Clownbotia als slakkeneter


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
181
Leeftijd
19
Goedenavond. Ik heb sinds kort een clownbotia aangeschaft omdat ik een overschot had aan slakken. Nu zie ik na 10 dagen geen verandering in het aantal slakjes. Kan dit zijn omdat die nog niet groot genoeg is? Of is er een andere reden. Ik heb maar 1 clownbotia in een 150L bak.
 
Ik zal wat helena slakken er in doen (slak etende slakken) zo is mijn slakken plaag ook ten einde gegaan. Effe op marktplaats zoeken kosten geen drol
 
Breng je clownbotia terug naar de winkel, die is echt niet geschikt voor jouw bak. Een clownbotia is een sociaal dier dat in een groep gehouden dient te worden en een joekel van en vis wordt!

Er zijn wel kleinere botia's (uiteindelijk een cm of 10, nog steeds aan de grote kant voor jouw bak, maar die kunnen wel). Ook die moeten in een groep.

Beste bestrijding tegen slakken is handmatig uitvangen en voer beperken.
 
Inderdaad snel terugbrengen want die wordt veel te groot en in een groep gehouden worden.
Om welke slakken gaat het?
 
Bij mij was de clown botia wel actief met het verorberen van de slakken. Maar de botia was bij aanschaf zo'n 4cm en groeide goed uit tot een 12cm exemplaar. Heb ik toen maar overgeplaatst naar de grote gezelschapsbak. Werd hij nog groter. En heb hem daarna gelukkig kunnen onderbrengen bij een vriend van me met z'n 3 meter brede bak. En inmiddels is die nog groter geworden. En nog steeds is die solitair. Heb in het verleden getracht meerdere clown botia's als metgezellen te geven doch daar was die niet van gediend. Dus die verhuisden vrij snel. Dus ze kunnen ook nog eens hun eigen karakter showen. Maar idd, er zijn wel kleinere botiasoorten die het ook prima afkunnen.
 
Ik zal wat helena slakken er in doen (slak etende slakken) zo is mijn slakken plaag ook ten einde gegaan. Effe op marktplaats zoeken kosten geen drol
Bedankt voor deze tip. Heb er nu een aantal gehaald! Ik ben alleen benieuwd hoe oud ze zijn. Heb gelezen dat je dat aan de ringen kan zien, maar is het dan per ring 1 jaar? Of hoe zit dat precies?
 

Terug
Bovenaan