clownvisjes


K

kleinegupxx

Guest
Ik ben al lang bezig met Aquaria en een vriend van mij wilt ook een aquarium hij zei ik wil van die leuke nemo visjes maar hij wist niet eens dat die zout water nodig hebben en ik zei dat ik hem zou helpen met hoe het zit met clownvisjes maar ik weet er zelf ook niet veel van omdat ik mezelf liever met guppen enzo bezig houd en ik hrb dus vragrn
Hoeveel clowns vissen heb jr nodig
Hoe groot moet het aquarium zijn
Hoe zit het met het verschonen en de filters
En voor de zekerheid hoe zie je of een clowns vis ziek is
En hoe meet je of het water goed is
 
komt niet echt over als veel ervaring. ik zou als ik hem was met iets makkelijkers beginnen.
zoutwater is veel moeilijker en stukken duurder.
 
Een aquarium voor clownsvisjes (Amphiprion ocellaris) moet minimaal 1,40 meter zijn, maar als je nog niet zo lang een aquarium hebt moet je niet aan zeewater beginnen, dat is veel moeilijker dan zoetwater met guppen

Zorg er eerst voor dat je minimaal 5 jaar zonder problemen (ziektes, algen) een zoetwateraquarium kan houden en als dat allemaal lukt kan je er eens over denken om een zeewaterbak te beginnen. En zorg inderdaad vooral voor een hele dikke portemonnee
 
AquaVISie zei:
Een aquarium voor clownsvisjes (Amphiprion ocellaris) moet minimaal 1,40 meter zijn, maar als je nog niet zo lang een aquarium hebt moet je niet aan zeewater beginnen, dat is veel moeilijker dan zoetwater met guppen

Zorg er eerst voor dat je minimaal 5 jaar zonder problemen (ziektes, algen) een zoetwateraquarium kan houden en als dat allemaal lukt kan je er eens over denken om een zeewaterbak te beginnen. En zorg inderdaad vooral voor een hele dikke portemonnee

volledig eens met mijn voorgangers
 
roosen zei:
AquaVISie zei:
Een aquarium voor clownsvisjes (Amphiprion ocellaris) moet minimaal 1,40 meter zijn, maar als je nog niet zo lang een aquarium hebt moet je niet aan zeewater beginnen, dat is veel moeilijker dan zoetwater met guppen

Zorg er eerst voor dat je minimaal 5 jaar zonder problemen (ziektes, algen) een zoetwateraquarium kan houden en als dat allemaal lukt kan je er eens over denken om een zeewaterbak te beginnen. En zorg inderdaad vooral voor een hele dikke portemonnee

volledig eens met mijn voorgangers

ik ook! neem aan dat je geen paar duizend euro te besteden hebt? Zonder ervaring niet aan beginnen en al helemaal niet als je niet eens weet dat ze in zout water moeten. Ook leven ze tussen de koralen. Voor een zoutwaterbak heb je ook weer hele andere apparatuur nodig....
 
Als die vriend van je niet weet dat clownsvissen zonder zoutwater dood gaan, zou ik hem sowieso een aquarium uit zn hoofd proberen te praten...
 
AquaVISie zei:
Een aquarium voor clownsvisjes (Amphiprion ocellaris) moet minimaal 1,40 meter zijn, maar als je nog niet zo lang een aquarium hebt moet je niet aan zeewater beginnen, dat is veel moeilijker dan zoetwater met guppen

Zorg er eerst voor dat je minimaal 5 jaar zonder problemen (ziektes, algen) een zoetwateraquarium kan houden en als dat allemaal lukt kan je er eens over denken om een zeewaterbak te beginnen. En zorg inderdaad vooral voor een hele dikke portemonnee

Toch wil ik hier graag op reageren. De nemo vissen wat je beschrijft, zijn helemaal geen bak nodig van 1 meter 40. Deze kunnen prima in een bak van 100-150 liter leven. Dit is het minimale, maar wel voldoende.

Daarin tegen is zoutwater helemaal niet moeilijker als zoetwater. Zolang je je goed in hebt gelezen is er geen probleem, dat moet met zoetwater ook. Fouten maak je altijd, met elke hobby en aquarium. Er zijn maar weinig experts op het gebied van aquaria, maar wel veel mensen die succesvol een mooi zeewater aquarium hebben.

Verder de kosten vallen reuze mee. Persoonlijk heb ik liever een klein ~200 liter zeewater aquarium, dat is veel mooier dan een grote 1000 liter. Een 200 liter kost ongeveer hetzelfde als een 300 liter zoetwater. Je bent alleen meer techniek nodig, dat is anders. De aanschaf is misschien iets hoger, maar de kosten over tijd zijn zo goed als niets vergeleken met zoetwater.

Vaak word er geroepen, nee zeewater niet aan beginnen is ontzettend duur en heel erg moeilijk, vandaar dat ik hierop reageer, want dat is helemaal niet zo!
 
Jaja, Daarom doen zoveel hun zeewater weg.
Omdat het zo makkelijk is.

80 % die eraan beginnen,haken af,door wat dan ook.
 
maikel19 zei:
AquaVISie zei:
Een aquarium voor clownsvisjes (Amphiprion ocellaris) moet minimaal 1,40 meter zijn, maar als je nog niet zo lang een aquarium hebt moet je niet aan zeewater beginnen, dat is veel moeilijker dan zoetwater met guppen

Zorg er eerst voor dat je minimaal 5 jaar zonder problemen (ziektes, algen) een zoetwateraquarium kan houden en als dat allemaal lukt kan je er eens over denken om een zeewaterbak te beginnen. En zorg inderdaad vooral voor een hele dikke portemonnee

Toch wil ik hier graag op reageren. De nemo vissen wat je beschrijft, zijn helemaal geen bak nodig van 1 meter 40. Deze kunnen prima in een bak van 100-150 liter leven. Dit is het minimale, maar wel voldoende.

Daarin tegen is zoutwater helemaal niet moeilijker als zoetwater. Zolang je je goed in hebt gelezen is er geen probleem, dat moet met zoetwater ook. Fouten maak je altijd, met elke hobby en aquarium. Er zijn maar weinig experts op het gebied van aquaria, maar wel veel mensen die succesvol een mooi zeewater aquarium hebben.

Verder de kosten vallen reuze mee. Persoonlijk heb ik liever een klein ~200 liter zeewater aquarium, dat is veel mooier dan een grote 1000 liter. Een 200 liter kost ongeveer hetzelfde als een 300 liter zoetwater. Je bent alleen meer techniek nodig, dat is anders. De aanschaf is misschien iets hoger, maar de kosten over tijd zijn zo goed als niets vergeleken met zoetwater.

Vaak word er geroepen, nee zeewater niet aan beginnen is ontzettend duur en heel erg moeilijk, vandaar dat ik hierop reageer, want dat is helemaal niet zo!

en je zout en osmose water dan
heb je bij een gwn zoetwater niet echt nodig

en het stroomverbruik ligt ook veel hoger
de verlichting en de pompen alleen al
 
Bertus zei:
Jaja, Daarom doen zoveel hun zeewater weg.
Omdat het zo makkelijk is.

80 % die eraan beginnen,haken af,door wat dan ook.

Dat zijn de mensen die niet weten wat ze doen. Maar er zijn wel mensen die hem met pijn in hun hart weg doen, dat zie je vaak wel aan de foto's. Er gaat erg veel tijd en geld in zitten en dat doe je niet zomaar weg.
 
roosen zei:
maikel19 zei:
AquaVISie zei:
Een aquarium voor clownsvisjes (Amphiprion ocellaris) moet minimaal 1,40 meter zijn, maar als je nog niet zo lang een aquarium hebt moet je niet aan zeewater beginnen, dat is veel moeilijker dan zoetwater met guppen

Zorg er eerst voor dat je minimaal 5 jaar zonder problemen (ziektes, algen) een zoetwateraquarium kan houden en als dat allemaal lukt kan je er eens over denken om een zeewaterbak te beginnen. En zorg inderdaad vooral voor een hele dikke portemonnee

Toch wil ik hier graag op reageren. De nemo vissen wat je beschrijft, zijn helemaal geen bak nodig van 1 meter 40. Deze kunnen prima in een bak van 100-150 liter leven. Dit is het minimale, maar wel voldoende.

Daarin tegen is zoutwater helemaal niet moeilijker als zoetwater. Zolang je je goed in hebt gelezen is er geen probleem, dat moet met zoetwater ook. Fouten maak je altijd, met elke hobby en aquarium. Er zijn maar weinig experts op het gebied van aquaria, maar wel veel mensen die succesvol een mooi zeewater aquarium hebben.

Verder de kosten vallen reuze mee. Persoonlijk heb ik liever een klein ~200 liter zeewater aquarium, dat is veel mooier dan een grote 1000 liter. Een 200 liter kost ongeveer hetzelfde als een 300 liter zoetwater. Je bent alleen meer techniek nodig, dat is anders. De aanschaf is misschien iets hoger, maar de kosten over tijd zijn zo goed als niets vergeleken met zoetwater.

Vaak word er geroepen, nee zeewater niet aan beginnen is ontzettend duur en heel erg moeilijk, vandaar dat ik hierop reageer, want dat is helemaal niet zo!

en je zout en osmose water dan
heb je bij een gwn zoetwater niet echt nodig

en het stroomverbruik ligt ook veel hoger
de verlichting en de pompen alleen al

Zout is slechts 40 euro per 20 kilo en dan heb je top zout. Daar kan je een jaar mee doen op een 200 liter. Als je een goed draaiende zoetwater hebt gebruik je ook osmose lijkt me. Stroomverbruik hoeft niet hoger te zijn, led is erg zuinig.
 
waarom osmose in een zoetwaterbak

en leds verbruiken net meer omdat ze per wat minder licht geven dan een tl
dus wil je effectief evenveel licht zal je meer watts led moeten hebben dan anders bij tl

en het vraagt ook meer tijd

maar dat mag eigenlijk geen verschil maken als je de hobb met hart en nieren doet
 
roosen zei:
waarom osmose in een zoetwaterbak

en leds verbruiken net meer omdat ze per wat minder licht geven dan een tl
dus wil je effectief evenveel licht zal je meer watts led moeten hebben dan anders bij tl

en het vraagt ook meer tijd

maar dat mag eigenlijk geen verschil maken als je de hobb met hart en nieren doet

Dat ligt er net aan wat voor leds etc natuurlijk. Osmose om stoffen die je niet in je bak wil niet in je bak te krijgen. Het vraagt wel meer tijd inderdaad, maar als het eenmaal goed draait vraagt het minder tijd. 10% per week verversen scheelt ook veel tijd vergeleken met 30%. Maar inderdaad als je er voor leeft maakt dat niet uit. Het scheelt al een hele hoop als je met de goede middelen start en niet met goedkope troep zoals plug en play sets.
 
Osmose ja.
Voor Discusbakken.
Ik heb in mijn bakken geen osmose.
Je haalt er stoffen uit, en moet ook weer gaan toevoegen.
Niet dus.
 
maikel19 zei:
roosen zei:
waarom osmose in een zoetwaterbak

en leds verbruiken net meer omdat ze per wat minder licht geven dan een tl
dus wil je effectief evenveel licht zal je meer watts led moeten hebben dan anders bij tl

en het vraagt ook meer tijd

maar dat mag eigenlijk geen verschil maken als je de hobb met hart en nieren doet

Dat ligt er net aan wat voor leds etc natuurlijk. Osmose om stoffen die je niet in je bak wil niet in je bak te krijgen. Het vraagt wel meer tijd inderdaad, maar als het eenmaal goed draait vraagt het minder tijd. 10% per week verversen scheelt ook veel tijd vergeleken met 30%. Maar inderdaad als je er voor leeft maakt dat niet uit. Het scheelt al een hele hoop als je met de goede middelen start en niet met goedkope troep zoals plug en play sets.

ja goed materiaal is het halve werk

maar tegen dat jij 10 % kan verwisselen in je zout
heb je wel osmose moeten maken ( of kopen )
zout toevoegen en mengen
verwarmen en beluchten
en dan zout gehalte controleren
dan kan het erin


ik haal er paar emmers uit en recht van de kraan met gieter er terug in
 
Zoetwater en zoetwater is ook 2.
Sommigen kiepen leidingwater in hun bak, maar er zijn ook genoeg mensen die hun water met osmosewater aanmaken, toevoegingen doen, water meten, etc. Voor ze het water in hun bak doen. Dat komt al aardig in de buurt van wat je moet doen met een zoutbak.
Ik geloof dat in dat geval een zoutbak niet moeilijker is en ook niet meer tijd kost. Dat een zoutbak niet duur zou zijn is lariekoek. Ik heb de prijzen gezien van koralen, eiwitafschuimers en noem alles maar op. Dat is gewoon peperduur.

Ik zou beginnen met een zoetwateraquarium. Stanaard. Als je die eens een jaar of twee hebt, neem je dwergcichliden en probeer je de pH op 6 te houden. Als dit je ook lukt, kun je eens aan zout gaan denken.
 
@maikel19, mag ik vragen hoeveel ervaring jij hebt met zoutwater? je roept namelijk een hele hoop maar ik mis enig sinds de onderbouwing. Ik heb zelf een zeeaquarium draaien sinds Februari van dit jaar. het hele systeem inclusief sump is 180 liter. dit alles heeft me zo'n 800 euro gekost. Ik heb een zoetwater bak draaien van 350 liter. en hier heb ik nog geen 800 euro aan uitgegeven. een Zeeaquarium is echt duurder dan zoet. Ook ben je er veel meer tijd mee kwijt. je moet wekelijks je water waardes testen en verbruikte sporen toevoegen. deze zijn ook niet goedkoop.
 
Harry1 zei:
Zoetwater en zoetwater is ook 2.
Sommigen kiepen leidingwater in hun bak, maar er zijn ook genoeg mensen die hun water met osmosewater aanmaken, toevoegingen doen, water meten, etc. Voor ze het water in hun bak doen. Dat komt al aardig in de buurt van wat je moet doen met een zoutbak.
Ik geloof dat in dat geval een zoutbak niet moeilijker is en ook niet meer tijd kost. Dat een zoutbak niet duur zou zijn is lariekoek. Ik heb de prijzen gezien van koralen, eiwitafschuimers en noem alles maar op. Dat is gewoon peperduur.

Ik zou beginnen met een zoetwateraquarium. Stanaard. Als je die eens een jaar of twee hebt, neem je dwergcichliden en probeer je de pH op 6 te houden. Als dit je ook lukt, kun je eens aan zout gaan denken.

Een gemiddelde eiwitafschuimer is niet heel duur, alleen als je de top of de line merken voor 1000 liters wilt. Een gemiddeld filter voor zoetwater is rond dezelfde prijs, zon 150 euro dan heb je echt een goeie afschuimer tot 600 liter. Koralen hoeven niet duur te zijn, je kan stekken kopen bij mede hobbyisten, vervolgens groeien en stekken ruilen / verkopen. Zo onderhouden de meesten hun hobby.

@LV84, dan heb je best impulsief gekocht en niet op koopjes gewacht. Ik heb zelf een bak van 200 liter draaien met alles er bij voor 450 euro. Als je wacht op de juiste materialen voor de juiste prijs, is het goed te betalen.
 
@Maikel19. Ik heb alles nieuw gekocht, niet 2de hands. heb wel geshopt naar de goedkoopste adressen. weet niet of jij het voor 450 euro hebt over een zoet of zoutwater bak.
 

Terug
Bovenaan