfde slang dikte als de filter die ik heb (eheim 1200 XL)

Dus of
Co2 art drukregelaar set met inline atomizer 16/22 of
Apo co2 drukregelaar met magneet ventiel in combi met sera 500 co2 reactor
Osaka Co2 drukregelaar met magneetventiel met een osaka professional co2 diffussser 16/22
 
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en atomizer van filter uitlaat naar de -inlaat verplaats.
En bevalt het?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En Biljoenblik wat is je ervaring tot dusver met het voor de filter plaatsen van je atomizer ?

Ik ben er hier nog niet uit wat ik zal doen. Bij co2 reactors heb je vaak een bypass nodig (drukvolume filter 1200 xl) , hoop gedoe om te maken. Lees ook veel over afbreken van aansluitpunten bij montage (hard plastic) En lees veel over de beperking in aansluitmogelijkheden van de slangen (bedoel dan de slangdikte) is bij iedere reactor ook weer anders. Neig dan toch naar een atomizer met aansluitmogelijkheid zelfde slang dikte als de filter die ik heb (eheim 1200 XL)

Dus of
Co2 art drukregelaar set met inline atomizer 16/22 of
Apo co2 drukregelaar met magneet ventiel in combi met sera 500 co2 reactor
Osaka Co2 drukregelaar met magneetventiel met een osaka professional co2 diffussser 16/22

Bevalt zeer goed!
Laatst had ik wat geborrel in het filter. Bleek de atomizer vervuild. Dus gaf grote bellen. Die lossen niet goed op.
Nu is alles weer in orde.

Voordeel met een 1200xl die heeft 2 zuigslangen. Dus de volledige stroom hoeft niet door de atomizer. Dus kan beter oplossen in de slang. En in het filter komt er nog extra water bij.
 
Ja klopt dat had ik bedacht, voordeel van de 1200XL Nu nog een goede keuze uit de 3 genoemde systemen maken.:juggle:
 

Terug
Bovenaan