CO2 apparatuur nodig?


varkje

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2023
Berichten
46
Leeftijd
64
Goedemorgen allemaal!

Ik heb een vraag over de CO2 in een aquarium.
In mijn Juwel Rio 180 zitten vrij veel groene planten en een aantal rode.
De kleur van een aantal van de groene planten, vooral voorgrond, vervagen en soms zitten er kleine gaatjes in de bladeren.
Nu kan het zijn dat de garnalen er aan zitten te knabbelen of een algeneter, dat weet ik niet.
Als voeding krijgen de planten o.a. Easycarbo en Profit.
Zou dit voldoende zijn of moet er CO2 op een andere manier worden toegevoegd?
Het aquarium heeft een intern filter.

Weten jullie wat het beste is om de planten groener en blijer te maken?

Groetjes

Anne
 
Zie veel mooie bakken zonder CO2 voorbij komen. C02 is nodig bij bovengemiddelde lichtintensiteit en/of lastiger planten. Oorzaak bij matige groei kan bijv ook liggen aan gebrek aan bodemvoeding en/of micro’s/macro’s.
 
Soms hebben planten een rustperiode (nodig) dan zien ze er tijdelijk even niet uit.
Met co2 en mesten zul je wellicht gaan proberen, het hoeft niet.
Wat de vissen uitademen en uitscheiden zijn co2 en mest, je hoeft er alleen maar een leuk evenwicht in te krijgen.
Dat gaat met vallen en opstaan, ik heb heus ook veel dood laten gaan.
 

Bijlagen

  • 16930401543991676185682.jpg
    16930401543991676185682.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 48
Vaak zie je bij nieuwe bakken met led wat niet gedimt wordt dat er wel co2 nodig is. Heb je een totaaltje van de bak en weet je de waterwaarden.
 
Goedemorgen allemaal!

Ik heb een vraag over de CO2 in een aquarium.
In mijn Juwel Rio 180 zitten vrij veel groene planten en een aantal rode.
De kleur van een aantal van de groene planten, vooral voorgrond, vervagen en soms zitten er kleine gaatjes in de bladeren.
Nu kan het zijn dat de garnalen er aan zitten te knabbelen of een algeneter, dat weet ik niet.
Als voeding krijgen de planten o.a. Easycarbo en Profit.
Zou dit voldoende zijn of moet er CO2 op een andere manier worden toegevoegd?
Het aquarium heeft een intern filter.

Weten jullie wat het beste is om de planten groener en blijer te maken?

Groetjes

Anne
Onder plantenvoeding hoort ook CO2 maar dit voedingsdeel zit in je aquariumwater! Pas wanneer er een tekort optreed is er mogelijk een noodzakelijkheid van extra toevoeging. Je mist wel een belangrijk deel in je voedingsstoffen namelijk fosfaat en nitraat. Deze makro voedingselementen zitten niet in Profito. Daarnaast is carbo niet echt plantenvoeding. Kleine gaatjes kunnen overigens wijzen op een fosfaat tekort. Wanneer rode planten vergroenen wijst dit op een lichtsterkte tekort. Maar eigenlijk wijst alles op het niet precies weten wat je plantenkeus vraagt om optimaal te kunnen groeien? Wanneer je planten kiest is het zaak om eerst te bezien wat de plantenvraag naar lichtsterkte is en daarnaast aan voeding. Er is ook nog een verschil in voeding via de waterkolom en bodemvoeding.
 
Vaak zie je bij nieuwe bakken met led wat niet gedimt wordt dat er wel co2 nodig is. Heb je een totaaltje van de bak en weet je de waterwaarden.
Dan moet je in het begin het licht maar kort aan laten staan.
En bouwt het zich vanzelf op.
Met alleen soms voeren en als het filter dichtslibt, ingrijpen natuurlijk.
 
Dan moet je in het begin het licht maar kort aan laten staan.
En bouwt het zich vanzelf op.
Met alleen soms voeren en als het filter dichtslibt, ingrijpen natuurlijk.
Dat heet dan lichtduur maar op zich mag dit gerust zo'n 8 uur "duren". Maar een te hoge lichtsterkte, das weer een ander verhaal.
 
Nee joh je kunt met een uurtje ahw al beginnen met het licht doseren, dat bouw je langzaam op maar dan moet je welliswaar ook wat inzicht in de behoeftes hebben.
Ik kan het bv al zien als de bladeren zich naar het licht toerichten maar dan laat ik ze in het begin niet meteen op meer belichtingstijd want dan komt de bruine alg erover.
 
Nee joh je kunt met een uurtje ahw al beginnen met het licht doseren, dat bouw je langzaam op maar dan moet je welliswaar ook wat inzicht in de behoeftes hebben.
Ik kan het bv al zien als de bladeren zich naar het licht toerichten maar dan laat ik ze in het begin niet meteen op meer belichtingstijd want dan komt de bruine alg erover.
Dat snap ik maar ik schreef dit met name omdat de planten die je aanschaft bij je Lfs bij de groothandel zelfs al ruimschoots in het licht hebben gestaan en veelal bij de adressen waar wij onze planten kopen ook. Waarom zou je ze dan vooreerst gedurende langere tijden, wel afnemend, in het donker zetten? Wel zinvol is het, maar dat is dan mijn ervaring, om de lichtsterkte bij een startende bak aanvankelijk gemiddeld te houden zodat de plant groeien gaat zonder meteen op te jagen. Je kan ook gewoon plantenvoeding toevoegen. Het helpt om een aquarium zo snel mogelijk stabiel te krijgen. Dit ook al omdat ik iets tegen die onzin van opstart watertjes enz. heb. Alg problemen heeft dit bij nooit opgeleverd. Maar goed, als gezegd, dit was mijn gebruikte methode wat dus niet wil zeggen dat er niet meer manieren zijn.
 

Terug
Bovenaan